بشیر حسینی: امیدوارم جشنواره عمار حرفه ای نشود/ مرتضی فیروزآبادی: حرفه ای ها جای آماتورها را در جشنواره عمار نگیرند

سیدبشیر حسینی گفت: امیدوارم جشنواره عمار حرفه ای نشود چون حرفه ای بودن الزاما خوب نیست و ما باید به فیلم سازان آماتور توجه ویژه‌ای کنیم.

به گزارش «عمار فیلم»، نشست تخصصی با موضوع «جشنواره مردمی فیلم عمار و نقش آفرینی به عنوان مرکز رشد در سینمای ایران» با حضور «سیدرضا کاظمی»، مدیر مرکز نوآوری فرهنگی امید، «مرتضی فیروزآبادی» رئیس مؤسسه ایتان و «بشیر حسینی» عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما در لابی سینما فلسطین برگزار شد.

مرتضی فیروزآبادی در ابتدای این نشست در سخنانی، گفت: یکی از مهمترین عرصه هایی که یک جامعه برای پیشرفت خود به آن نیاز دارد فرآیند استعدادیابی است. این موضوع همواره یکی از مهمترین سوالات برنامه ریزان حکومت ها برای اداره کشور خود است.

وی افزود: جشنواره مردمی فیلم عمار در روح برگزاری خود زمینه بسیار مناسبی برای استعدادیابی جوانان و فیلمسازان علاقه‌مند محسوب می‌شود، البته کشور ما تا امروز در حوزه سینما و فیلم دچار خلاء های عمیقی بوده و هست.

فیروزآبادی با اشاره به فضای محدود کشور در عرصه فیلمسازی ادامه داد: در حوزه فیلم و سینما عرصه در کشور آنقدر محدود و تنگ است که به سختی کسی می تواند در این زمینه ها به رشد و پیشرفتی که درنظر دارد دست پیدا کند. اما جشنواره مردمی فیلم عمار زمینه بسیار خوب و مناسبی ایجاد کرده تا افراد علاقه‌مند به حضور در این حوزه استعدادهای خود را ظهرور و بروز بدهند. در حقیقت این جشنواره همانند پلکانی است تا جوانان فیلمساز، خود را برای حضور در عرصه‌های بالاتر آماده کنند.

در بخش دیگری ازاین نشست بشیر حسینی، خاطرنشان کرد: در ایران بستری نیاز داشتیم که استعداد ها به ظهور برسند که خوشبختانه در عمار این بستر فراهم شد.

سید رضا کاظمی در بخش دیگر این نشست در سخنانی، اضافه کرد: امروز جشنواره مردمی فیلم عمار نسبت به هشت سال قبل با رشد و جهش قابل توجهی روبرو شده است. با توجه به این موضوع این رشد و توسعه هدفمند همچنان باید ادامه داشته باشد. این مرکز رشد علمی؛جشنواره مردمی فیلم عمار باید پیشرفت خود را در لایه ها و سطوح مختلف ادامه بدهد.

فیروز آبادی بیان کرد: در گذشته به افرادی که ایده و توانایی انجام کار داشتند، فضا و مکان و امکانات داده می‌شد، که این ایده اگر به مرحله فروش می‌رسید افراد ایده پرداز وارد پارک علم و فناوری میشدند و این روند بعدها به نام کوریدور شناخته شد و معنای آن طی کردن مراحلی از ابتدا تا انتها برای رسیدن به هدف طی است.

وی با بیان این‌که عمار مراحل رشد را فراهم می‌کند، اظهار داشت: جشنواره عمار باید از کریدور استفاده کند تا هر فردی که صاحب ایده است بداند اگر مرحله اول را طی کند مرحله بعدی چه مرحله ایست؟

اکران های عمار برگ برنده این جشنواره است

فیروز آبادی پیشنهاد داد: در عمار باید به این نکته توجه شود که اگر ۵۰ فیلم برتر وجود دارد، این فیلم‌ها چندین بار از تلویزیون پخش شوند و یا در دی وی دی به مساجد و پایگاه های مختلف عرضه شوند.

بشیر حسینی در بخش دیگر این نشست در سخنانی، گفت: می توانم نسبت به جشنواره مردمی فیلم عمار به دو صورت صحبت کنم. مدل نخست سختگیرانه و دلسوزانه و مدل دوم واقعگرایانه و مهربان است. اگر بخواهم بر اساس مدل اول صحبت کنم جشنواره مردمی فیلم عمار را باید اتفاقی خوب بدانم که هنوز به جریان سازنده ای تبدیل نشده است.

وی افزود: این جشنواره در طول دوران برگزاری خود خدمت بزرگی به جوانان و علاقمندان به فیلمسازی کرد و آن برطرف کردن موانع خودساخته ای بود که عده ای در سینمای ایران برای اینکه فرد یا جریان دیگری به آن وارد نشوند ایجاد کرده بودند.

حسینی ادامه داد: جشنواره مردمی فیلم عمار با برگزاری، حرکتی خوب و مبارک را در الگوی توزیع فیلم در سطح کشور ایجاد کرد که تا عمق روستاهای سراسر کشور پیش رفته است.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره عمار به نوبه خود حرکت بسیار خوبی است اما مقدمات و موخرات آن به اندازه هشت سال برگزاری آن رشد و توسعه پیدا نکرده است. البته انتظار و توقع ما از این جشنواره بیش از حد و اندازه های جایگاه امروز آن است. با توجه به این موارد امیدوار هستم که رشد و شتاب بیشتری را در این رویداد فرهنگی و سینمایی شاهد باشم.

حلقه انتهایی حرفه سینما در همه دنیا جشنواره هاست

کاظمی در ادامه جلسه بیان کرد: در همه جای دنیا حلقه آخر حرفه سینما جشنواره است اما در ایران فیلم‌ها برای جشنواره ساخته می‌شوند.

وی افزود: در جشنواره عمار انواع فیلم‌ها با هم داوری می‌شود که این را می‌توان جزء ضعف‌های این جشنواره به حساب آورد، زیرا باید فیلم‌ها در لایه های آماتور، نیمه حرفه ای و حرفه ای بررسی و داوری شوند، همچنین عمار باید در جای خودش و در حلقه توزیع و تربیت اثر گذار باشد.

کاظمی با بیان این‌که عمار ظرفیت کار در تولید، توزیع و تربیت را ندارد گفت: افرادی هستند که با هزینه کم و با دوربین موبایلشان فیلم تولید می کنند و جایزه هم می برند اما ممکن است که در ادامه راه رشد نکنند. زیرا انتظارشان از خودشان بالا میرود و وقتی می خواهند وارد فضایی شوند که حرفه ای و نیمه حرفه ای است نیاز به هزینه دارند و عمار می تواند با همکاری با مراکز سرمایه، در پیشرفت آن شخص اثر گذار باشد.

فیروزآبادی در بخش دیگر از این نشست گفت: مکانیزم هویت جشنواره ها از طریق انتخاب آثار است. البته این موضوع زمان بر نیز هست ولی جشنواره مردمی فیلم عمار هنوز به این نقطه نرسیده که این امکان را داشته باشد تا از این ظرفیت استفاده کند. در واقع این رویداد فرهنگی و سینمایی به جایگاهی دست پیدا نکرده که معرفی برگزیدگان آن دارای نقش هدایتگری برای جامعه باشند.

وی افزود: اگر جوانان فیلمساز احساس کنند آثارشان دیده می شود آن وقت است که در مسیر فیلمسازی و حرکت در حوزه سینما قدم برمی دارند.

فیروزآبادی ادامه داد: نکته دیگری که برگزارکنندگان جشنواره مردمی فیلم عمار باید به آن خیلی دقت و توجه کنند این است که روزی نرسد حرفه ای ها جای آماتورها را در این جشنواره بگیرند و همیشه شاهد تعداد محدودی فیلمساز با آثاری یک نواخت باشیم.

تکثر در سوژه ها عامل مهم در رشد کمی و کیفی جشنواره عمار

وی خاطرنشان کرد: تکثر در موضوعات و سوژه ها عامل مهم دیگری در رشد کمی و کیفی جشنواره مردمی فیلم عمار است. زیرا هنر واقعی به تصویر کشیدن مناسب موضوعات و سوژه ها است. البته اگر به دنبال این هستیم که رقابت فیلمسازان با یکدیگر به خلق آثاری باکیفیت ختم شود باید موضوعاتی را که قرار است درمورد آنها اثر ساخته شود مشخص شوند.

حسینی در ادامه این نشست بیان کرد: یکی از اهداف جشنواره عمار اثر گذاری بر روی کمیت بوده است که با جلوتر رفتن آن نادیده گرفته شد. جشنواره عمار جشنواره ای اماتوری است و برای افرادی است که تازه وارد این فضا شده اند، باید مانند یک علم پایه آن را در نظر گرفت نباید با جشنواره هایی مانند فجر مقایسه شود.

وی افزود: خیلی از موفقیت‌هایی که به عمار ربط داده می‌شود مربوط به عمار نیست و نقش عمار در آن کم است، این موفقیت‌هایی که گاهی ازآن صحبت می‌شود را مدیون پیشرفت تکنولوژی هستیم.

جشنواره عمار فراموش نکند برای آماتورهاست

حسینی در ادامه این نشست گفت: جشنواره مردمی فیلم عمار دائما فراموش می کند که رویدادی سینمایی برای آماتورها است و به دنبال آن نیز پای خود را از گلیمش درازتر می کند. در واقع مخاطبان اصلی این جشنواره فیلمسازان حرفه ای نیستند.

وی افزود: جشنواره آماتور از همه لحاظ با جشنواره های حرفه ای تفاوت دارد. در واقع این رویداد فرهنگی سینمایی برای غیرحرفه ای هایی است که آینده حرفه ای سینمای کشور را شکل می دهند.

حسینی ادامه داد: جشنواره مردمی فیلم عمار تا امروز جایگاهی که باید پیدا کند را به دست نیاورده است. تا امروز این جشنواره همچنان یک اتفاق است و به یک جریان در سینمای کشور تبدیل نشده است.

وی خاطرنشان کرد: این‌که بعضاً مشاهده می کنیم جشنواره فیلم عمار در برخی موارد خود را با جشنواره فیلم فجر در زمینه های مختلف مقایسه می کند امر درستی نیست.

فیروز آبادی با بیان اینکه جشنواره به معنی برند است گفت: این هنر عمار است که در ساز و کار رفتاری اش طوری عمل کند که افرادی که برگزیده جشنواره عمار می شوند با مراجعه به مراکز مختلف بتوانند با برند عمار با آن مرکز وارد کار شوند.

وی در خصوص مردمی بودن این جشنواره اظهار داشت: یه عنوان داور بخش اقتصاد مقاومتی در سال گذشته می توان به طور قطع گفت که این جشنواره مردمی است زیرا با کیفیت های مختلف از شهرهای سراسر ایران، اثاری به جشنواره فرستاده شده بود.

کاظمی در بخش دیگر این نشست گفت: جشنواره مردمی فیلم عمار در آغاز فعالیت های خود قدم های نوآورانه ای برداشت و بهتر است تا با توجه به امکانات و ظرفیت های برخوردار از آن در فضای توزیع و نمایش آثار ساخته شده حرکت کند. اگر اینگونه شود زمینه بهتری برای تولیدات آینده فراهم می کند.

ورود عمار به حوزه تولید کندشدن پیشرفتش را به همراه دارد

وی افزود: جشنواره فیلم عمار اگر بخواهد در فضای تولید تصدی گری کند موجب کند شدن حرکت های خود می شود. ما امروز بیش از هزار شهر داریم که از سالن سینما بی بهره هستند و این جشنواره می تواند در بحث توزیع فیلم وارد شده و با همکاری سایر نهادها اقدام به نمایش و پخش فیلم در سراسر کشور کند.

در ادامه این نشست کاظمی بیان کرد: هر اثر باید در سطح خود داوری شود و عمار باید تمرکز خود را در لایه آماتوری حفظ کند. اکر توانست ظرفیت مدیریتی و مالی اش را حفظ کند میتواند در لایه های دیگر هم حضور پیدا کند.

وی افزود: تولید کنندگانی را در عمار داشتیم که آماتور بودند و جایزه گرفتند و حرفه ای بودند و برگزیده نشدند، با چنین روالی ممکن است افراد سرخورده شوند. همچنین می بینیم که برگزیدگان صرفا در کارگردانی و افراد اول فیلم است در صورتی که باید به تخصص های پایه مانند گریم و صدا و… هم برگزیده داشته باشیم

جشنواره عمار باید جنبه های آماتوری خود را حفظ کند

حسینی گفت: جشنواره مردمی فیلم عمار باید جنبه های آماتوری خود را حفظ کند. چرا این جشنواره عمار نام گرفت؟ چرا با توجه به ۹ دی شکل گرفت؟ و چرا بعد از فتنه ۸۸ آغاز به کار کرد؟ زیرا احساس می کردیم در فضای عمومی سینمای کشور بستر تولید محتوا نداریم. در واقع این کمبود در جریان انقلاب اسلامی وجود دارد و در آینده نیز بیشتر احساس می شود.

فیروزآبادی تصریح کرد: جشنواره مردمی فیلم عمار باید بستری برای رشد نیروهای انقلاب در حوزه سینما شود. این رویداد سینمایی باید اقداماتی انجام بدهد که آثار آن دیده شود و به نقشه راهی در حوزه سینمای کشور تبدیل شود.

حسینی در پایان اظهار داشت: امیدوارم جشنواره عمار حرفه ای نشود چون حرفه ای بودن الزاما خوب نیست و ما باید به بخش آماتوری توجه ویژه ای تری کنیم.