اولین برنامه درباره ویژگیهای خوب بازی؛

بروید از نهادهای نظامی نامه بیاورید تا بازی را منتشر کنیم/ تولیدکنندگان بازی، وارد کننده بازی شدند

مهدی‌ آتش‌جام در برنامه «هم بازی» گفت: بازی «حمله موشکی» واکنشی به تهدیدات اسرائیل بود که رسانه های خارجی هم به این بازی پرداختند ولی در داخل در کنار بی‌توجهی رسانه‌ها مارکتهای ایرانی

 

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، مهدی آتش‌جام سازنده بازی «حمله موشکی» با حضور در اولین قسمت برنامه تلویزیونی «همبازی» در سخنانی گفت: تولید بازی‌های اندرویدی در حال حاضر از بازار گرمی برخوردار است؛ این موضوع خصوصا در ایران به چشم می خورد. آن هم در شرایطی که ایران یکی از کشورهای آسیایی است که بیشترین تعداد کاربران بازی های رایانه ای را در خود جای داده است.

وی افزود: برای همین دلیل هم از چند سال قبل نیز تصمیم گرفتیم که به سمت ساخت بازی‌های رایانه‌ای و اندرویدی حرکت کنیم؛ البته پخش و توزیع بازی های اندرویدی نسبت به بازی های رایانه ای هم بسیار راحت‌تر و ساده تر است گرچه چالش های زیادی را در بحث توزیع داریم ولی باز هم راحت تر از بازی های رایانه ای است.

سازنده بازی «حمله موشکی« به علت ساخت این بازی اشاره کرد و ادامه داد: ساخت بازی «حمله موشکی» به خاطر تهدیدات زیادی بود که اسرائیل انجام می داد؛ حمله موشکی گذشتن از سپر دفاعی اسرائیل یا همان گنبد آهنین است. در حقیقت آنها در تبلیغات خود خیلی تاکید می کنند که موشک های ایرانی توان عبور از آن را ندارد.

آتش جام خاطرنشان کرد: با توجه به تبلیغات اسرائیلی‌ها، ایده ای به ذهن مارسید که یک بازی تولید کنیم که برای نخستین بار در دنیا شما بتوانید در بازی، موشک را خودتان هدایت کنید؛ به این صورت که فردی که بازی می کند موشک را پس از شلیک هدایت می کند تا به مقصد برسد و با نقاط مختلفی که در کشور اسرائیل درنظر گرفته شده برخورد کند.

وی با ابراز گلایه از استقبال نه چندان خوب رسانه های داخلی از این بازی اضافه کرد: رسانه ها در مورد این بازی خیلی محدود ورود کردند؛ البته در این میان تعدادی از سایت ها و مجله های خبری بودند که به این موضوع ورود کردند و نکته جالب اینجاست که رسانه های خارج از کشور شامل سایت های و مجلات خبری، بیشتر بر روی این موضوع و بازی حساس شدند و در این میان  حتی نشریه های اسرائیلی به این بازی پرداختند و برای آن مطلب نوشتند.

سازنده بازی «حمله موشکی» به واکنش کشورهای غربی درمورد ساخت این بازی اشاره کرد و یادآور شد: واکنش کشورهای خارجی نسبت به ساخت بازی «حمله موشکی» این بود که اصلا چرا آن را تولید کرده ایم؛ این درحالی است که آنها بازی های مختلفی را تولید کردند که طی آن در تهران عملیات کرده و آن را خراب و تصرف می کنند. آن وقت در چنین حالتی، در مقابل این بازی که ما ساختیم، در برابر آن موضع می گیرند.

آتش جام در ادامه سخنانش تصریح کرد: بزرگ‌ترین چالشی که به عنوان یک بازیساز اندرویدی با آن روبرو هستیم این است که توزیع بازی ما فقط توسط مارکت های اندرویدی امکان پذیر شده و مارکت های اندرویدی به دلایل مختلفی می توانند آن را منتشر نکنند. نکته جالب اینکه برخی از این مارکتهای معروف، برای انتشار بازی «حمله موشکی»،  از ما می‌خواستند تا نامه ای از دو نهاد نظامی تهیه کنیم تا این بازی را منتشر کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مارکت های اندرویدی ما به این سمت رفته اند که با شرکت های بازیساز خارجی قرارداد می بندند و بازی های آنها را در داخل ایران به ریال می فروشند، بر این اساس مشخص است که اگر این قبیل بازی های ضد اسرائیلی را در کنار بازی های آنها قرار بدهند که در مقابل بازی های تولید شده توسط آنهاست رابطه این مارکت ها با شرکتهای خارجی را تیره و تار می کند. بنابر این منافع آنها در این است که بازیهایی مثل «حمله موشکی» را منتشر نکنند.

آتش جام در ادامه سخنانش درباره توزیع بازی بیان کرد: نمونه هایی از توزیع کننده در خارج از کشور داریم که در کشور نیست و عملکرد آنها به این صورت است که آنها فقط پخش کننده بازی نیستند بلکه اینگونه است که وقتی بازی تولید می شود سایر کارها و اقدامات دیگر برای آن توسط این شرکت ها انجام می شود. در حقیقت این شرکت ها به نوعی شریک بازیساز می شوند و تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردی لازم را به صورت خودکار برای آن بازی انجام می دهد.

وی لازمه ساخت بازی های اندرویدی موفق در ایران را دید درست و اصولی دانست و خاطرنشان کرد: ساخت بازی اندرویدی در ایران در ابتدا دید درستی لازم دارد که شاید تمامی ما هم که بازی‌هایی ساخته‌ایم این دید درست را نداشته‌ایم. نکته مهم بعدی مخاطب سنجی مناسب و اصولی است که باید بدانیم برای چه مخاطبی قصد ساخت بازی مورد نظر را داریم. همچنین نسبت به محتوایی که قرار است در قالب بازی ارائه دهیم، آگاه باشیم.

سازنده بازی «حمله موشکی» در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در زمینه تولید بازی یک سری نگرانی ها و نکاتی وجود دارد؛ نخستین نکته این است که برخی از تولید کنندگان بازی به این سمت می روند که با بستن قراردادی بازی های خارجی را در ایران ترجمه و به ریال بفروشند. بر این اساس آنها با دادن سهم این شرکت های خارجی موجب خروج ارز از کشور می شوند و در نهایت نیز آرام آرام دیگر بازی تولید نمی شود و تولید ملی به سمت واردات بازی های خارجی، ترجمه و فروش آنها می رود.

آتش جام تصریح کرد: نکته مهمی که در صنعت بازی وجود دارد این است که در سال ۲۰۱۵ گردش مالی بازی های موبایلی ما ۳۹ میلیون دلار بوده که بخشی از آن به صورت ارز از کشور خارج شده است. بر این اساس ما باید بر روی بحث صادرات بازی از کشور فکر و برنامه ریزی کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به بازیهای در دست ساخت خود، بیان کرد: درآمد ترکیه کشور همسایه ما از بازی های رایانه ای ۱۴۴ میلیون دلار بوده است و اگر ما بتوانیم درصدی از بازی‌های خود را منطبق بر زبان و فرهنگ آنها البته با محتوای خودمان تولید کنیم، می‌توانیم ضمن ارزآوری به داخل کشور، اقدام به صدور محتوا و فرهنگ کشور به خارج از مرزها کنیم.

بنابرین گزارش، در ادامه این برنامه و در بخش معرفی بازی رایانه‌ای بازی ویدیویی «مبارزه در خلیج عدن» که روایت نبرد تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برابر دزدان دریایی خلیج عدن است، معرفی شد. قصه این بازی از زمانی شروع می‌شود دزدان دریایی با ربودن یکی از کشتی‌های تجاری ما، بعد از کشتن تعدادی از خدمه، بقیه را به گروگان می‌گیرند. شما در این بازی مأموریت دارید به عنوان یکی از تکاوران نیروی دریایی ارتش، به جنگ دزدان بروید و خدمه ایرانی را نجات دهید.

«مبارزه در خلیج عدن» که در سال ۹۱ تولید شده، روایتی از حضور قدرتمندانه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های خلیج عدن و مبارزه با دزدان دریایی سومالی است، این بازی با استقبال خوب بازیبازان، بیش از ۳۶۰ هزار نسخه‌ای فروش داشته که برای یک بازی ویدیویی ایرانی، رکورد محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش، معرفی بازی آپارتمانی «متر و لیوان»، اسباب‌بازی ایرانی «منجنیق» و آیتم علمی دیگر بخشهای اولین قسمت برنامه تلویزیونی «همبازی» بود.

بنابرین گزارش، در آیتم علمی این برنامه، به نقش بازی‌های رایانه‌ای در توانبخشی افراد سکته کرده، پرداخته شد که به صورت دوبله به روی آنتن رفت.

گفتنی است پخش برنامه تلویزیونی «همبازی» با شعار «اولین برنامه تلویزیونی درباره ویژگی‌های خوب بازی» از دیروز آغاز شده است. این برنامه هر هفته روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۱۶:۱۵ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود و تکرار آن هم روز بعد ساعت ۱۱ است.

محمدحسین بزرگی، تهیه کننده، مجید رستگار، کارگردان هنری، حسین گلزار و علیرضا بیات هم سردبیری این برنامه را با اجرای مسعود غزنچای برعهده دارند. گزیده‌ها و خلاصه این برنامه در کانال تلگرامی «هم‌بازی» به نشانی https://t.me/hambazi_tv منتشر می‌شوند.