در گفت‌و‌گوی «دفاع‌پرس» با مهدی محمودی مطرح شد:

بخش «دانشگاه دژ دانش»؛ صف مقدم مقابله با استکبار

کارگردان مستند «این اعتراض است» با اشاره به بخش «دانشگاه؛ دژ دانش» در جشنواره عمار گفت: این بخش برجسته‌سازی نقش بی‌بدیل دانشگاه و دانشجویان در میدان‌های علم، استقلال و کنشگری اجتماعی است که اقدامی هوشمندانه، ضروری و راهبردی در جشنواره عمار است.

محمودی، کارگردان مستند «این یک اعتراض است» در ابتدا با ابزار خشنودی از اضافه شدن «دانشگاه؛ دژ دانش» به فراخوان شانزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار گفتدر اختتامیه دوره گذشته با دوستان صحبت کردم و همین پیشنهاد را دادم. حالا که محقق شده است، امیدوارم این موضوع محدود به یک عنوان در جدول جشنواره نماند، بلکه بهصورت یک بخش جدی، با نشستهای تخصصی و حضور فعالان دانشجویی ادامه پیدا کند. دانشگاه در بطن تحولات کشور نقش تعیینکنندهای دارد و لزوم ثبت این واقعیت در قالب اثر هنری حس میشود

از حضور همیشگی دانشجو تا کمکاری در تولید اثر

این مستندساز با اشاره به نقش آفرینی دانشجویان در تمام دوره ‌های تاریخی گفت:« ایستادگی دانشجویان در برابر زورگویی دشمن صرفاً مخصوص دوران بعد از انقلاب نیست. پیش از انقلاب هم در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ نماد روشنی از همین روحیه دیده می‌شد. بعد از انقلاب به دنبال رهنمودهای امام خمینی (ره)، این نقش‌آفرینی گسترده‌تر دیده می‌شد. از ماجرای تسخیر لانه‌ جاسوسی تا اعتراض به بیانیه‌ سعدآباد که نمونه‌ای از نقش‌آفرینی دانشجویان در برابر قدرت‌های بیگانه بشمار می‌رود. بنابراین در تمام دوره‌های تاریخی، دانشجویان آرمان‌خواه ایرانی مقابل اقدام‌های ناعادلانه‌ بیگانگان ایستاده‌اند.»

وی افزود:«با وجود چنین حوادث بزرگ و دراماتیکی، هنوز آثار هنری درخور و اثرگذار درباره‌ این وقایع ساخته نشده است. حتی شخصیت‌های آمریکایی‌ هم از این‌که در ایران اقدامی جهت بازنمایی و تولید اثر درباره این وقایع صورت نگرفته ابراز تعجب می‌کنند. ما هنوز مرجع مکتوب و دقیق برای بسیاری از این وقایع نداریم و همراهان ما برای ساخت اثر باید روایت‌ها را سینه‌به‌سینه جمع‌آوری کنند.»

لزوم الگوسازی از قهرمانان عرصه دانش

مهدی محمودی با اشاره به تسلط شناختی و اطلاعاتی دشمن درباره دانشمندان کشور و لزوم الگوسازی از قهرمانان عرصه دانش گفت:«با شهادت شهید فخری‌زاده متوجه شدیم دشمن با دقت بالایی این دانشمند کشور را شناخته و کارهای اطلاعاتی سنگینی بر روی آن انجام داده است. این موضوع البته منحصر به شهید فخری زاده نیست. لزوم معرفی و الگوسازی از  قهرمانان عرصه دانش باید مورد توجه قرار گیرد که  متأسفانه هنوز رسانه و هنر ما به اهمیت این عرصه پی نبرده‌اند. بخش «جهاد و شهادت در آموزش عالی» در جشنواره‌ عمار دقیقاً باید به این خلأ بپردازد؛ به قهرمانانی که نقطه قوت ملت ایران هستند و به همین دلیل مورد هدف دشمن قرار می‌گیرند.»

ضرورت راهکار برای فیلمسازان حوزهامنیتی و محرمانه

کارگردان اثر «این یک اعتراض است» با بیان لزوم تعریف راهکار برای محرمانه بودن اطلاعات جهت ساخت آثار درباره شهدا گفت:«یکی از چالش‌های جدی ما در ساخت آثار درباره‌ شهدا و دانشمندان، بحث محرمانگی اطلاعات است. فیلمساز هنگامی که برای تحقیق سراغ منابع می‌رود، با سد امنیت مواجه می‌شود. طبیعی است امنیت مهم است، اما باید راهکاری تعریف شود تا فیلمساز بتواند در چارچوب ضابطه، کارش را انجام دهد، بدون این تعامل روایت‌های این بخش مغفول می‌ماند.»

نقش محوری دانشگاه

محمودی درباره نقش دانشگاه در پیشرفت کشور گفت:«در نبرد دوازده ‌روزه‌ اخیر اسرائیل و ایران، فرماندهان عالی‌رتبه نظامی و دانشمندان ایرانی دو هدف اصلی دشمن بودند. این موضوع نشان می‌دهد دانشگاه چقدر برای دشمن مهم است. دانشگاه نه‌ فقط در کنشگری سیاسی بلکه در تولید علم که در فرمایشات مقام معظم رهبری بارها مورد توجه قرار گفته است، درخشیده است. در بزنگاه‌های مهم کشور همواره قشر دانشگاهی، از حوزه پزشکی تا فناوری و عرصه‌های نظامی وارد میدان شده‌اند. باید این نقش واقعی را در آثارمان به‌درستی نشان دهیم.»

عمار؛ پلی برای رسیدن به نقطهمطلوب

مهدی محمودی کارگردان اثر «این اعتراض است» در بخش پایانی سخنان‌اش با اشاره به اهمیت رسانه و لزوم آگاه سازی افکار ایرانیان و جهان تاکید کرد:«در تمام حوزه‌های رسانه‌ای، با وجود تلاش‌ها، هنوز از دشمنان جمهوری اسلامی ایران عقب مانده‌ایم. آن‌ها سال‌هاست به اهمیت رسانه آگاهی یافته‌اند و سرمایه‌گذاری عظیمی کرده‌اند. ما تازه در حال جبران هستیم. موضوعاتی چون فلسطین یا شهیدان علم، مسائلی جهانی‌اند و باید برای آگاه‌سازی افکار عمومی ایران و جهان اثرهای جدی تولید کنیم تا جهان ما را نه تماشاگر، بلکه کنشگر عدالت و آزادی بشناسد.»
بخش جدید «دانشگاه؛ دژ دانش» در فراخوان شانزدهمین جشنواره‌ مردمی فیلم عمار، فرصتی برای بازگرداندن دانشگاه به جایگاه حقیقی خود یعنی سنگر علم و ایمان است. همچنین این بخش با برگزاری گسترده‌تر و جامع‌تر می‌تواند حلقه اتصال نسل امروز هنرمندان با میراث ایثار و آرمان‌خواهی دانشگاهیان ایرانی باشد.