به گزارش «عمارفیلم»، محمد نوروزی از طراحان اسباب بازی اعضای شرکت چوبین و با حضور در سیزدهمین قسمت برنامه «همبازی» در مورد فعالیت های این شرکت در سخنانی گفت: ما به عنوان یک تولیدکننده اسباب بازی رده سنی کودکان را مورد توجه و هدف فعالیت های خود قرار دادیم؛ یکی از محوریترین شعارهای ما این است که بازی زندگی کودکانه است و اسباب بازی، وسایل و ابزار این زندگی کودکانه است.
وی دوران کودکی را بسیار مهم و حساس عنوان و بیان کرد: علت اینکه در مورد زندگی کودکان حساس بودیم این است که بخش بسیار مهمی از شاکله و شخصیت انسان ها در همین محدوده زمانی کودکی و سنین کودکی شکل می گیرد وارد این عرصه شدیم و خواستیم محصولاتی را متناسب با این گروه سنی تولید کنیم.
این فعال عرصه سرگرمی و اسباببازی ادامه داد: مهمترین ابزار و وسائلی که در این محدوده سنی مورد استفاده بچه ها قرار می گیرد اسباب بازی است و به همین علت ما شروع به تولید اسباب بازی کردیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره تاثیر اسباببازیها در خلاقیت کودکان اظهار کرد: موضوع که بچه ها تا چه میزان خلاق و نوآور رشد کنند، بحث جداگانه ای است. اما اینکه یک کودک بتواند رشدی را که در این سنین لازم است داشته باشد از همه چیز مهمتر است.
نوروزی خاطرنشان کرد: اگر کودک خلاق و نوآور داشته باشید ولی قوای حرکتی، بحث های ارتباطی و قابلیت های شناختی او به خوبی شکل نگرفته باشد چنین کودکی ممکن است در زندگی آینده خود با مشکلات فراوانی روبرو شود؛ البته موجی هم در بین خانواده ها راه افتاده که خواهان خلاق و نوآور شدن کودک خود هستند و این موضوع، به موقعیتی تبدیل شده که برخی از سودجویان از آن استفاده کرده و محصولات و تولیدات خود را با چنین عناوینی به خانواده ها عرضه می کنند.
این طراح اسباب بازی اضافه کرد: ما قائل به این هستیم که کودک باید یک سری رشدها را به لحاظ حرکتی، شناختی و ارتباطات در این محدوده سنی پیدا کند؛ خصوصا در سنین زیر هفت سالگی ساختارهای ذهنی کودک شکل می گیرد و این ساختارهای ذهنی کودک در آینده او و در دوران جوانی، میانسالی و کهنسالی تاثیرات خود را بر روی او می گذارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره تولید اسباببازی بیان کرد: درمورد چگونگی رسیدن ایده ساخت اسباب بازی ها باید به این نکته اشاره کنم که ما بازی را به چند لایه تقسیم بندی کردیم؛ لایه ظاهری که همه با آن ارتباط دارند فرم ظاهری بازی است که آن هم بر اساس یک سناریو و قوائد مبتنی بر یک سری موتور محرک است که بازی سازها اصطلاحا به آن دینامیک بازی می گویند که یک برای بر اساس این دینامیک ها شکل می گیرد.
این تولیدکننده اسباببازی، دینامیک های مختلف را پایه ساخت بازی دانست و متذکر شد: بازی ها دینامیک های متفاوت و مختلفی دارند که بر این اساس دینامیک یک بازی، کشف و دینامیک یک بازی دیگر کنجکاوی است؛ حتی ممکن است دینامیک یک بازی شانس باشد. این مسائل و موارد عموما به عنوان پایه های طراحی بازی ها درنظر گرفته می شوند.
نوروزی با بیان اینکه ساخت بازی بر اساس فرم و محتوای مشخص هنوز در کشور شکل نگرفته است، تصریح کرد: ایده آلی که ما برای ساخت بازی داریم این است برای بچه ها بر اساس دینامیک درنظر گرفته شده سناریو نوشته و آن بازی را بر اساس فرم و محتوایی مشخص بسازیم؛ متاسفانه این موضوع در کشور ما به خوبی شکل نگرفته که به لحاظ نیروی انسانی و مباحث هزینه ای و سایر مسائلی که به عنوان پشتیبانی توانایی بسیار خوبی را لازم دارد این توان را داشته باشیم تا بازی را بر این اساس تولید کنیم.
این طراح اسباب بازی در بخش دیگری از سخنانش درباره رقابت با محصولات خارجی اظهار داشت: نحوه رقابت در بازاری که پر از اسباب بازی های وارداتی خارجی مختلف است نکته بسیار مهمی است که همه اسباب بازی سازهای کشور را درگیر خود کرده است اما خوشبختانه کیفیت محصولات ما به صورتی است که می تواند با نمونه های خارجی چینی به خوبی رقابت کند.
وی افزود: در حال حاضر محصولات ما به لحاظ کیفیت برتر از نمونه های چینی است؛ البته مقداری از نمونه های اروپایی و کشورهای پیشرفته پایینتر است. همچنین از نظر قیمت نیز بین محصولات چینی و اروپایی قرار دارد و به همین دلیل مخاطب خاص خود را دارد و می تواند با نمونه های خارجی رقابت کند هر چند در شرایط فعلی، در تیراژ تولید اسباب بازی هنوز قابل رقابت با محصولات خارجی نیستیم.
نوروزی، زنجیره ساخت و تولید اسباب بازی را در موفقیت این بازار بسیار مهم عنوان کرد و خاطرنشان کرد: اگر در حوزه ساخت و تولید اسباببازی به زنجیره آن که شامل طراحی، تولید، واردات، توزیع و مصرف نگاه کنیم متوجه می شویم که این مصرف کردن اثرات خاص خود را در سطح جامعه ما به همراه خواهد داشت. البته تک تک حلقه های این زنجیره نقاط ضعف و قوت خود را دارد ولی اصطلاحی است که می گوید قدرت زنجیر به آخرین حلقه آن است و بر این اساس هم در چرخه اسباببازی، توزیع، ضعیف ترین حلقه محسوب می شود.
نوروزی در همین زمینه تصریح کرد: اگر توزیع سامان پیدا کند، هم می تواند تولید را متحول کند و هم اثراتی را که مصرف کننده از محصول می گیرد، دگرگون می کند؛ ولی متاسفانه شاهد هستیم که در این حلقه سودجویی هایی انجام می شود و افراد بیش از اینکه مباحث رشد در مصرف را مدنظر داشته باشند به دنبال سودجویی خود هستند و به همین دلیل، این افراد به دنبال واردات می روند تا اینکه بیایند و با تولیدکننده داخلی تعامل کنند.
بنابرین گزارش، در بخش دیگری از این برنامه، بازی رایانهای «سالهای سیاه» که روایتگر یکی از تاریکترین دورههای معاصر ایران، یعنی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ است، معرفی شد.
در این بازی، مخاطب در نقش دو شخصیت در شهرهای تهران و لندن به دنبال رسیدن به حقیقت است. «سالهای سیاه» که طی سه سال ساخته شده، یک بازی اکشن و ماجرایی برگرفته از داستانی واقعی است و تلاش دارد مخاطب را در یک داستان جذاب و تکیه بر روایتهای سینمایی برای رمزگشایی از معروفترین کودتای قرن بیستم با عنوان رمز «عملیات آژاکس» همراه سازد.
بر اساس این گزارش، در آیتم دیگر آخرین قسمت برنامه «همبازی»، اسباببازی «آجرک» به عنوان وسیله سرگرمی برای کودکان به ویژه در مهدکودکها معرفی شد.
بنابرین گزارش، «آجرک» اسباببازی خانهسازی چوبی است که قطعات آن از چوب کاملاً طبیعی جنگلهای ایران ساخته شده است. با توجه به طبیعی بودن چوب این محصول، هزینه ساخت این اسباببازی زیاد است اما با توجه به کیفیت قابل قبول خود با قیمت رقابتی با نمونههای خارجی عرضه میشود. این اسباب بازی برای کودکان بالای دوسال قابل استفاده است.
آخرین بخش سیزدهمین قسمت برنامه «همبازی» آیتم علمی مربوط به تاثیر بازیهای رایانهای در بهبود آموزش، عملکرد و تمرکز افراد بود که به صورت دوبله پخش شد.