هیئت داوران دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش مستند؛ ملت قهرمان، لوح افتخار جشنواره راه به اثر «به رنگ مریم» حمید اکبرپور و «اباشه» به کارگردانی میثم جهان بین تقدیم کرد.
هیئت داوران جشنواره در بخش مستند؛ جنگ اقتصادی، لوح افتخار جشنواره را به اثر «گنج پنهان» به کارگردانی مظفر حسینخانی هزاوه و لوح افتخار بهترین پژوهش را مستند «اکس نیهیل ، یک تراژدی اقتصادی» به کارگردانی محمد رضا نیرومند تقدیم کرد. داوران جشنواره، فانوس این بخش را به اثر «یکی از ما (بی بی)» به کارگردانی امیر اطهر سهیلی اهدا کرد.
محمدرضا نیرومند کارگردان مستند «اکس نیهیل ، یک تراژدی اقتصادی» بعد از دریافت جایزه خود در سخنانی گفت: ابتدای شروع این کار تصور ساده ای داشتیم. فکر می کردیم هر مساله ای باشد با باز کردن یک کتاب می توانیم جواب حل مشکلات را در آن بیابیم. وقتی وارد میدان شدیم دیدیم با یک مساله چند مجهولی طرفیم و این کار را برای ما سخت می کرد. به این نتیجه رسیدیم که باید یک پژوهش اساسی انجام دهیم و نمی توانیم سرسری وارد فاز تولید شویم اما مسوولیتی که در این بین متوجه دولت می شود این است که بین کارشناسان متخصص هم اندیشی و گفتگو انجام دهد تا به پاسخی جدی برای این سووالات برسیم. آقای رئیسی! آقای خاندوزی! مردم نگران مساله ارز هستند. امیدوارم جواب سنجیده ای برای این نگرانی داشته باشید. جوابی که به نفع مردم باشد.
در بخش دیگر اهدای جوایز،داوران جشنواره عمار در بخش مستند؛ رویای ایرانی، لوح افتخار جشنواره به اثر «رفاقت هایتک» به کارگردانی هاشم مسعودی و محمد صادق رمضانی مقدم تقدیم کرد. در این بخش داوران اثری را شایسته فانوس ندانستند.
هئیت داوران جشنواره در بخش مستند؛ نقد درون گفتمانی، لوح افتخار جشنواره را به اثر «آدرس غلط» به کارگردانی محمدهادی اینانلو و «بلوار اتحاد» به کارگردانی صادق زارع اهدا کرد. فانوس این بخش به اثر «نان گزیده ها۲» به کارگردانی محمدرضا حاجمحمدحسینی تقدیم کرد.
اینانلو پس از دریافت جایزه خود در سخنان کوتاهی از هئیت داوران بخاطر توجه به اثر او و حمایت خانواده خود تشکر کرد و گفت: هدیه خودم را تقدیم به عزیزانی میکنم که در شهرستانها و مناطق دور افتادهی کشور کلیپ، فیلم و نشریه تولید میکنند.
وی درخصوص ایدهی ساخت مستند خود بیان کرد: ساخت مستند در پاسخ به آدرس غلطی بود مسوولین سابق مطرح میکردند و کلید مشکلات کشور را در نیویورک و لوزان میدانستند درحالی که مشکل ما مروبط به نظام بانکی و خلق نقدینگی توسط بانکها خصوصی است و تا زمانیکه پول پاشی در بین نزدیکانشان حل نشود مشکل اقتصاد و تولید کشور حل نمیشود
محمدرضا حاج محمدحسینی کارگردان مستند «نان گزیده ها۲» نیز پس از دریافت جایزه گفت: جایزه خودم را تقدیم به روحانیون و اهالی رسانهای میکنم که این جریان مطالبهگری مومنانه را در اراک راه انداختند و در جریان زندگی با اینکه تهدید شدند و هزینه دادند اما ناامید نشدند.
صادق زارع کارگردان مستند «بلوار اتحاد» هم پس از دریافت جایزه خود از مصطفی نوروزی سوژه مستندش بخاطر همراهی در جریان مطالبهگری تشکر کرد و گفت: نوروزی یکی از مطالبهگرانی است که در هیچ کاری ما را تنها نگذاشت و با در محله خودشان رفاه را بهدور از کاغذ بازیهای مرسوم ایجاد کرد.
براساس این گزارش، در ادامه این مراسم، با پخش مستند کوتاهی، یاد و نام مرحوم علی سلیمانی، بازیگر سینما و تلویزیون گرامی داشته شد. سلیمانی علاوه بر بازیگری، کارگردانی مشترک فیلم سینمایی «اشنوگل» را هم در کارنامه دارد، مرداد امسال به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت.
در بخش دیگری از اختتامیه دوازدهمین جشنواره عمار، نشان شهید سیاح به خانم زهرا آراسته نیا اکران کننده دزفول خوزستان اهدا شد. آراسته نیا بعد از دریافت نشان سیاح، شعری طنز درباره مسائل روز و اکران های مردمی جشنواره عمار قرائت کرد.
بنابرین گزارش، در بخش ویژه این مراسم، آیین پاسداشت مسعود جعفری جوزانی، نویسنده، کارگردان و فیلمساز باسابقه کشورمان و خالق آثاری مانند سریال ماندگار «در چشم باد» برگزار شد. در این آیین، با حضور پیمان جبلی، رئیس صداوسیما، امراله احمدجو، کارگردان سریال «روزی روزگاری»، مادر شهیدان خالقیپور، چفیه فرزند شهیدش، رسول خالقیپور را به عنوان جایزه ویژه جنشنواره عمار، به مسعود جعفری جوزانی اهدا کرد.
جبلی پیش از تقدیر از مسعود جعفری جوزانی در سخنانی گفت: ایام سالگرد شهادت سردار دلها را پشت سر گذاشتیم و در آستانه چهل و سومین پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و در حال تجربه کردن دغدغه های متفاوتی در جامعه هستیم که از جنس های مختلفی هستند دغدغه دین اخلاق، معیشت، اقتصاد و سیاست. سالگرد شهادت حاج قاسم و سالگرد انقلاب و مسائلی که امروز به آن مبتلاییم تنها با یک کلمه رمز گونه گره خورده است و آن رمز چیزی نیست جزء مردم.
وی افزود: سردار حاج قاسم سلیمانی اقیانوسی از مردم را به جوش آورد. همان مردمی در طول چهل سال شاید یکی دو بار هم به تظاهرات نیامده بودند. در آستانه پیروزی انقلاب، مردمی که با تمام وجودشان در برابر تانک و سلاح، اسطوره قدرتی را توانستند به زیر بکشانند یعنی رژیم شاهشناهی. مردمی که نگران هستند و این اسم رمز و کلیدی است که باید به آن تمسک جست. کلیدی که مردم هستند. شاه راه همه راه ها، بازگشت به این اقیانوس است. بازگشت به مردم. رسانه ملی امانتی در دست ما است. مردمی که اخلاق، دین، افتخارات و شهدا را به ما سپردند تا این امانت را سالم تحویل دهیم.
جبلی افزود: خدا را شکر می کنم که توفیق داد در این جشنواره مردمی حضور داشته باشم. عمار یکی از راه حل های مسائل ما است. بازگشت به مردم هم به عنوان موضوع و هم به عنوان ابزار و هم به عنوان مردمی که انقلاب را به پیروزی رساندند و مردمی که در سوگ حاج قاسم نشستند. مهم این است که مردم و خودمان را باور کنیم تا زمانی که مردم را باور نداشته باشیم مشکلی را نمی توانیم حل کنیم. الان از عیادت نادر طالب زاده به اینجا می آیم، سلام به همه رساندند و حالشان هم خوب بود امیدواریم خدا سلامت و شفای کامل ایشان را عنایت کند.
امراله احمدجو نیز در سخنانی کوتاه با تاکید بر اینکه مسعود جعفریجوزانی نیاز به صحبت و تعریف ندارد، گفت: اکنون فرصتی برای صحبت کردن از جوزانی نیست و اصلا لزومی ندارد از او حرف بزنیم.
وی به ارتباط دلی خود با جعفریجوزانی اشاره کرد و افزود: تاکنون این فرصت سر نداده بود که جعفریجوزانی را ببینیم و این اولین باری است که ایشان را میبینم. تاکنون از دور همدیگر را میشناختیم و امروز از نزدیک برای اولین بار در بهترین شرایط ایشان را دیدم.
کارگردان روزیروزگاری تصریح کرد: اینکه تاکنون جعفریجوزانی و بنده یکدیگر را ندیدهایم نشانه نامهربانی ما نیست بلکه نشان از حوصله مشترکی است که ما به دلیل نوع تربیت، سلیقه و نگاه نزدیک به هم دیگر داشتیم.امیدوارم که مسعود جعفریجوزانی مثل همیشه سرزنده و چالاک بازهم آثار ارزشمند تولید کند.
مسعود جعفریجوزانی پس از دریافت جایزه ویژه این بخش از دست مادران خالقیپور با بیاناینکه دریافت جایزه این بخش افتخار بزرگی است، اظهار داشت: جایزه جشنواره عمار بهتر از همهی جایزههای دنیاست.
وی گفت: حس حضور در جشنواره عمار مثل چیزی است که اوایل انقلاب آرزو داشتیم. اوایل انقلاب بچهها بهقدری انرژی داشتند که میتوانستند قله دماوند را جابهجا کنند اما آن بچهها را آرام آرام ناامید کردند و خانه نشین شدند.
این فیلمساز تصریح کرد: امروز خدمت جوانان خلاق و هنرمند کشورم رسیدم تا بگویم من نه خود را هنرمند و نه خود را شایسته پاداشت میدانم چراکه تردید ندارم هنرمندان بهتر از من بسیار است. جعفریجوزانی خطاب به مدیریت فرهنگی کشور گفت: مسخوام یادآوری کنم که زندگی سخت شکست شکننده و ناپایدار است. یادآوری کنم که همه ما و حتی شما که قرعهی بهنامتان افتاده و در مسندی قرار گرفتهایم زمان برایمان هچون ابرهای بهاری شتابناک در حرکتاند و تا چشم بر هم بزنید همه چیز گذشته و تمام شده است.
وی ادامه داد: دلم میخواهد یاد کنم از کسانی که سالهاست راه تنفس را بر هنرمندان جوان بستهاند و بستگان خود و هممسلکان خود را در کار قرار دادند. میخواهم از آنها که زانوی مرگبارشان را بر گردن هنرمندان و استعداد خلاق و نیروهای جوان گذاشتهاند خواهم کنم که زانویشان را از گردن هنرمندان و استعدادهای خلاق کشور بردارند.
این فیلمساز تاکید کرد: هنر و هنرمند نیاز به آزادی دارد؛ نیاز به تنفس دارد و هوای تازه میخواهد. تمنا میکنم بدانید که این چند روز گذراست، دست بردارید. اگر میخواهید نامی، نه ننگی از شما بماند این چند روز را مغتنم بدانید و از به این ملت نجیب و سرافراز اعتماد کنید و اجازه دهید استعدادهای جوانان رشد کند.
جعفریجوزانی به ممنوع القلم کردن جبار آذین اشاره کرد و گفت: جبار آذین که از اهالی دانشگاه و فرهیخته است و در جهت شما سخن میگوید اما متاسفانه وقتی میگوید شکاف طبقاتی وجود دارد ممنوع کار میشود. او کار به جایی ندارد و دنبال زر و زور نیست و اصلا دستش به جایی نمیرسد.
در ادامه اختتامیه جشنواره عمار،در بخش دیگری از اهوای جوایز هیئت داوران دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش مستند «جنگ نرم»، با حضور خانواده شهید بهمنی و شهید صدرزاده، لوح افتخار جشنواره را به اثر «کودتای لیتیومی» به کارگردانی سجاد رضا زاده و فانوس جشنواره را به اثر «قیچی تیز» به کارگردانی علیرضا باغشنی اهدا کرد.
همچنین داوران جشنواره در بخش فیلم «داستانی کوتاه» لوح افتخار جشنواره را به اثر «کوچه های خراسان» به کارگردانی مشترک آقایان امیر بشیری و سجاد انتظاری تقدیم کرد. فانوس این بخش به اثر «نگین سلیمان» به کارگردانی محمدامین امامی تعلق گرفت.
سجاد انتظاری بعد از دریافت جایزه خود گفت: در جلسه امشب آقای جبلی حضور دار،د حضور مغتنمی است حدود هفت -هشت-ده فیلمساز با ایشان صحبت کردند. آقای جبلی! ما در استان ها با بودجه ی محدودی که داریم سعی می کنیم کارهای متنوعی تولید کنیم. از شما می خواهیم ظرفیت ها را در استان ها بیشتر کنید. امیدواریم با حضور آقای وحید جلیلی این مساله پررنگ تر شود.
وی افزود: امسال در حوزه هنری خراسان رضوی کارهای مختلفی در بخش های مختلف داشتیم. در زیسب بوم شهر مشهد که سندش هم در حوزه هنری کشور تنظیم شده و مورد تایید قرار گرفته است بحث حماسه را در اولویت قرار دادیم و سال آینده فراخوانی در این زمینه منتشر می کنیم برای تولید آثار داستانی سینما. با توجه به اینکه الان رسانه ها روی این تمرکز کرده اند که حس ناامیدی را تلقین کنند امیدواریم با تولید این فیلم ها بتوانیم به مقابله با این جریان کمکی کرده باشیم.
هئیت داوران در بخش فیلم «داستانی بلند» لوح افتخار بهترین بازیگری نیز به گلاره عباسی برای بازی در فیلم داستانی «دختر ایران» اهدا کرد. لوح افتخار بهترین صدابرداری نیز به حسین بشاش و بهترین تصویربرداری به هاشم مرادی برای اثر «تروا» تقدیم شد.
در این بخش، هیئت داوران فانوس بهترین کارگردانی را به سیدجلال دهقانی اشکذری برای اثر «دختر ایران» را اهدا کرد. همچنین فانوس ویژه دبیر جشنواره نیز به آقای محمد علیزاده فرد برای اثر«تروا» تقدیم شد. در این بخش ، هیئت داوران هیچ اثری را شایسته دریافت فانوس جشنواره ندانست.
محمد علیزادهفرد بعد از دریافت جایزه خود گفت: ساخته شدن «تروا» مدیون خیلی ها است که می خواهم از آنها تشکر کنم. اول از همه از همسر و دخترم که سه سال صبوری کرده اند و همچنین از مهدی آذر پندار متشکرم که اگر حمایت های او نبود تروا و فیلمسازی مثل محمد علیزاده الان وجود نداشت. از آقای آذرپندار و خانه تولیدات جوان شبکه سه متشکرم و از محمد جواد موحد که در کنارم بوده است.
بنابرین گزارش در ادامه اختتامیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، پس از شعرخوانی فرزند شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده، فیلم سینمایی «تروا» به کارگردانی محمد علیزاده فرد به عنوان پایان بخش این مراسم پخش شد.