معرفی فیلم های نخستین روز نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار

«جمعه گل»، «مستوره»، «خاویار قم» و «شهریاری از ملک قرآن» ازجمله مهمترین فیلم های نخستین روز نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار است که در سینما فلسطین نمایش داده می شوند.

به گزارش «عمار فیلم»، نمایش فیلم های نخستین روز از نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار از امروز دوشنبه ۱۰ دی ماه و از ساعت ۱۰:۳۰ صبح در سالن های مختلف سینما فلسطین آغاز شد که «جمعه گل»، «مستوره»، «خاویار قم» و «شهریاری از ملک قرآن» ازجمله مهمترین این فیلم ها هستند.

مستند «رویای مرجان» سانس ۲ سالن ۱

مستند «رویای مرجان» درباره شهیده مرجان نازقلیچی فرماندار بندر ترکمن و سومین فرماندار زن جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است. این فرماندار زن در جریان فاجعه منا در سال ۱۳۹۴ به شهادت رسید. کارگردانان این مستند حمید مشایخی و محسن اسلام‌زاده است و تصویربرداران این مستند حمید مشایخی، محمد امین صدیقی مقدم، سید مصطفی سید الحسینی هستند. تدوین‌ این فیلم نیز برعهده حمید مشایخی قرار داشت. درضمن تهیه کننده این مستند نیز محسن اسلام‌زاده است.

مستند «حاج عیسایی» سانس ۲ سالن ۱

آقای «عیسایی»، از اهالی بخش «ویلکیج» اردبیل است که با شروع جنگی تحمیلی، به جبهه می‌رود و در بخش کار با لودر و آموزش ماشین‌آلات سنگین کار می‌کند. او در عملیات «والفجر۸»، پایش قطع می‌شود. حاج عیسایی در حال حاضر باوجود مجروحیت، با همسر و فرزندانش دامداری و کشاورزی می‌کنند. فیلم، داستان زندگی او را ازجمله تلاش و سخت‌کوشی در فعالیت‌های اقتصادی، پرداخت زکات و خمس، اعتقادات دینی و… نمایش می‌دهد.

فیلم داستانی «مستوره» سانس ۵ سالن ۱

این فیلم داستانی به کارگردانی الهام هادی نژاد روایتی درمورد زنی به نام «سیدخانم» دارد که همراه دو دختر کوچک خود، در مشهد زندگی می‌کند. ایام کشف حجاب رضاخانی است و او با شوهرش عهد کرده که از منزل بیرون نرود تا با آژان‌ها روبه‌رو شود. وی، مایحتاج خود را با کمک همسایگان تأمین می‌کند تا این‌که یک مار، «نرجس»، دختر سیدخانم را نیش می‌زند. حالا او باید بین وفای به عهد و نجات جان فرزند خردسالش، یکی را انتخاب کند… .

مستند «عماد» سانس۷ سالن ۱

پس از اشغال لبنان، «عماد» که تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران است، گروهش را آماده مبارزه با رژیم صهیونیستی می‌کند. با طراحی او، حمله‌ای به پایگاه فرماندهان این رژیم می‌شود که تعداد زیادی از متجاوزان را از پا درمی‌آورد. در جنگ ۶ روزه، وی تمام اهداف صهیونیست‌ها را به شکست می‌کشاند. او در عملیاتی، یک افسر رده‌بالای «موساد» را دستگیر و از این طریق ۴۳۹ اسیر لبنانی را آزاد می‌سازد. مستند، روایت زندگی مبارزاتی «عماد مغنیه»، از اعضای برجسته حزب‌الله است. این فیلم به کارگردانی ایمان گودرزی ساخته شده است.

مستند «یدی» سانس ۶ سالن ۲

این مستند، روایت داستان نوجوانی به نام «یدی تایگر» از اهالی روستای «زالی» لرستان است که در یکی از روزهای تابستان سال ۱۳۸۴، هنگام بازی فوتبال تصادف می‌کند و یک پای خود را از دست می‌دهد. زندگی امروز این پسر با داشتن یک پا، اراده او را به تصویر می‌کِشد، پسری که پس از فوت پدر و رفتن برادر بزرگتر به تهران، بار زندگی خانواده بر دوش اوست.

مستند «جوله» سانس ۲ سالن ۳

در ابتدای پیروزی انقلاب، گروه‌های تجزیه‌طلب، در جاده‌هایی که چندین متر برف در آن نشسته است، مین‌ می‌گذارند و بسیاری از مردم عادی و نیروهای بسیجی را به شهادت می‌رسانند. رزمندگان برای کنترل مناطق و مبارزه با ضدانقلاب، در فاصله‌های نزدیک، پاسگاه‌های نظامی به نام «جوله» احداث می‌کنند. فیلم، از طریق گفت‌وگو با رزمندگان و نیروهای پیش‌مرگ کرد مسلمان، سختی‌های جنگ در مناطق کوهستانی را مانند نگهبانی، حمل‌ونقل مهمات و آذوقه، مداوای مجروحان، پیشروی در عملیات‌ها و… به تصویر می‌کشد.

فیلم کوتاه «جمعه گل» سانس ۴ سالن ۳

فیلم کوتاه ۲۵ دقیقه‌ای «جمعه گل» روایتگر داستان پسری نوجوان است که با بچه های مهاجران افغانستانی مشکل دارد اما به دلیل اینکه پدر یکی از این بچه ها به عنوان مدافع حرم در جنگ شرکت کرده است، رفاقتی بین او و این پسر شکل می گیر و در این بین اتفاقاتی می افتد.

مستند «شهریاری از ملک قرآن» سانس ۷ سالن ۳

«شهریار پرهیزگار»، از کودکی قرائت قرآن را در محضر استاد «محمدتقی مروت»، بهترین قاری قرآن، یاد می‌گیرد. شهریار در دوران کودکی و نوجوانی‌، حافظ کل قرآن می‌شود، صرف‌و‌نحو و تفسیر را در مسجد «مصطفی» آموزش می‌بیند و در رشته ترتیل، مقام کشوری کسب می‌کند. سپس، وی در محفل انس با قرآن آیت‌الله «خامنه‌ای»، حضور می‌یابد و خطبه عقدش توسط رهبر معظم انقلاب جاری می‌شود. حالا تارهای صوتی استاد پرهیزگار ضعیف شده‌اند و او انتقاداتی به فضای فرهنگی کشور دارد.