معرفی فیلم‌های ششمین روز دهمین جشنواره عمار

دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، اسامی آثار منتخبی که قرار است در ششمین روز این رویداد سینمایی در سینمافلسطین اکران شوند را اعلام کرد.

به گزارش «عمار فیلم»، دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، اسامی آثار منتخبی که قرار است در ششمین روز این رویداد سینمایی در سینمافلسطین اکران شوند را اعلام کرد.

بنابراین گزارش، در ششمین روز از اکران‌های مرکزی دهمین جشنواره عمار در سینمافلسطین که از ساعت ۱۰ صبح با سانس ویژه کودک و نوجوان آغاز و تا ۲۲:۴۵ ادامه می‌یابد، مستند «چشمه‌ای در میانچال»، مستند «دیوارهای نخی»، فیلم داستانی «مستطیل قرمز»، مستند «بازار تزارها»، مستند «دیدار»، و مستند «ناجی کرونر» از جمله آثاری هستند که به نمایش در می‌آیند.

بنابراین گزارش آثار منتخب دهمین جشنواره عمار به شرح ذیل است.

مستند «چشمه‌ای در میانچال» – سانس ۳ – سالن ۱

اواخر دهه۴۰، مردم کاشان شاهد جریان‌های خاص هنری بودند. حضور «حاج‌آقا محمد مدنی »، پسر آیت‌الله مدنی، در مسجد میانچال کاشان سبب آغاز یک حرکت فرهنگی درزمینه های سرود و تئاتر در جهت کمک به اسلام و انقلاب اسلامی شد. این مستند توسط «مهدی علاءالدینی» تولید شده است.

مستند «دیوارهای نخی» – سانس ۳ – سالن ۱

شهناز زینل پور، معروف به ننه شهناز، بعد از فوت همسرش، سرپرستی طایفه‌ای از عشایر «کرمانج» در مناطق خراسان شمالی را به عهده می‌گیرد. او پسر فوتبالیستش را درراه میهن فدا می‌کند. از آن به بعد، با خودش عهد می بندد که برای تماشای مسابقات تیم ملی فوتبال، تمام فامیل را به چادرش دعوت کند. این مستند به کارگردانی «عباس عمرانی بیدی» ساخته شده است.

فیلم داستانی «مستطیل قرمز» – سانس ۳ – سالن ۲

فیلم «مستطیل قرمز» در رابطه با حمله نظامی عراق به زمین فوتبالی در شهر چوار از توابع شهرستان ایلام است که در روز ۲۳ بهمن سال ۱۳۶۵ در جریان جنگ تحمیلی رخ داد. در این حادثه ۱۵ نفر از هم‌وطنانمان به شهادت رسیدند. این فیلم داستانی توسط «حسن صید خانی» و «حسین صید خانی» تولید شده است.

مستند «اهل طلوع (پشت کوه – پرورش ماهی)» – سانس ۴ – سالن ۲

این مجموعه، روایتگر سفرهایی به نقاط مختلف ایران است. سفرهایی که در آن با مردمان متفاوت، سنت‌ها و آداب‌ورسوم متفاوت آشنا می‌شویم. این مردم از شهر و آبادی خود می‎گویند و از منبع درآمدی صحبت می‌کنند که وابسته به پوشش گیاهی یا شرایط اقلیمی آنجا است. همچنین از تلاش‎ و پشتکار می‎گویند و این‌که جوانان چطور می‎توانند در زندگی خود پیشرفت کنند. این مستند به کارگردانی «هادی شریعتی» ساخته شده است.

مستند «بازار تزارها» – سانس ۴ – سالن ۲

صادرات ایران به روسیه با جهش سیصد میلیون دلاری همراه بوده است اما همچنان مشکلات زیادی برای تجار ایرانی وجود دارد. این مستند به پیگیری قول‌های مسئولین و اتفاقات فرهنگی و اقتصادی دو سال اخیر در مسکو می‌پردازد. این مستند به صورت مشترک توسط «محسن مقصودی» و «مهدی فریدی» تولید شده است.

مستند «دیدار» – سانس ۵ – سالن ۲

در سال ۱۳۵۷ به‌رغم پیروزی انقلاب، شاپور بختیار همچنان خود را نخست‌وزیر ایران می‌داند و خود را از حمایت ایل بختیاری برخوردار می‌داند. به همین دلیل هم تعدادی از بزرگان ایل بختیاری از استان چهارمحال و بختیاری به دیدار امام می‌روند و حمایتشان را از مواضع امام اعلام می‌کنند. این مستند به کارگردانی «یزدان کیانی» ساخته شده است.

مستند «ناجی کرونر» – سانس ۶ – سالن ۲

مجید باقر پور و گروهش، برای اولین بار در ایران محصولی تولید می‌کنند به نام «سرنگ اینفلیتور» که برای درمان بیماران قلب و عروق استفاده می‌شود. این گروه شامل نخبگان انقلابی است. شرکت راپید، باوجود تمام مشکلات در اولین سال شروع به کار خود، ۲۰ هزار سرنگ را تولید کرد. این مستند توسط «مسعود کارگر» تولید شده است.

مستند «ماسی» – سانس ۳ – سالن ۳

بی‌بی، مادر شهید «نور محمد شهلی بر» است که در دمپو از توابع شهر ایرانشهر زندگی می‌کند. بی‌بی باوجوداینکه سن زیادی دارد اما هرلحظه در تلاش است و کارهای بسیاری انجام می‌دهد. بی‌بی با مبلغی که از بنیاد شهید دریافت می کند، حسینیه می سازد. این مستند به کارگردانی «شاهد سلطانی آزاد» ساخته شده است.

مستند «نخل‌ها نمی میرند» – سانس ۴ – سالن ۳

خالو و دوستانش که از بند اعتیاد رهاشده‌اند، باهمت خود، موکب اباالاحرار را در جاده نجف به کربلا برپا کرده‌اند. چراکه اعتقاددارند حسین کشتی نجات و چراغ هدایت است و رهایی از تعلقات با توسل به او امکان می‌پذیرد. این مستند توسط «سیدمسعود موسوی والا» تولید شده است.

مستند «کاست» – سانس ۵ – سالن ۳

انقلاب صداها با تولید اولین کاست ها در جهان شروع می شود و نقطه پایانی ندارد. کاست به‌تدریج در ایران جای خوبی برای خود باز و توجه مردم را به خود جلب می کند اما در ادامه این رسانه کوچک به سرنوشت یک ملت گره‌خورده و از یک ابزار سرگرمی تبدیل به یک ابزار پرنفوذ اجتماعی می شود و در پیروزی انقلاب به‌مثابه قهرمانان بر بالای سر مردمان می رود. این مستند به کارگردانی «حامد سعیدی راد» ساخته شده است.

مستند «ضمیر متکلم» – سانس ۴ – سالن ۳

مسعد، معلمی زحمتکش است که نزدیک ۳۰ سال است تدریس می‌کند. قبل از شروع جنگ، زندگی خوبی داشته اما جنگ، باعث مشکلات بسیاری برای او و سایر معلمان شده است. این معلم یمنی، مجبور است برای تأمین هزینه‌های زندگی و درمان دخترش، بعد از ساعت مدرسه نیز کارگری کند. این مستند توسط «علی سبحانی» تولید شده است.

مستند «هیبرید» – سانس ۵ – سالن ۳

امیر حسن، پسربچه شیرازی، مبتلابه بیماری سرطان خون شده است اما پزشکان از درمان بیماری او عاجز مانده اند. خانواده امیر حسن به دنبال راهی برای نجات فرزندشان هستند. این مستند به کارگردانی «رضا کارگر» ساخته شده است.

مستند «کنار گود» – سانس ۵ – سالن ۳

همت مسلمی، کشتی‌گیر محبوب مازندرانی، از سال ۸۴ به مربیگری روی آورد. حسن یزدانی، قهرمان جهان، از شاگردان اوست. همت که قهرمان جهان را پرورش داده است، از مسئله ای گله دارد. این مستند توسط «تورج کلانتری» تولید شده است.