معرفی فیلم‌های سومین روز دهمین جشنواره عمار

دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، اسامی آثار منتخبی که قرار است در سومین روز این رویداد سینمایی در سینمافلسطین اکران شوند را اعلام کرد.

به گزارش «عمار فیلم»، دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، اسامی آثار منتخبی که قرار است در سومین روز این رویداد سینمایی در سینمافلسطین اکران شوند را اعلام کرد.

بنابراین گزارش، در سومین روز از اکران‌های مرکزی دهمین جشنواره عمار در سینمافلسطین که از ساعت ۱۰ صبح با سانس ویژه کودک و نوجوان آغاز و تا ۲۲:۴۵ ادامه می‌یابد، مستند «تک کلک»، مستند «۴۲۰۰»، مستند «کودتای اقتصادی»، مستند «موذن» و مستند «اتوبوس مدرسه» از جمله آثاری هستند که به نمایش در می‌آیند.

بنابرین گزارش آثار منتخب نهمین جشنواره عمار به شرح ذیل است.

مستند «تک کلک» – سانس ۲ – سالن ۱

پیرزنی که مادرزادی نابینا بوده است آرزو دارد که درس بخواند و در دانشگاه تحصیل کند. او در عین حال که همه کارهایش را به تنهایی انجام می‌دهد، دیپلم خود را گرفته و در کمکور سراسری شرکت می کند. تلاش و پشتکار او برای کسب علم و ادامه تحصیل، اتفاقات این مستند را رقم می زند. این مستند به کارگردانی طالب رماوندی ساخته شده است.

مستند «توان دفاعی ( بعد از ۲۵۰۰ سال )» – سانس ۳ – سالن ۱

تصمیم رضاخان برای احیای مجدد نیروی دریایی از طریق خرید ناوگان از بریتانیا نیز با شکست مواجه می شود. حتی محمدرضا شاه با خرید تسلیحات از آمریکا هم نمی تواند نیروی دریایی ایران را احیا کند تا این که در نظام جمهوری اسلامی، سال ۱۳۷۶ بعد از بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه دستاوردهای نیروی دریایی ارتش، انقلاب بزرگی رخ می دهد و سرنوشت دیگری برای نیروی دریایی ایران رقم می خورد. این مستند توسط علی طادی تولید شده است.

مستند «۴۲۰۰» – سانس ۵ – سالن ۱

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، اسحاق جهانگیری در پایان جلسه‌ای تاریخی تصمیمات دولت را درباره ی ارز اعلام کرد و نحوه‌ی اجرای آن، سال ۹۷ را به یکی از سال‌های فراموش‌نشدنی در تاریخ اقتصاد ایران تبدیل کرد. این مستند به کارگردانی سید امیر سیاح ساخته شده است.

مستند «کودتای اقتصادی» – سانس ۶ – سالن ۱

آلنده پزشکی است که پس از سه دوره شکست در انتخابات شیلی بالاخره رئیس جمهور این کشور می شود. این مستند با بررسی زندگی آلنده در ۳۰ سالی که به فعالیت انتخاباتی مشغول بود عواملی را که باعث خودکشی او می شود به تصویر می کشد. این مستند توسط سید احمد مصطفوی تولید شده است.

مستند «موذن» – سانس ۴ – سالن ۲

حاج رضارستمی در کودکی به خاطر تامین معیشت خانواده مدرسه را ترک می‌کند ومشغول کار می‌شود. او با شروع جنگ تحمیلی به جبهه می‌رود و تا پایان جنگ در جبهه می‌ماند. حاج رضا با شروع بحران در سوریه به عنوان مدافع حرم راهی سوریه میشود وبه شهادت می‌ رسد. این مستند به کارگردانی احمد احمدپور ساخته شده است.

مستند «اتوبوس مدرسه» – سانس ۴ – سالن ۲

۱۸ مرداد ۹۷ روز تلخی برای یمن بود. یحیی و دوستانش از طرف مدرسه عازم اردو شدند و هدف آن ها زیارت مزار شهدا و امامزاده بود. اتوبوس مدرسه در میانه بازار برای خرید توقف می کند و کودکان منتظر نهار و آب هستند. ناگهان جنگنده سعودی در آسمان ظاهر و بمب های آمریکایی روانه زمین می شوند. این مستند توسط مصطفی اشراق تولید شده است.

مستند «محیا» – سانس ۴ – سالن ۲

دخترکی در روستایی محروم و خانواده‌ای مستضعف زندگی می‌کند. منزل دخترک قدیمی است و رو به ویرانی می‌رود. دخترک روزی خبر ورود عده‌ای از دانشجویان شهر را به روستا می‌شنود که در مسجد روستا حضور پیدا کرده‌اند و اهالی روستا نیز به دیدارشان رفته‌اند. دخترک امیدوار است شهری‌ها به او و خانواده‌اش کمکی بکنند. این مستند به کارگردانی محمد عقیلی ساخته شده است.

مستند «روایت رهبری» – سانس ۵ – سالن ۲

این مستند از تصاویر آرشیوی دیده نشده‌ای از اجلاسیه فوق‌العاده مجلس خبرگان در ۱۴ خرداد ۶۸ و مباحثات صورت گرفته در این اجلاس، برای نخستین بار رونمایی می‌کند. همچنین اسناد اجلاسیه فوق‌العاده مجلس خبرگان در ۱۵ مرداد سال ۶۸ نیز برای نخستین بار از تلویزیون پخش می‌شوند. این مستند توسط مهدی نقویان تولید شده است.

مستند «بیر عالم سوز» – سانس ۳ – سالن ۳

بهزاد پروین قدس، عکاس برجسته‌ی دفاع مقدس است و گنجینه‌ای از صحنه‌های تکرارناشدنی جنگ را در اختیار دارد. او ضمن شرکت در چندین عملیات جنگی، ۵ مرتبه مجروح شده و از سال ۷۳ تا ۸۲ به کار تفحص شهدا مشغول بوده است. فعالیت‌های او تنها به بعد از انقلاب محدود نمی‌شود و قبل از انقلاب در اعتراض به حضور هویدا در مدرسه‌شان، دست به اقدامی منحصربه‌فرد می‌زند. این مستند به کارگردانی محمدطه امیری ساخته شده است.

مستند «نبرد امواج» – سانس ۵ – سالن ۳

در دوران دفاع مقدس، یکی از مسائل چالش‌برانگیز برای ایران، نداشتن رادارهای نظامی مناسب برای ردیابی هواپیماهای جنگی عراق بود. راه‌‌های مختلفی برای حل این معضل به کار گرفته شد ولی پاسخ این مسئله فقط یک‌چیز بود؛ همان جوابی که ایران را به یکی از معدود کشورهای سازنده رادار نظامی در جهان تبدیل کرد. این مستند توسط وحید فرجی تولید شده است.

برای دریافت لیست فیلم شناخت روز اول دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار اینجا را کلیک کنید