کارگردان مستند «آوای سکوت»:

مردم با دیدن مستند به خانواده‌های نیازمند کمک کردند

یزدان کیانی گفت: این اثر، دو خواهر ناشنوا و معلول را به تصویر می‌کشد که برای تأمین مخارج زندگی خود، در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

یزدان کیانی از مستندسازان کشور در گفتگو با «عمارفیلم» درباره تازه‌ترین کار خود با عنوان «آوای سکوت» گفت: این مستند بازگوکننده زندگی دو خواهر معلول است که در حوزه صنایع دستی، به دوخت لباس و قالی‌بافی مشغول هستند.
وی در همین زمینه توضیح داد: بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری، این دو خواهر را به عنوان سوژه تولید مستند به صدا و سیمای استان معرفی کرده بود و من با توجه اینکه در این سازمان هستم در جریان داستان آن‌ها قرار گرفتم و ساخت اثری درباره این سوژه را در دستور کارم قرار دادم.
این مستندساز ادامه داد: با توجه به اینکه این دو خواهر ناشنوا با وجود معلولیت در عرصه اقتصاد فعالیت می‌کنند، سوژه بسیار مناسبی برای تولید یک مستند بودند. در واقع، مستند «آوای سکوت» به نقش زنان در مسئله اقتصاد مقاومتی می‌پردازد.
کیانی خاطرنشان کرد: کارهای مطالعاتی ساخت این مستند ۲۳ دقیقه‌ای را از آبان ماه سال قبل آغاز کردم و در نوروز امسال، اثر آماده نمایش شد.
وی اضافه کرد: «آوای سکوت»، تا امروز از شبکه مستند سیما پخش شده و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. در ضمن مستند این اثر را در هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار شرکت می‌دهم.
کیانی تصریح کرد: ساخت این مستند به نفع خانواده‌های زیر پوشش سازمان بهزیستی استان تمام شد و مردم، کمک‌های فراوانی برای آن‌ها ارسال کردند.
این مستندساز در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: سوژه جدیدی هم در مورد دختری معلول که با دهان خود اقدام به تولید صنایع دستی می‌کند، به من پیشنهاد شده است و در حال حاضر، مشغول برنامه ریزی هستم تا در صورت فراهم شدن شرایط مناسب، ساخت مستندی درباره این سوژه را آغاز کنم.
وی ادامه داد: سوژه بسیار خوب دیگری هم با موضوع ارتباط انسان و طبیعت در دست تولید دارم که به سه ماه تصویربرداری در زمستان نیاز دارد. داستان این مستند زندگی مردی را به تصویر می‌کشد که با یک گرگ دوست است.
این مستندساز اظهار کرد: در کنار کارهایی که خودم در حال تولید دارم، تهیه کنندگی دو مستند «آرنگ کوچ» و «آوای کوهستان» را نیز بر عهده دارم که «جمال اسکویی»، کارگردانی آن‌ها را برعهده دارد و هر دو کار، آماده نمایش است.
وی خاطرنشان کرد: «آوای کوهستان» درباره تاریخچه دامپروری استان چهارمحال و بختیاری و مستند «آرنگ کوچ» نیز به موضوع موسیقی ایل بختیاری می‌پردازد.