رسالت عمار، انعکاس هنرمندانه‌ی مشکلات مردم است

جشنواره مردمی فیلم عمار در سال‌های گذشته تلاش کرده است به سه عنصر "هنر"، "اندیشه" و "رسانه" جامعه عمل بپوشاند و در مسیر اهداف انقلاب و بیان مشکلات مردم، از این سه عنصر کمک بگیرد.

حسن شمشادی خبرنگار حوزه بین‌الملل و کارشناس رسانه در گفتگو با عمار فیلم به سابقه و پیشینه جشنواره فیلم عمار اشاره داشت و خاطرنشان کرد: جشنواره عمار تحت تاثیر فراز و فرودهای سال ۱۳۸۸ و همچنین در امتداد حرکت عظیمی که ملت ولایتمدار ایران در ۹ دی رقم زدند، پا به عرصه هنری و سینمایی کشور گذاشت.

وی افزود: بنده طی سال‌های اولیه‌ای که جشنواره عمار فعالیت خود را شروع کرده بود در ایران حضور نداشتم و بنا به یک ماموریت کاری در کشور سوریه مستقر بودم، اما در چند دوره گذشته جشنواره عمار را دنبال می‌کردم و مستندهایی نیز به این جشنواره ارسال کرده‌ایم.

خبرنگار سابق صدا و سیما در سوریه ادامه داد: جشنواره عمار در فعالیت ده ساله خود توانسته است به افرادی که علیرغم استعداد و توانایی‌شان، مورد اعتماد مراکز رسمی قرار نگرفته بودند میدان بدهد و آنان را در عرصه فیلم‌سازی و مستندسازی ذیل چتر حمایتی خود قرار دهد. از طرفی جشنواره عمار محدود به پایتخت یا کلانشهرها نیست و فیلم‌های خود را در مناطقی که شاید تاکنون هیچ فیلمی اکران نشده بود به نمایش می گذارد.

شمشادی اظهار داشت: از سوی دیگر موضوعات، سوژه‌ها و دغدغه‌های ارزشمندی است که در جشنواره عمار دنبال می شود همگی برخاسته از ماهیت انقلاب و نیازهای کشور است؛ این جشنواره توانسته است در طی سال های گذشته همواره سطح کیفی خود را ارتقا دهد و هدفمند عمل کند، لذا به همین دلیل است که این جشنواره به اصطلاح رونق گرفته است.

وی اضافه کرد: برای سالهای پیش‌رو به نظر می‌رسد توجه جشنواره عمار می‌‌بایست معطوف به مشکلات و کمبودهای کشور باشد؛ ضرورت توجه به نیروی جوان، ضرورت استقرار عدالت در سطوح مختلف و همچنین بها دادن به افرادی که به هر دلیل مورد کم‌لطفی قرار گرفته‌اند، می‌تواند مسیر سال‌های آینده جشنواره عمار را ترسیم نماید.

وی ضمن اشاره به شعار دهمین دوره جشنواره فیلم مردمی عمار (هنر اندیشه و رسانه) بیان داشت: عمار در سال‌های گذشته تلاش کرده است به این سه واژه یعنی “هنر”، “اندیشه” و “رسانه” جامعه عمل بپوشاند و در مسیر اهداف انقلاب از این سه عنصر کمک بگیرد و با قاطعیت می‌توان ادعا کرد که در این راه موفق بوده است.

شمشادی ادامه داد: اولین عنصری که می تواند به رسانه کمک کند و به تولیدات رسانه‌ای، ارزش و ضریب نفوذ ببخشد “هنر” است؛ پرداخت هنرمندانه در تولیدات رسانه‌ای می‌تواند باعث ظهور و بروز استعدادهایی باشد که تا کنون ناشناخته بوده‌اند یا کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ از طرفی و بالاتر از همه اینها باید به مباحث “اندیشه‌ای” توجه داشت چرا که اندیشه به همه این حرکت ها معنا می بخشد، اندیشه است که می‌تواند گفتمان بسازد، مردم را با خود همراه کند، درصدد حل مشکلات بر بیاید و مفاهیمی همچون مقاومت اسلامی را خلق نماید.

وی تصریح کرد: لذا می‌بایست بر اساس یک اندیشه‌ی مترقی و همچنین با ظرافت‌ها و خلاقیت‌های هنری به تولید آثار رسانه‌ای بپردازیم، باید بین هنرمندان و فضای رسانه‌ای ارتباط برقرار شود؛ رسانه نباید خودش را بی‌نیاز از هنر بداند، درواقع “هنر”، “اندیشه” و “رسانه”، مثلثی است که هر کدام از وجوه آن، دیگری را تقویت می‌کند و موجب اعتلای وجوه دیگر می‌شود.

شمشادی همچنین به تاثیر جشنواره عمار بر تولیدات تلویزیونی اشاره کرد و بیان داشت:  متاسفانه بسیاری از دوستانی که در صدا و سیما مشغول حضور دارند، رسالت خود را یک رسالتِ کارمندی تعریف کرده‌ا‌ند؛ اما وقتی می‌بینند جریانی در کشور شکل گرفته است که با کمترین امکانات و کمترین بودجه، برای انعکاس مشکلات مردم پیش‌قدم شده است، بدون شک آنان نیز به جنب و جوش و تکاپو خواهند افتاد.

ساختار  و ماهیت جشنواره عمار برپایه انقلابی‌گری و مردمی بودن شکل گرفته و تلاش چند ساله این جشنواره نیز در همین زمینه‌ها به ظهور و بروز رسیده است.

وی در ادامه به اهمیت تسرّی علوم انسانی در حوزه سینما اشاره کرد و اظهار داشت: علوم انسانی با جامعه و مردم سر و کار دارد، سینما نیز بر مبنای شناختی که از مردم وجود دارد شکل می‌گیرد و از سویی بنا دارد جامعه را تحت تاثیر قرار دهد و به سمت و سویی که مطلوب‌نظر است هدایت کند، لذا بین علوم انسانی و سینما یک پیوند دو سویه برقرار است.

این کارشناس حوزه رسانه به سطح کیفی آثار ارائه شده در جشنواره مردمی فیلم عمار اشاره کرد و گفت: بخشی ازآثار ارائه‌شده در جشنواره عمار مربوط به افرادی است که  پیشینه زیادی در زمینه تولیدات رسانه‌ای نداشته‌اند یا از امکانات و تجهیزات پیشرفته بی‌بهره بوده‌اند؛ لذا می‌بینیم که برخی از آثار علیرغم برخورداری از “سوژه خوب” نتوانسته است “پرداخت” متناسبی داشته باشد؛ این در حالی است که برخی افرادِ باسابقه‌تر که طبیعتا از تجهیزات، امکانات و ارتباطات بیشتری برخوردارند از یک سوژه‌ی متوسط، مستندی درجه یک تولید می‌کنند، البته این یک امر طبیعی است.

وی ادامه داد: باید در نظر داشت کسانی که طی سال‌های گذشته بواسطه جشنواره عمار وارد عرصه فیلم‌سازی و مستندسازی شده‌اند، آثار تولیدی‌شان سال به سال به لحاظ کیفی رو به رشد است، یعنی این پیشرفت را در کار آنان می توان دید.

شمشادی ضمن اشاره به شرایط کشور بیان داشت:  انتظار می‌رود جشنواره عمار در سال‌های آینده توجه بیشتری به مسئله مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی داشته باشد و بتواند به حرکت‌های عدالت‌خواهانه و تلاش‌هایی که در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی صورت می‌گیرد بیشتر بها دهد، چرا که مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی، برخاسته ازنیازهای واقعی جامعه است.

وی تصریح کرد: جشنواره عمار باید به شکلی “عمارگونه” عمل کند و  مشکلات جامعه را از کل حاکمیت، اعم از دولت، مجلس، و قوه قضاییه مطالبه نماید و آنقدر این مطالبات را پیگیری کند تا به سرانجام برسد.

کارشناس حوزه رسانه بیان کرد: جشنواره عمار به لحاظ اکران‌های مردمی که در مناطق مختلف کشور به اجرا در می‌آید و همچنین اکران های تلویزیونی، در وضعیت خوبی قرار دارد و می‌توان گفت تلاش‌هایی که در این راستا انجام شده به ثمر نشسته است، اما از فضای مجازی و اینترنت می‌توان برای انتشار بیش‌تر و وسیع‌تر آثار تولید شده بهره برد.

وی همچنین در پایان به جوایز جشنواره عمار اشاره کرد و گفت: از آنجا که جشنواره عمار یک حرکت انقلابی بوده و بر مبنای آرمان‌های انقلاب شکل گرفته است، جوایزی نیز که در این جشنواره به شخصیت‌ها اعطا می‌شود، جوایز معنوی است و ارزش این جوایز در حیطه مادیات نمی‌گنجد.