محمدحسن رضایی؛

«داریا» روایتی شنیده نشده از ویرانه‌های شام است/ خشونت داعش در قبال شیعه و سنی را نشان دادیم

محمدحسین رضایی، کارگردان و مستندساز ضمن اشاره به ارسال مستند «داریا» برای هشتمین جشنواره عمار گفت: این اثر، روایتی خاص و بکر از ویران کردن شهر «داریا» و تخریب حرم حضرت سکینه(س)به دست نیروهای داعش است.

به گزارش «عمار فیلم»، محمدحسین رضایی، کارگردان و مستندساز ضمن اشاره به ارسال آثارش برای هشتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: بهمن ماه سال گذشته سفری به سوریه داشتم و در این کشور با شهر سنی‌نشین «داریا» آشنا شدم که ویژگی‌های خاصی داشت به همین خاطر برای ساخت مستند انتخاب کردم.

وی افزود: شهر «داریا» میزبان حرم حضرت سکینه بنت امیرالمومنین است و سال‌هاست که مورد احترام اهل سنت قرار دارد. اما این شهر در سال ۲۰۱۲ یکی از نخستین شهرهایی بود که به دست داعش سقوط کرد و این گروه تروریستی در نخستین اقدام خود این حرم را منفجر کرد و از بین برد.

این کارگردان ادامه داد: داریا به علل مختلفی سوژه مناسبی برای ساخت یک مستند بود، هم اینکه روایتی شنیده نشده از ویرانی‌های شام را با خود به همراه داشت و همچنین تخریب حرم حضرت سکینه توسط تکفیری‌های منطقه کمتر مورد توجه قرار گرفته بود و این امر غربت حضرت سکینه بنت علی ابن ابیطالب را بیشتر کرده بود که مورد توجه بنده و دوستانم قرار گرفت.

رضایی خاطرنشان کرد: برای ساخت مستند «داریا» نیاز به هماهنگی‌های بسیاری بود که به همین منظور در مرحله اول با آیت الله سیداحمد واحدی تولیت حرم حضرت سکینه بنت امیرالمومنین و سید رضی واحدی، سرپرست این حرم ارتباط گرفتیم و پس از هماهنگی‌های لازم راهی این شهر شدیم.

وی اضافه کرد: مستند ۲۶ دقیقه‌ای «داریا» که در مدت هشت ماه و توسط گروه مستندسازان روایت مقاومت ساخته شده، روایتی خاص از ویران کردن این شهر توسط گروه تروریستی داعش است. در ضمن در این مستند به تخریب حرم حضرت سکینه بنت امیرالمومنین و از بین بردن مسجد جامع اهل سنت این شهر نیز اشاره شده است.

این مستندساز یادآور شد: «داریا» را می‌توان مستند موقعیت دانست که پرده‌ای از فتنه شام را روایت می‌کند، فتنه‌ای که مسلمانان از صدر اسلام تا امروز همواره گرفتار آن بوده اند و لطمات بسیاری از آن دیده اند. ما در این مستند، سعی کرده‌ایم به ساده‌ترین شکل با به تصویر کشیدن بخشی از سفرنامه یک خبرنگار به تشریح حقیقت جنگ سوریه بپردازیم.

رضایی با اشاره به مسائل و مشکلات موجود در مسیر تولید این مستند عنوان کرد: ساخت مستند «داریا» و اصولا کارهایی از این دست در سوریه، مشکلات فراوانی دارد، بخصوص اینکه بدون حمایت و پشتیبانی نهاد یا سازمانی به این کشور سفر کردیم و به همین خاطر، با مشکلات بسیاری روبرو شدیم.

این کارگردان در ادامه سخنانش با اشاره به در پیش بودن هشتمین جشنواره فیلم عمار تصریح کرد: این جشنواره، محلی مناسب برای حضور و فعالیت فیلمسازان مستقل در حوزه‌های مستند، داستانی و کوتاه است چرا که عمار تولیدات رسانه‌ای را به دل مردم برده و به دید عموم می‌گذارد.

رضایی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: بزرگترین هدف فیلمسازان انتقال پیام آثار خود به مردم و مخاطبان است و در این رابطه جشنواره عمار با نمایش فیلم‌ها در خانه ها، حسینیه‌ها و مساجد سراسر کشور در مسیر دیده شدن این آثار، خدمات ارزشمندی را به جامعه هنری ارائه می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر دو مستند دیگر را در گروه مستندسازی روایت مقاومت در دست ساخت داریم که نخستین کار با موضوع خبرنگار عراقی فعال در حوزه جنگ است که مردادماه امسال در شهر موصل فیلمبرداری شده و هم اکنون در مرحله تدوین قرار دارد. دومین کارم هم با موضوع اربعین بوده که کار تولید آن امسال آغاز شده است.