در اولین نشست خبری جشنواره عمار مطرح شد

جشنواره عمار فراخوانی است برای ترویج فرهنگ مقاومت در میان امت اسلامی/ جایزه وفاء؛ جایزه ویژه پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار

اولین نشست خبری جشنواره عمار روز شنبه در حسینیه بیت شهید طهرانی مقدم برگزار شد. طی این نشست مرضیه هاشمی، مستندساز به عنوان دبیر پانزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار انتخاب شد.

 

نقش عمار در شرایط فعلی جهان، بیش از پیش ضروری است

در ابتدای این نشست مرضیه هاشمی دبیر پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: «امسال، اهمیت فیلم‌های مقاومت و روایت‌های مرتبط با آن بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. جشنواره عمار از ابتدا با هدف ارائه دیدگاه‌های اسلامی و انقلابی آغاز به کار کرد و اکنون، در شرایط فعلی جهان، این هدف بیش از پیش ضروری است.»

وی با اشاره نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در لبنان و فلسطین گفت: «این وظیفه ماست که این واقعیت‌ها را روایت کنیم، به تصویر بکشیم و صدای مظلومان را به گوش جهانیان برسانیم تا مردم دنیا بیدار شوند. در این یکسال تازه خیلی از مردم متوجه شدند که در فلسطین چه می‌گذرد و رژیم صهیونیستی چه کارهایی انجام می‌دهد. دقیقا در چنین شرایطی وقت آن است که با دنیا حرف بزنیم و آنها را اگاه کنیم.»

وی افزود: « اگر شبکه‌های غربی را دنبال کنید، خواهید دید که همچنان برخلاف این جریان اصلی در حال فعالیت هستند و همچنان درباره کودک‌کشی صهیونیست‌ها سکوت کرده‌اند. این حرف‌ها را باید به دنیا بگوییم آن هم به بهترین روش.»

مرضیه هاشمی، مستندساز و فعال رسانه‌ای با اشاره به سانسور فلسطین در رسانه‌های غربی گفت: «متاسفانه، بسیاری از رسانه‌های غربی هنوز هم واقعیت‌ها را تحریف می‌کنند و به جای پرداختن به جنایات رژیم صهیونیستی، به ایران و دیگر مسائل غیر واقعی می‌پردازند. ما باید با تلاش مضاعف، این روایت‌ها را به دنیا منتقل کنیم.»

جایزه ویژه جشنواره پانزدهم عمار؛ جایزه وفاء

 

دبیر پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در این نشست خبری از جایزه «وفاء» به عنوان جایزه ویژه جشنواره پانزدهم نام برد. وی با اشاره به خبرنگارانی که در یکسال اخیر به شهادت رسیده‌اند، گفت: «جشنواره عمار، به ویژه امسال به خبرنگارانی که در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند، توجه خاصی دارد و بر همین اساس جایزه‌ای به نام وفاء العدینی برای بزرگداشت یاد خبرنگارانی که در غزه و لبنان جان خود را فدای حقیقت کردند، در نظر گرفته‌ایم.»

وی افزود: «این جایزه نمادی از شجاعت و ایستادگی خبرنگاران است که در شرایط خطرناک، به ثبت واقعیت‌ها پرداخته‌اند. وفا همکار و دوست من است که دو هفته پیش در غزه به شهادت رسید. رژیم صهیونیستی، مستقیما خانه وفا را هدف گرفت و خودش، همسرش و دو فرزندش را به شهادت رساند و دو فرزند دیگرش نیز زخمی شده‌اند.»

در ادامه نیز محمدحسین صبوری، دبیر اجرایی پانزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: «ما از هنرمندان و مستندسازان در سراسر جهان دعوت می‌کنیم تا در این جشنواره شرکت کنند و صدای مقاومت و مبارزه با استکبار را به گوش جهانیان برسانند. این جشنواره فرصتی است برای نشان دادن تلاش‌های امت‌های مستضعف در برابر ظلم و ستم.»

وی با اشاره به جایزه ویژه پانزدهمین جشنواره فیلم عمار گفت: «جایزه وفاء، برای کسانی است که در رسانه‌ها به روشنگری می‌پردازند. به ویژه کسانی که در فضای فلسطین و لبنان فعالیت می‌کنند.»

محور اصلی جشنواره پانزدهم؛ روایت امت مقاومت

 

سعید خورشیدی، رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم عمار نیز با اشاره موضوع محوری جشنواره امسال نیز گفت: «در جشنواره عمار امسال روایت “امت مقاومت” را برای موضوع محوری انتخاب کردیم.»

وی با اشاره الگوی متفاوت امام خمینی در مبارزه با استکبار گفت: «الگویی که حضرت امام در مبارزه با استعمار و استکبار روبروی ما گذاشت، الگویی بی‌بدیل بود. تا قبل از اون عمده حرکت‌هایی که در مقابل استعمار و استکبار انجام میشد مبتنی بر یک نوع مبارزه و فعالیت‌های چریکی و خاص بود.»

خورشیدی اضافه کرد: «امام خمینی مبتنی بر مبانی اسلامی و نگاهی قرآنی که داشت، معتقد بود مبارزه‌ای به ثمر خواهد نشست که توده‌های مردم را با خود همراه کند. ایشان بر این باور بودند که برای تحقق عدالت، باید مردم را به قیام واداشت و نه فقط به مبارزات چریکی و تشکیلاتی اکتفا کرد. الگویی که در انقلاب اسلامی رقم خورد و حضور توده‌های مردم باعث زوال رژیم پهلوی شد.»

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به تاثیر روش مبارزاتی امام خمینی در کشورهای منطقه، گفت: «به عنوان مثال، حزب‌الله لبنان تحت رهبری شهید نصرالله، نمونه موفق این الگو است. حزب‌الله در دوران دبیر کلی ایشان از یک سازمان چریکی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شد که با فرهنگ و بوم لبنان ارتباط برقرار کرد و به یک معنایی جامعه‌ای مقاوم حول خودش شکل داده است که از این جامعه مقاوم برای مقابله با اسرائیل هم استفاده خواهد کرد.»

وی افزود: «امروز، در حالی که برخی از اعضای حزب‌الله به شهادت می‌رسند، این جامعه همچنان ایستاده و در برابر دشمن صهیونیستی مقاومت می‌کند. این نشان‌دهنده اهمیت فرهنگ در مبارزه است. کار فرهنگی و رسانه‌ای باید در مرکز توجه قرار گیرد تا روایت‌های مقاومت و ایثار در جامعه بازنمایی شود.»

سعید خورشیدی با اشاره نماز جمعه نصر، اضافه کرد: «اهمیت این مسئله در خطبه‌های نماز جمعه اخیر حضرت آقا نیز مشهود بود که فرمودند؛ امروز امت اسلامی از این جهت که در مقابل یک دشمن واحد مقاومت می‌کند، این دشمنی واحد، منجر به یک نوع همبستگی و وحدت در میان مسلمانان می‌شود.»

وی با اشاره به نقش رسانه در بازتولید فرهنگ مقاومت گفت: «امروز دغدغه‌مندی لایه‌های مختلف جامعه ایرانی، در رابطه با موضوع غزه حس می‌شود که رسانه باید بتوانند این فرهنگ را در جامعه باز تولید کنند. البته این دغدغه در سراسر امت اسلامی نیز قابل مشاهده است. جشنواره عمار، فراخوانی است برای بازنمایی این اقدامات رسانه‌ای و ترویج فرهنگ مقاومت در میان امت اسلامی.»

رئیس شورا سیاست‌گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره تلاش‌های حاج نادر طالب‌زاده و سهیل اسعد، گفت: «در پایان، می‌خواهم یاد و خاطره استاد طالب‌زاده را گرامی بدارم که سال‌ها دبیری جشنواره عمار را بر عهده داشتند و زحمات زیادی برای این جشنواره کشیدند. همچنین از جناب آقای اسعد که در دو جشنواره اخیر با ما بودند، تشکر ویژه می‌کنم. من به شخصه از ایشان چیزهای زیادی آموختم و حضورشان برای ما بسیار ارزشمند است.»

وی با اشاره به تجربیات منحصر به فرد مرضیه هاشمی، دبیر پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: «خوش آمد می‌گویم به خانم هاشمی و همه بزرگوارانی که در این جمع حضور دارند. یکی از ویژگی‌های مشترک این بزرگواران، تجربه زیسته و منحصر به فردی است که دارند. آن‌ها مسیری را طی کرده‌اند و جهانی را دیده‌اند و به جریان انقلاب اسلامی و رویکرد حضرت امام پیوسته‌اند. امیدوارم که امسال نیز بتوانیم از خدمات و آثار بیانی و لسانی این بزرگواران بهره‌مند شویم.»

خورشیدی با اشاره به محل برگزاری اولین نشست خبری جشنواره در حسینیه بیت شهید طهرانی مقدم گفت:  «این نشست در مکانی برپا شده است که به نام شهید طهرانی مقدم مزین است. شهیدی بزرگوار که بخش زیادی از قدرت و ابهت جبهه مقاومت ناشی از مجاهدت‌های اوست. امیدوارم که ما نیز در جشنواره عمار با الگوگیری از چنین شهیدانی، با تولیدات فرهنگی و هنری خود، دست مقاومت را پر کنیم تا روز به روز قوی‌تر و پرشورتر در مقابل ظلم جهانی ایستادگی کنیم.»

اگر شبهات امروز بی‌پاسخ بماند تقصیر رسانه و هنر اسلامی است

سهیل اسعد دبیر چهاردهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به نیازهای امروز جبهه انقلاب، گفت: « در این ایام، ما تجربه‌های تلخی داشته‌ایم، به ویژه در دو فضای فلسطین و لبنان. در این روزها شبهات زیادی در صحنه‌های مختلف ایجاد شده است. به نظر من، اگر این شبهه‌ها بدون پاسخ بمانند، تقصیر رسانه و هنر اسلامی است.»

وی افزود: «حداقل امت حزب‌الله نباید در برابر این شبهه‌ها ضعفی نشان دهد. ما باید برای هر پرسش و شبهه‌ای پاسخ داشته باشیم. بسیاری از مسائل اساسی و اصلی که امت حزب‌الله با آن‌ها مواجه است، هنوز پاسخ داده نشده و این تقصیر ماست. بنابراین، مهم است که به محتواسازی در این زمینه بپردازیم و جشنواره‌هایی مانند عمار می‌توانند در این راستا بسیار مفید باشند.»

جهان نیاز دارد که با روایت‌های ما آشنا شود

سهیل اسعد با اشاره به عدم تصویرسازی از توانایی‌های مقاومت، گفت: «نکته دوم، در مورد نمایش وقایع است. من پیگیری کرده‌ام که رسانه‌های انقلابی در لبنان، به ویژه به زبان عربی، هنوز نتوانسته‌اند از مرزهای خود خارج شوند و حقایق را نشان دهند. به عنوان مثال، در مورد بمباران‌های اسرائیل در ضاحیه جنوبی، رسانه‌های حزب‌الله فقط به نمایش تصاویر و اخبار مربوط به اسرائیلی‌ها و بمباران کردن آنها پرداخته‌اند و کمتر به قدرت و توانایی‌های خود اشاره کرده‌اند. این عدم توازن باید اصلاح شود تا ما نیز بفهمیم که ما قدرت و توانایی‌هایی داریم که باید به آن‌ها پرداخته شود.»

دبیر دو دوره اخیر جشنواره عمار گفت: «نکته آخر، ایجاد تعادل بین جبهه داخلی و بین‌المللی است. خانم هاشمی اشاره کردند که جهان امروز نیاز دارد با روایت‌های ما آشنا شود، اما نباید فراموش کنیم که جبهه داخلی نیز نیازهایی دارد. ما باید به جذب دیگران بپردازیم، اما در عین حال باید از عناصر جبهه خودی نیز محافظت کنیم و به آن‌ها توجه داشته باشیم.»

من فقط اقامه عزای حضرت اباعبدلله کرده‌ام

 

سردار طهرانی مقدم، برادر شهید حسین طهرانی مقدم نیز با اشاره ماجرای حسینیه طهرانی مقدم که محل برگزاری اولین نشست خبری جشنواره نیز بود، گفت: «برپایی حسینیه‌ای که در آن هستیم، داستانی زیبا و معنادار دارد. برادرم، در یکی از شب‌ها، خواب عجیبی دید. در این خواب، دو ملکه غضبناک بالای سر او بودند و از او می‌پرسیدند که با خود چه آورده است. برادرم، خوابش را برای مادرم روایت می‌کند که در آن لحظه، به یاد هیچ‌یک از افتخارات و مقامات خود نیفتاده است، جز این جمله؛ من اقامه عزای آقا اباعبدالله کردم.»

وی ادامه داد: «این جمله، نشان‌دهنده عمق ایمان و عشق او به اهل بیت (ع) و به ویژه امام حسین (ع) است. در ادامه خوابش نیز یکی از ملائکه به او گفته که بوی حسین (ع) از او به مشام می‌رسد و ناگهان قبر او روشن شد و بهشت در مقابلش نمایان گردیده است.»

سردار محمد طهرانی مقدم اضافه کرد: «برادرم، با توجه به این خواب و الهاماتی که از آن دریافت کرد، تصمیم گرفت که این مکان را به حسینیه تبدیل کند. او با عشق و ارادت به امام حسین (ع)، اینجا را محلی برای اقامه عزای آن حضرت قرار داد. اما روزی که اینجا را به حسینیه تبدیل کردیم، خودش دیگر در بین ما نبود.»

استکبار می‌خواهد خاورمیانه‌ای جدید بسازد

سردار محمد طهرانی مقدم با اشاره لزوم حمایت از مقاومت گفت: «امروز می‌خواهم به شبهه‌ای که اخیراً در مورد مقاومت مطرح شده، پاسخ دهم. این شبهه که چرا باید از مقاومت حمایت کنیم و چرا جوانان ما را به میدان‌های نبرد می‌فرستیم، موضوعی است که نیاز به بررسی دقیق دارد.»

وی افزود: «در ابتدا، باید به این نکته توجه کنیم که دکترین دفاعی ما بر این اصل استوار است که بهترین دفاع، حمله است. دشمنان ما، به ویژه استکبار جهانی، طرح‌های بزرگی برای منطقه دارند. آن‌ها به دنبال تحقق خاورمیانه جدید و بزرگ هستند و هدفشان این است که در کنار مرزهای ما قرار بگیرند. این طرح‌ها شامل نفوذ در لبنان، سوریه و عراق است و در نهایت به سمت ایران می‌آید. ما در سال‌های اخیر شاهد بودیم که داعش چگونه ۸۰ درصد سوریه و ۷۵ درصد عراق را تصرف کرد و به مرزهای ما نزدیک شد.»

وی با اشاره به کمبود امکانات و تجهیزات گفت: «برای روشن‌تر شدن این موضوع، یادآوری می‌کنم که در ابتدای جنگ تحمیلی، ما با کمبود امکانات و تجهیزات مواجه بودیم. در آن زمان، فرماندهان ما به جای اینکه منتظر بمانند تا دشمن به داخل کشور بیاید، تصمیم گرفتند که به مقابله با آن بروند. این تجربه تاریخی به ما آموخت که باید در برابر تهدیدات پیش‌رو، پیش‌دستی کنیم و جبهه دفاعی خود را تقویت کنیم.»

سردار محمد طهرانی مقدم گفت: «حضور ما در لبنان و سوریه، در واقع دفاع از امنیت ملی خودمان است. اگر ما در این میدان‌ها نمی‌جنگیدیم، امروز نمی‌توانستیم با آرامش و امنیت در اینجا جمع شویم و صحبت کنیم. ما با حضور در میدان مقاومت، سینه سپر کردیم تا از کشور و ملت خود دفاع کنیم.»

برادر شهید حسن طهرانی مقدم با اشاره به لزوم بی‌تفاوت نبودن نسبت به ظلم و ستم گفت: «از منظر اعتقادی نیز، ما به عنوان مسلمان و شیعه، مسئولیت داریم که در برابر ظلم و ستم بی‌تفاوت نباشیم. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «من لم یحتم بامور المسلمین فلیس بمسلم». اگر ما صدای ناله مسلمانان در نقاط مختلف دنیا را بشنویم و بی‌تفاوت باشیم، در واقع از اصول اسلامی خود دور شده‌ایم.»

مقاومت آماده پاسخ به هرگونه تهدیدی است

سردار محمد طهرانی مقدم با اشاره برنامه برنامه‌ریزی دقیق مقاومت برای تقویت لبنان گفت: «ما در جنوب لبنان شاهد بودیم که چگونه با طراحی و سازماندهی، قدرت مقاومت تقویت شد. موشک‌هایی که امروز در اختیار حزب‌الله است، نتیجه سال‌ها تلاش و طراحی است. این موشک‌ها به مراکز حساس و حیاتی اسرائیل نشانه‌گیری شده‌اند و مقاومت آماده است تا در برابر هرگونه تهدیدی پاسخ دهد.»

وی با اشاره به عملیات وعده صادق2 گفت: «عملیات‌های اخیر مانند «طوفان الاقصی» و «وعده صادق» نشان‌دهنده قدرت و اراده مقاومت است. امروز، تمام گروه‌های مقاومت از زینبیون و فاطمیون تا انصارالله در یمن، آماده‌اند تا در صورت فرمان مقام معظم رهبری، به میدان بیایند و به دشمنان پاسخ دهند.»

در پایان نشست نیز سردار محمد طهرانی مقدم گفت:‌ «در نهایت، باید بگویم که حمایت از مقاومت نه تنها یک وظیفه ملی، بلکه یک وظیفه دینی و انسانی است. ما باید در کنار هم، برای حفظ امنیت و استقلال کشورمان تلاش کنیم و از آرمان‌های شهیدان و مجاهدان دفاع کنیم.»

 

علاقمندان جهت ثبت‌نام و تحویل اثر به جشنواره تا تاریخ 10 آبان‌ماه 1403 فرصت خواهند داشت.
لازم به ذکر است برای شرکت و ثبت آثار در جشنواره، به سایت Fanoos.AmmarFilm.ir مراجعه نمایند.