تهیه‌کننده برنامه «هم‌بازی»؛

بازی‌های ایرانی را حمایت می‌کنیم

برنامه تلویزیونی «هم‌بازی» به تهیه‌کنندگی محمدحسین‌بزرگی‌راد، با محوریت بررسی بازی‌های دیجیتال و غیردیجیتال، ازشبکه پنج سیما پخش می‌شود.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از صبح نو، «هم‌بازی» توسط مدرسه سینمایی عمار، وابسته به جشنواره مردمی عمار تولید شده است و روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه پخش می‌شود.

محمدحسین‌بزرگی تهیه‌کننده برنامه «هم‌بازی» درباره مدرسه سینمایی عمار، در سخنانی گفت: مدرسه سینمایی عمار، پیرو سیاست‌های جشنواره عمار شکل گرفته است. مدیریت تولیدات این جشنواره با مدرسه سینمایی عمار است. این مدرسه اقدامات متنوعی در حوزه رسانه دارد و از جمله  آن‌ها می‌توان به مجموعه داستانی «هنگامه» یا چندین برنامه تلویزیونی مثل «گنج» و «فانوس» اشاره کرد. ضمناً این فعالیت‌ها محدود به زمان برگزاری جشنواره نیست و قبل و بعد از آن نیز جریان دارد.

به اهمیت بازی پی برده‌ایم

بزرگی درباره ایده اولیه برنامه هم‌بازی بیان کرد: مدرسه سینمایی عمار با توجه به تولیدمحتوایی که دارد به سراغ حوزه‌های مختلف می‌رود. بحث بازی و اثر آن در خانواده‌ها موردی بوده که حدود یک سال اتاق فکر مدرسه سینمایی را به خود درگیر کرده است. ویژگی‌های مثبت بازی‌ها معمولاً کمتر در رسانه‌ها گفته می‌شود و همین موضوع خوبی برای برنامه‌سازی بود. پس پرداخت به ویژگی‌های خوب بازی، آن هم در سنین مختلف ایده اولیه ساخت این برنامه بود. مدرسه سینمایی نگاه ویژه‌ای به موضوع بازی برای سنین مختلف و نقش آن در تربیت فرزندان دارد. البته ایده ثانویه‌ای هم وجود داشته که آن ایجاد فضای حرکتی دربین خانواده‌ها بوده است؛ این هدف را داریم تا از یکجانشینی، سکون و کرختی رهایی یابیم و تحرک داشته باشیم.

منکرآسیب‌های احتمالی بازی‌ها نیستیم

تهیه کننده هم‌بازی با اشاره به دوری از مخالفت با بازی‌های دیجیتال گفت: هیچ‌کس منکر آسیب‌های احتمالی برخی از بازی‌های دیجیتال نیست. اما آیتم مختص به بازی‌های دیجیتال در برنامه هم‌بازی به ویژگی‌های مثبت بازی‌های دیجیتال اشاره می‌کند. تمرکز ما به روی بازی‌های رایانه‌ای و اندروید بوده است و در این حوزه به معرفی تولیدات ایرانی پرداخته‌ایم؛ آثاری که هرکدام ویژگی‌های فنی و محتوایی خاص خودشان را دارند. در مرتبه بعدی به معرفی گروه‌های سازنده این بازی‌ها مبادرت کرده‌ایم. جالب است بدانید ما جوانان زیادی در کشور داریم که درعرصه بازی‌های رایانه‌ای مشغول فعالیت هستند و بخشی از بازار داخلی، در این حوزه را به‌دست آورده‌‌اند.

حمایت از بازی‌سازان ایرانی

بزرگی درباره حمایت از تولیدکنندگان ایرانی افزود: ما نگاه حمایتی به تولیدکنندگان داخلی داشته‌ایم و در مرحله بعد باتوجه به آسیب‌شناسی صورت گرفته دراین حوزه که بحث‌های زیادی درباره آن صورت گرفته است، به این جمع بندی رسیده‌ایم که ما ناگزیر به حضور دراین عرصه هستیم و نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم. بازی‌های دیجیتال واقعیتی هستند که نمی‌توان آن‌ها را فراموش کرد و فضای مجازی راه فراری ندارد، بلکه باید از آن استفاده کرد ما با همین رویکرد آیتم بازی‌های دیجیتال را در هم‌بازی تولید کردیم. کنسول‌های بازی به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارند، در حال حاضر حوزه فعالیت بازی‌سازان ایرانی نیستند و به همین خاطر به سمت این حوزه نرفتیم.

چهار آیتم مختلف داریم

تهیه کننده برنامه هم‌بازی درباره آیتم‌های مختلف این برنامه گفت: هم‌بازی در زمانی حدود ۲۵دقیقه، در۱۳قسمت و سه روز درهفته پخش می‌شود. آقای غزنچای مجری برنامه هستند و در هر برنامه در زمانی حدود ۸دقیقه، میزبان مهمانی هستند که در فضای بازی‌سازی بحث می‌کنند؛ این بحث در حوزه‌های مختلفی خواهدبود. برای مثال شخصی که یک پارک بازی در شهر قم ایجاد کرده است یا نیروی دریایی ارتش که مجموعه‌ای از بازی‌ها را تولید کرده‌اند. در ۲۰دقیقه دیگر برنامه چهار آیتم خواهیم داشت. بخش اول بازی‌های دیجیتال در بستر پی‌سی و اندروید هستند که با محوریت محصولات ایرانی در فضای یک گیم‌نت اجرا می‌شود. آیتم بعدی مربوط به بازی‌های آپارتمانی هستند و بخشی است که برای خودمان بسیار مهم و ویژه است و در پی بولد کردن آن هستیم. این بخش تقریباً حرکت جدیدی است و با استفاده از وسایل ساده، در یک آپارتمان قابل اجرا هستند؛ البته این بازی‌ها محدود به محیط خانه و بسته نیست و می‌توان آنها را در بیرون از خانه هم انجام داد؛ فضا و وسایل ساده‌ای مثل تو، راکت یا متر که با کمک آن‌ها می‌توان بازی‌های مختلفی را انجام داد؛ این بخش در یک محدوده زمانی حدود ۳دقیقه‌ای پخش خواهد شد. آیتم دیگر مربوط به اسباب بازی‌هاست؛ آیتمی که اسباب بازی‌های ایرانی را معرفی می‌کند؛ اسباب بازی‌هایی که یا با الهام گرفتن از وسایل قدیمی یا با ایده‌ای نو ساخته شده‌اند. بچه‌های مهد کودک در این بخش با محصولات این شرکت ایرانی مشغول می‌شوند. در این آیتم از بازی‌های مختلفی الهام گرفته شده و برای مثال بازی چوگانکی داریم که از چوگان استفاده کرده است.

بازی محدود به کودکان نیست

محمدحسین‌بزرگی درباره اهداف برنامه هم‌بازی بیان کرد: اهداف و موارد مختلفی داشته‌ایم. اول این‌که، بازی صرفاً محدود و مختص به سنین پایین و بچه‌ها نیست؛ سنین مختلف و حتی بزرگ‌ترها هم باید بازی کنند و بازی‌هایی برای آن‌ها وجود دارد. دوم این که بچه‌ها از فضای انفرادی و غیرجمعی بیرون بیایند و بازهم دورهم جمع شوند. در بخش دیگر، خواستیم استفاده و بهره گیری از وسایل ساده، برای بازی را ترویج دهیم و بگوییم می‌شود با وسایل ظاهراً ساده و حتی بلااستفاده بازی‌های جذابی انجام داد. و در پایان، حمایت و پشتیبانی از تولیدکنندگان و بازی‌سازان ایرانی یکی دیگر از اهداف مهم ما در ساخت این برنامه بود؛ چه در عرصه بازی‌های دیجیتال و چه اسباب بازی‌ها این موضوع را پیگیری کردیم. امیدواریم با این برنامه و بخش‌های مختلف آن، خانواده‌ها به لحاظ کمی و کیفی، به موضوع بازی توجه ویژه‌ای داشته باشند و آن را بخشی از مسیر تربیت فرزندان به حساب بیاورند.