اکران در کافی‌شاپ؛ آغازی بر اکران‌های مردمی در دوران پساقرنطینه

این اکران کننده مردمی گفت: حال و هوای ایام اوج کرونا به دلیل تعطیلی مساجد، بسته بودن مدارس و لغو اکران‌های عمومی «بسیار تلخ و طاقت فرسا» بود.

به گزارش «عمار فیلم»، در روزهای بعد از قرنطینه که فعالیت‎های مساجد و موسسه‌های فرهنگی با رعایت ضوابط بهداشتی در حال بازگشایی است، اکران‌های مردمی عمومی هم کلید زده شده و آثار متنوعی توسط اکران کننده‌ها در مکان‌های مختلف اکران می‌شوند. تا امروز برنامه‌های نمایش فیلم در پاتوق کتاب مشهد، آستان مقدس امام زادگان محمد و علی (ع) شهر نهاوند و کافی شاپ فرهنگسرای «فرشچیان» اصفهان برگزار شده است. در این میان به سراغ «عبدالله علمداری» رفتیم که در کافی شاپ فرهنگسرای «فرشچیان» اصفهان اکران‌های بسیار جالبی را برگزار کرده است.

عبدالله علمداری از اکران کنندگان فعال جشنواره عمار در شهر اصفهان در ایام اوج کرونا و در روزهای پس از قرنطینه تجربه‌های جالبی از اکران مردمی را رقم زد. آقای علمداری حال و هوای ایام اوج کرونا که مساجد و مدارس بسته و اکران‌های عمومی تعطیل شده بود را «بسیار تلخ و طاقت فرسا» توصیف کرد.

عبدالله علمداری اکران کننده مردمی در استان اصفهان پیرامون اکران‌های خود در این شهر افزود: «در اوج کرونا به فکر افتادم که مردم همانند من در این ایام در حال شکنجه روحی هستند. گفتم فکری کنم تا کمی آرامش و سرگرمی به آنها بدهم.

این اکران کننده مردمی ادامه داد: اینگونه شد که با کمک دوستان پرده‌ایی را در پشت وانت نصب کردیم و رو به روی ساختمان‌های بزرگ اقدام به پخش فیلم کردیم تا مردم از پنجره منازل خود این آثار را ببینند و روحیه آنها بیش از پیش افزایش پیدا کند. بعد از بازگشایی مساجد نیز گویی دنیا را به من دادند. زیرا مصمم‌تر می‌توانستم اکران‌ها را شروع کنم.

علمداری درباره شرایط اکران در زمان کرونا خاطرنشان کرد: «بسیار سخت و دل چسب بود چون هم می‌ترسیدم و هم از اکران لذت می‌بردم». در این میان فیلم داستانی «بعد از ظهر» و مستند «تهران – دمشق» را در این اکران‌ها برای مخاطبان به نمایش گذاشته بودم و به جرات می‌توانم بگویم همه اقشار مردم از پیر و جوان گرفته تا افراد مذهبی و غیر مذهبی مخاطب این فیلم‌ها بودند.

وی پیرامون نگرانی از عدم استقبال مخاطبان از اکران فیلم‌ها اضافه کرد: تا به حال حتی یک مورد هم در مردم نبوده که از من یا فیلم‌ها گلایه کنند. بلکه همیشه صدای «تشکر عالی بود» و دعای مردم در گوشم هست و ترسی از عدم استقبال نداشته و ندارم.

علمداری درباره میزان استقبال مخاطبان یادآور شد: هم قبل از ایام خانه نشینی و هم بعد از ایام خانه نشینی لطف مردم شامل حال من بود و نظاره‌گر این موضوع هستم که استقبال‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود.

این اکران کننده مردمی در پایان صحبت‌های خود خاطره‌ای از اکران در این روزهای پس از قرنطینه را نقل کرد و اظهار داشت: فرهنگسرای فرشچیان برای اولین بار فیلم‌های جشنواره عمار را شناخت و اجازه اکران آنها را داد و پس از آن نیز این آثار را بسیار پسندید. در این میان اغلب مخاطبان آدرس سایت «عمار» را از من می‌گرفتند تا عضو آن شوند و فیلم‌های آن را تهیه کنند.

وی تصریح کرد: هنوز بسیاری از مردم زمانی که می‌بینند یک جشنواره فیلم وجود دارد که فیلم‌های خود را بدون هیچ هزینه و دردسری می‌توانند اکران کنند به هیجان می‌آیند و ذوق زده می‌شوند. به خصوص این نکته که برای اولین بار در ایران جشنواره‌ای متفاوت و منحصر به فرد داریم که اکران کنندگان آن از مردم هستند و اوج لذت زمانی است که برای این مردم عزیز اکران کننده هم باشیم.