مصاحبه با کارگردان انیمیشن «بنیامین»؛

از موسیقی اوکراینی تا تغییرات اجباری در فیلمنامه

«بنیامین» عنوان یک انیمیشن سینمایی است که به کارگردانی محسن عنایتی و تهیه کنندگی مصطفی حسن آبادی در موسسه آینده نگار تهیه و تولید شده است.

به گزارش «عمار فیلم»، «بنیامین» عنوان یک انیمیشن سینمایی است که به کارگردانی محسن عنایتی و تهیه کنندگی مصطفی حسن آبادی در موسسه آینده نگار تهیه و تولید شده است. این انیمیشن سینمایی قصه دو دوست به نام های «آشر» و «بنیامین» است که اتفاقاتی سبب می‌شود این دو نفر درگیر ماجراها و سفری پرخطر شوند.

مقداری از خودتان بگوئید و چه شد که انیمیشن «بنیامین» ساخته شد؟

از اوایل سال ۹۰ به صورت جدی و تخصصی با ساخت کارهای کوتاه وارد حوزه انیمیشن شدم و پس از اتفاقات خوب در حوزه انیمیشن کشور و استقبال‌هایی که از اثر «شاهزاده روم» صورت گرفت، تصمیم گرفتیم کار بلند تولید کنیم که ‌این امر با همکاری آقای مصطفی حسن‌آبادی تهیه کننده «بنیامین» در مؤسسه «آینده‌نگار» صورت گرفت و این انیمیشن با استقبال خوب مخاطبان کودک و نوجوان مواجه شد.

چه شد به سراغ چنین موضوعی انتخاب کردید؟

کارهایی که در این چند سال در حوزه انیمیشن انجام دادیم، مضمونشان تا حد بسیاری به «بنیامین» نزدیک بود و سعی کردیم نخستین کار بلندمان نیز در همین راستا باشد و نگارش فیلمنامه «بنیامین» را که فیلمنامه‌ای تخیلی است، شروع کردیم.

پیرنگ فیلمنامه، «بلوغ» است، یک فیلمنامه شخصیت محور و کلاسیک که شخصیت در آن به یک بلوغ فکری‌واجتماعی می‌رسد. سعی کردیم در طراحی کاراکتر، جزئیات را با دقت نظر جلو ببریم و خدا را شکر کار باورپذیر درآمده است.

درباره فیلمنامه، بیشتر توضیح می‌دهید؟

از همان ابتدا که شروع به نگارش فیلمنامه کردیم، در نظر داشتیم که پدر و مادرهایی که همراه با بچه‌هایشان به سینما می‌آیند، درگیر داستان شوند و از این جهت سعی کردیم در‌ داستان، پیچیدگی‌های خاصی را لحاظ کنیم و پیام‌هایی را که می‌خواهیم به مخاطب بدهیم در لایه‌به‌لایه‌ی فیلم طرح‌ریزی کنیم که مخاطب‌هایمان در رده‌های سنی مختلف برداشت‌های متفاوتی از کار داشته باشند و خوشبختانه همین‌طور هم شد و در جشنواره‌ها و پس از آن اکران‌ها هم شاهد بازخوردهای خوبی بوده‌ایم. بچه‌ها خیلی خوب با اثر ارتباط برقرار کردند به گونه‌ای که بچه‌های کوچک روند داستان اصلی را متوجه شدند و نوجوانان هم پیام‌های اخلاقی را درک کردند و خانواده‌ها هم تحت تأثیر قصه و داستان بودند.

البته ناگفته نماند که در اواسط کار به مشکلاتی در زمینه اجرا برخوردیم و بحث نمادها و مسائلی از این قبیل تا حدودی نسبت به آن‌چیزی که از پیش طراحی کرده بودیم، کمرنگ‌تر یا دچار تغییر شد، به طور مثال طاووس در فیلم قرار بود حیوان دیگری باشد که تغییر کرد. سعی کردیم از جذابیت‌های دیگری استفاده کنیم.

در مسیر ساخت، مشکلی نداشتید؟

یک‌سری محدودیت‌های فنی داشتیم، به‌همین خاطر معتقدم فیلمنامه را بهتر از این هم می‌شد اجرا کرد، امیدوارم فیلمنامه‌های بعدی را با امکانات فنی بالاتری بتوانیم به تولید برسانیم.

با تمام محدودیت‌های پیشِ رو، اما من به‌عنوان کارگردان، وسواس خاصی روی شیوه طراحی و خلق شخصیت‌ها داشتم و در این زمینه، جلسات متعددی با طراح کاراکترها برگزار کردیم و پس از آن هم که بحث دوبله پیش آمد، سعی کردیم بهترین دوبله را انجام دهیم و خوشبختانه در بازخوردها، می‌بینیم که بچه‎ها با شخصیت‌های اثر ارتباط خوبی برقرار می‌کنند.

با توجه به امکانات و زمانی که در اختیار داشتیم تلاش داشتیم رنگ و نوری طراحی شود که به میزانسن مدنظرمان نزدیک باشد ولی یک جاهایی هم این مسئله مطابق میل پیش نرفت که سعی می‌کنیم در کارهای بعدی با توجه به تجربیات گذشته، کیفیت این مسئله را ارتقا بخشیم.

موسیقی کار از زمان نگارش فیلمنامه در ذهنم بود و موسیقی انیمیشن‌های ساخته شده را که گوش می‌دادم کاری که باب میلم باشد، پیدا نکردم و می‌دانستم تا به حال در زمینه موسیقیِ انیمیشن کار قابل توجهی ارائه نشده است. کار که جلوتر رفت آقای عبدی از سازندگان خوب موسیقی را پیدا کردیم و صحبت‌های زیادی در زمینه این‌که موسیقی اثر چگونه باشد، زده شد. خود او هم برای این همکاری مصمم بود و با توجه به فیلمنامه و فضای کار، پیشنهادات خوبی دادند. پس از جمع‌بندی‌های اینها، کار ضبط موسیقی در اوکراین آغاز شد که به‌نظرم یکی از بهترین بخش‌های کارمان است.

صنعت انیمیشن کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

انیمیشن اساساً از جمله کارهای پرهزینه در هنر است و در این مسیر، هر چقدر به‌دنبال کیفیت باشیم هزینه‌های بیشتری نیز متحمل می‌شویم. به‌همین خاطر صنعت انیمیشن نیازمند حمایت مدیران فرهنگی است اما از آن جهت که ما حرف‌مان را صریح می‌زنیم، مورد حمایت قرار نمی گیریم.

خوشبختانه انیمیشن‌های خوبی که با دغدغه ساخته شده، مورد حمایت مردم قرار گرفته و به سوددهی نیز رسیدند و ما نیز با سوددهی فاصله چندانی نداریم اما در این میان بهترین ارگانی که می‌تواند از صنعت انیمیشن حمایت کند، دوستانمان در موسسه اوج هستند که در صورت حمایت، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.