کارگردان مستند «داد» خبر داد:

عدالت پناه: دادستان کل کشور «داد» را ببیند/محسن نصری: عدالت را مطالبه می کنیم حتی اگر دستگیر شویم!

«داد ۲» را برای معلم‌ها خواهیم ساخت و در آن به اختلاس چند هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان خواهیم پرداخت.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از فارس، مستند «داد» عصر روز گذشته برای نخستین بار در اصفهان در تالار آوینی دانشگاه اصفهان اکران شد، مستندی که به داد مردم بیدار انقلابی و دوست نظام و ولایت فقیه می‌رسد که آگاهانه به شرایط نامطلوب و فساد و تبعیض در حوزه فعالیتی خود اعتراض داشته و منطقی و با آرامش در این مسیر گام برمی‌دارند.

اما به ناحق بعضی این دادخواهی را نمی‌تابند، کامیون دار نخبه یزدی که دل در گروه انقلاب دارد سه بار بازداشت شده و بار آخر به یک سال حبس محکوم می‌شود و این تنها به خاطر اعتراض به وضعیت نامطلوب و تخلفات موجود در شرکت‌های حمل و نقل بار است؛ تعدادی از کارگران معدن طلای روستای آقدره که تنها تقاضای کار دارند و نه هیچ چیز دیگر به دلیل تجمع اعتراضی به شلاق محکوم می‌شوند و بعد با عفو رهبری آزاد می‌شوند و عاشق ولایت هستند، اما بعضی مفسدان اقتصادی به دلیل آقازاده بودن هنوز تقاص کار خود را نداده‌اند.

مسؤولی که بداند باید پاسخگو باشد درست عمل می‌کند

محسن نصری در این برنامه در جمع دانشجویان با اشاره به اینکه برای سلامت خود هم مرحله بهداشت و هم مرحله درمان داریم، اظهار داشت: در مورد جامعه هم می‌توان گفت که نیاز امروز برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی شناخت آسیب‌های جامعه و مهم‌تر از آن درمان این آسیب‌ها است.

وی افزود: یکی از کارهایی که در مسیر تحقق عدالت باید رخ دهد شناخت مشکلات و موانع است و چنین مستندهایی بخشی از مشکلات را به ما نشان می‌دهند و هر کدام از من و شمای دانشجو باید نسبت خود را با جنبش عدالتخواه دانشجویی مشخص کنیم و ببینیم که چند نفر از ما دغدغه عدالت و مطالبه گری را داریم.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: برای حرکت در این مسیر ابتدا باید روحیه عدالتخواهی را در خود ایجاد کنیم که طبیعتاً بخشی از آن با آگاه شدن از مسائل و مشکلات جامعه محقق می‌شود؛ باید کار جهادی و انقلابی کرد که نتیجه آن چنین مستندی می‌شود.

نصری بیان داشت: آغاز درمان مشکلات جامعه خواستن روحیه مطالبه گری و پاسخگویی از مسؤولان است که در جامعه و قشر دانشجویی ما ضعیف است.

وی با بیان اینکه در مسائلی همچون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری کار اصلی جنبش دانشجویی بعد از اعلام نتایج شروع می‌شود، گفت: جنبش دانشجویی باید مطالبه کند که به عنوان مثال نماینده مجلس پاسخگو باشد که در مجلس چه کاری انجام داده و آیا بر اجرای قوانین نظارت داشته یا خیر.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دفتر نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی باید در زینبیه باشد نه خیابان فردوسی، بیان کرد: مطالبه عدالت یعنی از مسؤولان بخواهیم وظایفشان را درست انجام دهند و این مطالبه نه تنها از طرف قشر دانشجو که از سوی سایر اقشار نیز باید اتفاق بیفتد.

نصری به دو وظیفه جهت عمل در راستای مطالبه گری اشاره داشت و عنوان کرد: بی‌عدالتی و عدالت را باید به خوبی بشناسیم که دچار افراط و تفریط نشویم و همچنین از رده‌های مختلف مسؤولان درخواست ارائه گزارش کنیم، مسؤولی که بداند باید پاسخگو باشد درست عمل می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: عدالت را مطالبه کنیم حتی اگر دستگیر شویم و شلاق بخوریم! مردم باید روحیه مطالبه گری داشته باشند.

ساخت «داد ۲» برای معلمان و فساد ۸۰۰۰ میلیاردی

حجت عدالت‌پناه، کارگردان مستند «داد» نیز در ادامه با بیان اینکه امیدواریم که بتوانیم ادامه «داد» را پیش ببریم، اذعان داشت: آنچه که تصور من از فضای دانشجویی با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب است، در سال‌های اخیر دیده نمی‌شود و کمرنگ شده است، در صورتی که حضور دانشجویان و فعالیت‌هایشان در جهت‌گیری رویدادهای فرهنگی و سیاسی مؤثر بوده است.

وی اضافه کرد: مسائلی که در این مستند به آن‌ها پرداخته شده جزو معضلاتی است که من انقلابی باید نسبت به آن دغدغه داشته باشم و همه برای رفع آن اقدام کنیم.

کارگردان مستند «داد» به بیان تاریخچه‌ای از فعالیت‌های جنبش دانشجویی پرداخت و عنوان کرد: نقطه عطف جنبش دانشجویی ۱۶ آذر ۳۲ بوده و بعد به ۱۵ خرداد ۴۲ می‌رسیم؛ در دهه ۵۰ شاهد ظهور و بروز جریان‌های سیاسی در فضای دانشگاه‌ها هستیم و با پیروزی انقلاب اسلامی نقش‌های متعدد دیگری را در پاسداشت انقلاب و آماده شدن برای تبدیل انقلاب به نظام اسلامی بر عهده می‌گیرد.

عدالت‌پناه همچنین به فتح لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام در سال ۵۸ اشاره داشت و تصریح کرد: این حرکت نه تنها در ایران که در جهان نیز مؤثر بوده است؛ این‌ها پدیده‌های اجتماعی زیادی را رقم زد و در جنگ هم در هویزه به صورت ویژه حضور دانشجوها را می‌بینیم.

وی حضور دانشجویان در عرصه‌های مختلف را با فراز و فرود همراه دانست و مطرح کرد: کسی که معتقد است در جریان انقلاب قرار گرفته باید در همه عرصه‌ها به خصوص عدالت اجتماعی پیش‌قدم باشد؛ این انقلاب با همه چالش‌هایی که گذرانده با این شعارها و اهداف جلو آمد و پیروز شد.

کارگردان مستند «داد» با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب در سال ۸۱ به جنبش دانشجویی خاطرنشان کرد: در این پیام مشی جدیدی برای جنبش دانشجویی تعریف شده و مطرح می‌شود که انتظار از دانشجویان مطالبه عدالت است.

عدالت‌پناه مستند «داد» را یک مستند جستجوگر دانشجویی معرفی کرد و گفت: در این مستند جمهوریت نظام به عنوان مسأله اصلی مطرح شده است، چرا که در بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری این است که مردم را موظف به حضور در صحنه می‌کنند.

وی ادامه داد: در این مستند می‌بینیم کارگری که صدایش به کسی نمی‌رسد در روستای آقدره محکوم به شلاق می‌شود، اما در همین دستگاه برای آقازاده‌هایی که اختلاس‌های بزرگ می‌کنند هنوز حکمی صادر نشده است، شاید قوه قضائیه زورش نمی‌رسد یا اینکه در اولویت‌هایش نیست.

کارگردان مستند «داد» با تأکید به اینکه مبارزه با فساد و حل مشکلات جامعه را باید از قوه‌های اصلی شروع کنیم، عنوان کرد: متأسفانه حواس ما جای دیگری و صرفاً در مسائل سیاسی است و فکر می‌کنیم که مشکلات کشور با کمک کدخدا حل می‌شود.

عدالت‌پناه با اشاره به لزوم پیش‌قدمی جریان حزب‌اللهی در مطرح کردن و حل مشکلات نظام، خاطرنشان کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند با پاک کردن صورت مسأله مشکل حل می‌شود.

وی با بیان اینکه پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی محکم شده است، تصریح کرد: اگر من انقلابی مشکلات را پیگیری کنم نه تنها مشکلی برای نظام ایجاد نمی‌شود که این مطالبه گری پایه‌های انقلاب را نیز مستحکم می‌کند.

کارگردان مستند «داد» انتقاد کرد: در حال حاضر حرکت قوی دانشجویی در زمینه مسائل و مشکلات جاری کشور دیده نمی‌شود؛ امیدواریم چنین مستندی تلنگری هم برای من و هم برای جنبش دانشجویی باشد و نقش‌پذیری اجتماعی خود را قوی کنیم تا در آینده بتوانیم پاسخگوی وجدان، تاریخ و فرزندانمان باشیم.

عدالت‌پناه با بیان اینکه برای مبارزه باید هزینه داد، تأکید کرد: «داد ۲» را برای معلم‌ها خواهیم ساخت و در آن به اختلاس چند هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان خواهیم پرداخت.

وی در پایان تصریح کرد: پیشنهاد میکنم دادستان کل کشور فیلم ما را ببینید و در صورت صلاحدید آنرا برای تمام دادستان های کل کشور ارسال نمایند.