«طغیان» به جشنواره یازدهم فیلم عمار می‌آید

کارگردان مستند «طغیان» گفت: این مستند انعکاسی از شیوه عملکرد مدیران دو شهر پل‌دختر و دزفول در ماجرای سیل سال ۹۸ است.

ناصر نادری کارگردان و مستندساز، پیرامون ساخت مستند «طغیان» به «عمار فیلم» گفت: مستندی با عنوان «طغیان» درمورد مدیریت بحران در سیل اخیر را در دست ساخت دارم. این مستند کاری از روایت فتح است و آن را برای حضور در یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار تدارک دیدم.

وی افزود: مستند «طغیان» برای نخستین بار به موضوع نحوه مدیریت بحران در سیل سال ۱۳۹۸ در استان های لرستان و خوزستان می‌پردازد. درضمن انعکاسی هم از شیوه عملکرد مدیران دو شهر پل دختر و دزفول هم انجام می‌دهد.

این مستندساز ادامه داد: مستند «طغیان» حدود ۳۴ دقیقه زمان دارد و با ریتمی تند و با استفاده از تصاویر جذابی که تهیه کردیم ساخته شده است. در واقع ساخت این اثر یک سال طول کشیده و ۷۰ درصد تصاویر مستند تولیدی و ۳۰ درصد آرشیوهای دیده نشده است. به این صورت که من و تیم مستندساز در زمان سیل در شهر پل دختر و دزفول حضور داشتیم و دو هفته تصویربرداری کردیم.

انجام مراحل پژوهش بعد از تصویربرداری

نادری خاطرنشان کرد: بعد از گرفتن تصاویر لازم و دیدن شرایط تصمیم به ساخت این مستند گرفتیم و بر خلاف روال عادی در تولید مستندها، به دلیل شریط بحرانی آن زمان این دو شهر و اینکه این مستند بحران است، مراحل تحقیق و پژوهش آن را بعد از انجام کار تصویربرداری شروع کردیم. به همین منظور تحقیقات فراوانی انجام دادیم، با افراد مختلفی مصاحبه کردیم و تصاویر آرشیوی خوبی را هم جمع آوری کردیم.

وی اضافه کرد: البته نکته مهم اینجاست که از هیچکدام از این مصاحبه‌های انجام شده استفاده نکردیم و آنها را به عنوان سندهای پشتیبان این مستند نگاه داشتیم و آنها را به نریشن (گفتار متن) تبدیل کردیم. همچنین آقای محمدباقر مفیدی‌کیا هم نریشین این فیلم را خوانده‌اند.

این مستندساز در پایان تصریح کرد: مستند «طغیان» اثری اثرگذار است و ما در آن به نقایص و کمبودهای مدیریت به صورت بسیار واضح و علنی پرداخته‌ایم و پیش بینی می‌کنیم که اکران آن بسیار جذابیت داشته باشد.