رشد ۲۵ درصدی آثار ارسالی به جشنواره عمار / شبکه وسیع اکران داوطلبانه عمار، نمونه ای کم نظیر در جهان

وحید جلیلی رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: ما در عمار وجه رسانه‌ای سینما را جدی گرفتیم و امروز داریم نتایجش را می‌بینیم و امیدوار هستیم فیلمسازان انقلاب بتوانند فضای سینمای ایران

به گزارش «عمار فیلم»، نشست خبری دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور نادر طالب زاده دبیر جشنواره، وحید جلیلی رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره و امین سردارآبادی دبیر اجرایی جشنواره عمار با حضور اهالی رسانه و خبرنگاران در حسینیه هنر برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به عمر ۱۰ ساله این جشنواره بیان داشت: ۱۰ سال گذشت و این جریان اجتماعی و فرهنگی و هنری در کشور اندک اندک رشد کرد و امروز به مرحله شوق انگیز و قابل اتکایی رسیدیم. روزی که جشنواره مردمی فیلم عمار در سال ۸۹ با ۱۹ فیلم آغاز به کار کرد شاید کمتر کسی گمان این را داشت که این جریان بتواند تا اینجا پیش بیاد و به یک نقطه امید برای فیلمسازان انقلاب اسلامی تبدیل شود. خدا را شاکریم برای همه موهبت‌هایی که طی این ۱۰ سال از سوی مردم با آن مواجه شدیم. امیدواریم که در ادامه راه بتوانیم خلاءها و نقاط ضعف را برطرف کنیم و حرکت مان رو به صعود باشد و به فیلمسازان و سازمان تولید سینمای انقلاب اسلامی و چه مشتاقان و مخاطبان و سازمان تماشای سینمای انقلاب اسلامی شاهد پیشرفت این جریان مبارک باشند.

سینمای بی قهرمان در پر قهرمان ترین دوره تاریخ ایران

جلیلی  در ادامه افزود: مثل دوره‌های قبل، فیلم‌های زیادی به جشنواره رسیده و هیات انتخاب به شکل فشرده در حال نهایی کردن انتخاب‌ها هستند. عناوینی که ما امسال در جشنواره داشتیم و اعلام کردیم، برخی از آنها از این قرار است: در بخش «همت مومنانه» به جنگ اقتصادی و مقاومت در جریان اقتصادی کشور خواهیم پرداخت. در بخش «ملت قهرمان» به روایت قهرمان‌های گمنام و نادیده ایران اسلامی پرداخته می‌شود. در حال حاضر در پرقهرمان ترین دوره تاریخی ایران هستیم اما با سینمای بدون قهرمان مواجه‌ایم برای همین‌ دوربین‌های مستندسازان انقلابی به سمت قهرمانان ملت رفته است. نه فقط کسانی که نام و نشانی دارند بلکه کسانی که گمنام و ناشناخته‌اند در قاب دوربین فیملسازان جشنوراه عمار ظهور پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به دیگر بخش‌های جشنواره اظهار داشت: در بخش پایش یا پالایش اجتماعی و نقد درون گفتمانی آثار قابل تاملی به دست مان رسیده است. آثاری که شاید خیلی‌ها صراحت و تندی آن را نپسندند ولی ما معتقدیم باید یک بخشی را به امر به معروف و نهی از منکر و پایش پدیده‌ها و وضعیت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی کشور اختصاص بدهیم که در این حوزه آثار خوبی داریم البته به نسبت آنچه که ایده آل انقلاب اسلامی است، حتماً فاصله داریم. در بخش «حافظه ملی» به روایت تاریخ دفاع مقدس و تاریخ جهان از نگاه ایرانی پرداخته خواهد شد.

دانشمندان ایرانی سهمی از سینمای ایران ندارند

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره با اشاره به بخش «رویای ایرانی» ادامه داد: متاسفانه هرچقدر که در حوزه‌های گوناگون پیشرفت می‌کنیم انعکاس آن در سینمای ایران برعکس است یعنی تناظر معکوس وجود دارد. قاچاقچی‌ها در سینمای ایران دیده می‌شوند. کارتن خواب‌ها دیده می‌شوند. همین طور مفسدین و عرق خورها. یعنی شما هر کدام از اینها را بخواهید در آینه سینمای ایران ببینید، به راحتی می‌توانید فیلم‌های متعددی را پیدا کنید که به اینها پرداخته‌اند. حالا کاری نداریم با چه موضعی، با دید انتقادی یا همدلی! اما دانشمندان ایرانی سهمی از سینمای ایران ندارند. من به یاد ندارم فیلمی درباره تلاش پیگیر دانشمندان جمهوری اسلامی بر پرده سینما اکران شده باشد آن هم در شرایطی که پژوهشگران، متخصصان، اساتید و دانشمندان ایرانی توانسته‌اند کشور را به افتخارات بزرگی رسیده‌ایم اما در بسیاری از رشته‌ها به رده‌های اول تا پنجم جهان برسانند. همچنان تصویر اینها در سینمای ایران ناپدید است. ما در بخش «رویای ایرانی» به روایت این تلاش می‌پردازیم. این حرکت را در تاریخ شفاهی و در مستند سازی آغاز کرده‌ایم و امیدواریم جشنواره بتواند این خط را بشکند و شاهد به تصویر کشیدن این افتخارات در سینمای ایران باشیم.  

جلیلی با اشاره به پیشرفت قابل توجه فیلمسازانی که کارشان را از عمار شروع کردند گفت: بچه‌هایی که در سال‌های پیش در عمار فقط دیده می‌شدند توانسته‌اند خودشان را به فضایی تحمیل کنند که قبلا شاید نامهربانانه تر به آنها نگاه می‌کرد ولی امروز شما تقریباً در هر جشنواره سینمایی کشور که پا بگذارید، می‌بینید بچه‌هایی که با عمار شروع کردند و سابقه حضور در عمار را دارند، خوشبختانه کم کم دارند در آن قاب‌ها هم بهتر دیده می‌شوند.

کارکرد جشنواره عمار به روح انقلاب بر می گردد

نادر طالب زاده دبیر جشنواره در ادامه از تفاوت عمار با بقیه جشنواره‌ها سخن گفت و خاطر نشان کرد: من از فیلم‌های عمار در برنامه خودم استفاده کردم. چند سال پیش می‌خواستم این موضوع را مطرح کنم که چرا نمی‌توانیم اعتراض مسالمت آمیز داشته باشیم به طوری که کسی بعد از اعتراض خیابانی به زندان نرود. همان موقع مستندی به جشنواره آمده بود به نام “داد” درباره کارگرهای معدن سنگ که حقوق شان پرداخت نشده بود و بعد از اعتراض به جای اینکه پول شان را بدهند شلاق شان می‌زدند. این مستند در تلویزیون قابل پخش نبود اما عوامل آن به برنامه ما آمدند و با هم این مساله را بررسی کردیم که آیا حق داریم بعد از چهل سال از انقلاب، تظاهرات داشته باشیم و کسی به زندان نیفتد؟ بعد از برنامه ما بود که وقتی به خاطر ماجرای کاسپین تظاهرات شد کسی زندان نرفت. آن هم به واسطه همین فیلم‌هایی که پخش شد. 

دبیر جشنواره عمار با اشاره به وضع موجود جامعه افزود: جشنواره عمار شخصیت خاص خود را دارد و فیلمسازان آن با موشکافی به واکافی مسائل مبتلا به آن می‌پردازند. الان بعد از ماجرای بنزین ببینیم کجا هستیم. بحران باید بررسی شود. در داخل کشور خودمان سیستم پالایش نیاز داریم و مستندسازی یکی از این ابزارها است. مستندهای جهادی و مستندهایی که جاهای دیگر امکان پخش ندارد این جا پخش می‌شود. عمار یک جشنواره خاص است که در طی این سال‌ها رشد کرده و به دهمین سال خود رسیده است. نسبت به مسائل حساس و حساسیت زا است و توانسته است در تلویزیون باعث تحول شود. مهم تر از دیده شدن اثر این است که عوامل دیده شوند که نفس تازه در رسانه ما ایجاد شود. عمار جشنواره دکوراتیو نیست. یک جشنواره عملیاتی است. بر می‌گردد به روح انقلاب این که اصلا چرا انقلاب کردیم.

 جشنواره فیلم عمار را جشنواره ای قرآنی می‌دانیم

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه مبنی بر اینکه چرا در جشنواره بخش قرآنی در نظر گرفته نشده است! بیان داشت: هر فیلمی که عمل صالحی را روایت می‌کند فیلم قرآنی است. هر فیلمی که صبر و تحمل سختی‌ها در مسیر حق را روایت می‌کند فیلم قرآنی است.

ما کل جشنواره عمار را یک جشنواره قرآنی می‌دانیم. نگاه این جوری نداریم که صرفاً یک اسم قرآنی داشته باشد. همان طوری که شما عناوین ما را می‌بینید. از همت مؤمنانه تا رویای ایرانی تا ملت قهرمان تا مقاومت تا حافظه ملی. حافظه ملی یعنی چی. یعنی فذکر فی ایّام الله. حافظه تاریخی‌تان را حفظ کنید! در مجموعه جشنواره عمار چیزی فراتر از آموزه‌های قرآنی لااقل در سرفصلها نمی‌بینم. لیقوم الناس بالقسط یعنی چه؟ یک خیرش فراگیر داوطلبانه برای دفاع از حقوق مردم که در بسیاری از فیلم‌های عمار دیده می‌شود.

نادر طالب زاده در پاسخ به سوال که چقدر در صدد ارتقای کیفیت آثار هستید اظهار داشت: ما در طی این سال‌ها شاهد کیفیت رو به رشد آثار بودیم. کسانی که اصلا توقع نداشتیم با یک ریتم خوب دارند فیلم می‌سازند و پیشرفت می‌کنند و درباره موضوعاتی فیلم می‌سازند که در منطقه خودشان ممنوعه است. بنابرین این کیفیت هر سال بالاتر رفته به طوری که حتی کسانی هم که دوره آموزشی نگذرانده بودند با تلاش خودشان پیشرفت کرده‌اند و قوی تر از سال‌های قبل شده‌اند. الان کارها در حدی است که می‌شود برای شان زیر نویس گذاشت و به دنیا نمایش داد. به خاطر شخصیت متفاوت عمار می‌شود از این ظرفیت استفاده کرد چرا که در عمار آثاری نمایش داده می‌شود که در تلویزیون نمایش آن ممنوع است و نشان گر آزادی بیان در این جشنواره است.

معایب سینما ناشی از نواقص آن است

جلیلی با اشاره به تغافل فضای نقد سینمای ایران از کارکرد رسانه ای این هنر ادامه داد: اگر سینما را هنر صنعت رسانه در نظر بگیریم، خواهیم دانست بخش عمده معایب سینمای ایران ناشی از نواقص آن است. یک جریانی در دهه شصت تلاش داشت بگوید سینما صرفا هنر است. شهید آوینی و فراستی علمی برداشتند که سینمای ایران را تکمیل کنند و خواستند به بحث سرگرمی و صنعت آن اشاره کنند. گروه اول پاراجانوف و تارکوفسکی را می‌خواستند به عنوان الگو معرفی کنند. شهید آوینی هیچکاک را معرفی کرد و می‌خواست وجه صنعتی سینمای ایرانی قربانی وجه هنری آن نشود. امروز هم نقد سینما دچار تحجر شده و نمی‌خواهند وجه رسانه‌ای آن را بپذیرند و به سؤال‌های جدید، پاسخ‌های قدیمی می‌دهد. برای مثال جنس نقدی که برادرمان آقای فراستی مطرح می‌کند، باز بیشتر مبتنی بر همان وجه سرگرمی و صنعتی است و از این جلوتر نمی‌رود و در هنر صنعت رسانه سینما به رکن سوم یعنی بعد رسانه‌ی سینما نمی رسد.

 ما معتقدیم وجه رسانه‌ای باید جدی تر گرفته شود. ما می‌بینیم که همین امروز فیلم سینمایی جوکر از پرفروش‌ترین فیلم های جهان است. واقعیت این است که جوکر از بسیاری از فیلم‌های دیگر هالیوودی، از جهت هنری و از جهت دراماتیک و استاندارد های متعارف سرگرمی عقب‌تر است اما چون یک بخش مهم دیگری از سینما که آن هم جزئی از ذات سینما است یعنی  بعد رسانه‌ائ را به طور جدی دارد. یا آرگو! با اینکه خیلی سطح پایینی دارد اما در رقابت با اسپیلبرگ هم می برد و جایزه میگیرد چون به نیاز روز جامعه آمریکایی در تخریب وجهه ایران پاسخ گفته است. چون آنها وجه رسانه‌ای سینما را می‌دانند. کیفیت  سینمای ایران وقتی ارتقا پیدا می‌کند که وجه رسانه‌ای آن جدی گرفته شود و البته خوشبختانه در سال‌های اخیر این اتفاق کم‌کم دارد می‌افتد ولی امیدوار هستیم که کاتالیزورهایی به‌وجود بیاید و موانع را از سر راه هنر صنعت رسانه سینما در ایران بردارد.

جشنواره عمار تا امروز مرعوب جوسازی ها نشده است

 مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره عمار در بخش دیگر سخنان خود افزود: جشنواره عمار مفتخر است که تا امروز مرعوب جوسازی ها نشده و این که می‌گویند شما فرم را جدی نمی‌گیرید یا مثلأ  به وجه هنری یا صنعتی سینما توجه ندارید، اینگونه نیست بلکه ما به جنبه رسانه‌ای سینما توجه بیشتری داریم بخاطر خلأیی که در جامعه خودمان می‌بینیم خوشبختانه در وجوه دیگر هم می‌بینید بچه‌های عمار دارند رشد می‌کنند. کسانی که شاید برای اولین بار در عمار دیده شده‌اند و ظهور پیدا کرده‌اند می‌بینید که می‌روند و در جشنواره فجر ده‌تا ده‌تا سیمرغ درو می‌کنند آقای محمدحسین قاسمی که تهیه‌کننده فیلم برگزیده پارسال شبی که ماه کامل شد هست ایشان خب در دوره دوم و سوم  برگزیده جشنواره عمار بود. آقای هادی محمدیان که امروز یکی از افتخارات سینمای انیمیشن ایران است  و الان دارد کارش در سینماهای روسیه اکران می‌شود خب ایشان در جشنواره دوم عمار دیده شد و جایزه گرفت. دوستان دیگری که در برخی از جشنواره‌هایی که اخیرأ برگزار شد جایزه گرفتند این‌ها خیلی‌هایشان از عمار شروع کردند در شرایطی که همین حرف‌ها و بعضأ انتقادهای به نظر ما نابجا وجود داشت که آقا شما فرم را جدی نمی‌گیرید، نه! ما وجه رسانه‌ای سینما را جدی گرفتیم و امروز داریم کم‌کم نتایجش را می‌بینیم و امیدوار هستیم که در این مسیر بچه‌های انقلاب محکم پیش بروند و سینما را هم بتوانند به یک بلوغی برسانند و رکن رسانه‌‎ای را هم به رکن هنری و صنعتی الحاق بکنند و ما یک سینمای کامل داشته باشیم. تا ما به سینمای کامل نرسیم نمی‌توانیم ادعا داشته باشیم که به‌ به وضعیت ایده‌آل در سینما نزدیک شدیم.

وارد مرحله ایجاد پیوست اقتصادی برای هنر انقلاب شده ایم

جلیلی درباره بودجه جشنواره تصریح کرد: البته امیدوارم فیلمسازان با طرح این مساله سرد و نا امید نشوند، اما امسال نه سکه و نه نیم سکه داریم و نه حتی ربع سکه هم نداریم. پارسال یک کارت بانکی ۷۰۰ تومنی بود که همان هم تا صبح اختتامیه تهیه نشده بود آقای بامروت پول رهن خانه‌اش را برد میدان فردوسی و جایزه‌ها را آورد. جایزه‌های اصلی عمار یا جایزه‌ای که سرش دعوا است دستکش نه‌نه عصمت است، شخصینی که از یک مستند جشنواره کشف شد. یک خانمی که از دوران جنگ دوست داشته پسری داشته باشد و به جنگ بفرستد، برای رزمنده‌ها دستکش می‌بافته است و بعد از جنگ برای مرزداران می‌بافته و بعد هم برای مدافعان حرم. با فراخوان ننه عصمت برای مدافعان از محل اکران فیلم‌های عمار سه چهار کامیون البسه گرم جمع شد. ما اگر می‌خواستیم مبتنی بر مسائل مالی پیش برویم اصلا به اینجا نمی‌رسیدیم، می‌گفتیم خیلی‌خب این که ده‌ها میلیارد پول می‌خواهد و نمی‌شود.

وی  در ادامه افزود: بعضی سال‌ها مجلس بودجه تصویب کرده است از آن استفاده کردیم. بعضی وقت‌ها سازمان تبلیغات، بعضی وقت‌ها وزارت ارشاد مبلغی می‌داد که البته به همه جشنواره‌ها می‌داد حالا مال ما را که قطع کردند نمی‌دانم به جشنواره‌های دیگر هم می‌دهند یا نمی‌دهند ولی اگر می‌خواهیم از لحاظ اقتصادی جشنواره عمار را بررسی کنیم به نظرم فهرست کنیم امکاناتی را که مردم برای سینما آوردند. امروز از بندر لنگه تا داراب و از نیشابور تا کرمان از هشت بندی از توابع میناب تا آذربایجان غربی بدون اینکه یک ریال در اختیارشان قرار بدهیم امکانات شخصی خودشان را در خدمت سینمای ایران قرار می دهند. آن هم برای فیلم‌هایی که مغفول و مهجوراند. واقعأ چند نمونه مشابه این می‌شود در جهان سراغ گرفت که شبکه اکران داوطلبانه با این وسعت در بسیاری از روستاهای دورافتاده و شهرهای کوچک بیایند و فیلم‌های مستند را اکران بکنند!؟ در مرحله اول، کار عمار ایجاد پیوست اجتماعی برای هنر انقلاب اسلامی بود یعنی مخاطب‌یابی برای هنری که انکار می‌شد؛ برای هنری که سانسور می‌شد؛ برای آثاری که نادیده گرفته می‌شد دست کم گرفته می‌شد یا تحقیر می‌شد الان ما به مرحله‌‎ای رسیده‌ایم که وارد پیوست اقتصادی برای هنر انقلاب شده‌ایم یعنی تبدیل مخاطب به مشتری! شما اگر الان سایت عماریار را نگاه کنید بعضی از فیلم‌های مستندی که ساخته شده است بالای پنجاه میلیون می‌فروشد. «منطقه پرواز ممنوع» تا الان پنج میلیارد فروخته است. اولین کار یک کارگردان عماری با ۵ میلیارد فروش کرده است. آن کسانی که متهم می‌کردند که آقا شما به کیفیت به مخاطب به  جذابیت فکر نمی‌کند خب الان بیایند حرف بزنند دیگر موضع بگیرند و نظر بدهند که چگونه می‌شود؟ ما با بعضی از فحول سینما صحبت می‌کردیم می‌گفتند آقا این‌ها را اکران نکنیدها این ممکن است کارگردانش افسرده شود و مثلأ این پنجاه میلیون بیشتر فروش نمی‌کند الان به صد برابر آن رقمی که این دوستان عزیز پیش‌بینی می‌کردند رسیده است و این گام دوم شروع شده است و خوشبختانه مرحله به مرحله دارد کامل‌تر می‌شود و به بلوغ خودش در این حرکت نزدیک می‌شود امیدوار هستیم که با به میدان آمدن مخاطب و مشتری جدیدی برای سینمای ایران این سینما  یک تکیه‌گاه بزرگتری پیدا بکند.

کمتر از ۵ درصد مردم مخاطب سینمای ایران هستند

جلیلی اضافه کرد: با میدان آمدن مخاطب جدید، سینمای ایران یک تکیه گاه جدید پیدا می‌کند. در حال حاضر کمتر از ۵ درصد مردم مشتری سینمای ایران هستند اما فضای پیرامونی منتقدین سینمای ایران درباره این حرف سکوت کرده‌اند. ما داریم تلاش می‌کنیم آنهایی که با سینما قهرند را با سینما آشتی دهیم. خیلی از این قهرها اقتصادی نیست. طرف حاضر است چیپس بخرد ولی سینما نمی‌رود. چرا سینما را جز تفریحات خودشان قرار ندادند؟ عمار در تلاش است این طیف را هم به سینما بکشاند. آنها به  فیلم‌هایی نزدیک به پارادایم‌های بومی خودشان نیاز دارند.

وی افزود: شما طیف مخاطبان منطقه پرواز ممنوع را ببینید، تیپ‌های خیلی متنوعی هستند، ولی آن ذات ملی فیلم جذب‌شان می‌کند و امیدوار هستیم روز به روز این نمونه‌ها بیشتر بشود، نمونه¬هایی مانند «رد خون» و «شبی که ماه کامل شد»، «متری شش و نیم». امیدواریم سرعت بلوغ سینمای ایران یک مقدار افزایش پیدا کند و بتوانیم به یک سینمای کاملی که شامل سه رکن هنر صنعت رسانه باشد برسیم.

 جشنواره عمار از عوامل سریال «گاندو» تجلیل می‌کند

جلیلی درخصوص بزرگداشت‌های جشنواره عنوان کرد: هر سال در جشنواره عمار تجلیل‌هایی داشتیم. در دوره دوم امیر قویدل تجلیل شد. در دوره‌های بعد از آقای میرباقری از فرج الله سلحشور، سیروس مقدم، احمد جو و هنرمندان سایر حوزه‌ها تجلیل به عمل آمد. امسال دو نکوداشت اصلی داریم. به طور ویژه در خدمت استاد محمدرضا سرشار هستیم. نویسنده پیش کسوت و پر مخاطب ادبیات ایران و یک تجلیل ویژِه داریم از یک کار استثنایی به نام «گاندو» که بایکوت شد و حتی خود صدا و سیما هم اجازه پیدا نکرد از دست اندرکاران این سریال ملی تجلیل کند. ما از عوامل این سریال تجلیل خواهیم کرد. ما  وظیفه خودمان می‌دانیم در کنار آسیب‌شناسی و انتقاداتی که از رسانه ملی می‌کنیم آن جاهایی که کار خودش را درست انجام داده است و گام موفقی ارائه کرده است آن‌ها را هم ازش تجلیل بکنیم. یک بخش ویژه برنامه‌ی تلویزیونی هم داریم و کارهای خوبی رسیده است.

ارسال ۱۰ هزار فیلم به ادوار جشنواره مردمی فیلم عمار

وی در پاسخ به چرایی فشرده بودن جدول اکران‌ها اظهار داشت: در طی این سال‌ها مجموعا ۱۰ هزار فیلم به جشنواره رسیده است. و همه این توقع را دارند که دست کم ما فرصتی را برای نمایش آثارشان قرار بدهیم. با این همه ۸۰ درصد آثاری که می‌رسد امکان ورود به بخش مسابقه و حتی نمایش به عنوان مهمان هم ندارد و با همه این فشردگی باز تعداد قابل توجهی از این آثار از اکران باز می‌ماند. البته تلاش کردیم از طرق دیگر مثل اکران‌های محله و تخصصی این را رفع کنیم.

مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره در ادامه به نحوه فیلمنامه نویسی جشنواره اشاره کرد گفت: برخی از دستگاه‌هایی که بودجه‌های هنگفت در اختیار دارند بالاخص رسانه ملی ادعای شان این است که فرزندان انقلاب اسلامی در حوزه فیلمنامه نویسی حرف برای گفتن ندارند که دبیر بخش فیلنمامه هستند توضیحی در این زمینه بدهند.

در ادامه برنامه عباس هادیان مسئول واحد فیلمنامه درباره شبهانی که در خصوص کیفیت آثار فیلمنامه نویسان حوزه انقلاب مطرح می‌شود بیان داشت: عمار در دور اول با قصد تولید فراخوانی را اعلام می‌کند که ۹ فیلمنامه ارسال می‌شود. در دور سوم ۱۲۸ اثر ارسال می‌شود در دور سوم بخش فیلمنامه به جشنواره اضافه می‌شود و ۱۹۸ ارسال می‌شود. این تعداد در دور پنجم ۲۴۵ اثر در دور ششم ۴۰۳ اثر در دور هفتم ۲۲۶ اثر در دور هشتم به ۳۳۲ اثر و در دور نهم به ۲۵۰ اثر می‌رسد. امسال در دهمین دوره ۴۰۰ اثر ارسال شده که در قالب‌های فیلم کوتاه فیلم بلند سریال و طرح ارائه شده است. خیلی از این موضاعات این آثار مباحثی از جمله جبهه مقاومت و فتنه ۸۸ است که در جبهه‌های دیگر سانسور می‌شدند که این آثار همه نوع مخاطب را پوشش می‌دهند. از تاریخ معاصر گرفته تا فرهنگ دهه شصت و پشتیبانی جنگ ازجمله موضوعاتی است که به آنها پرداخته می‌شود.

وضعیت فیلمنامه نویسی را از لحاظ کیفی رو به رشد می‌بینیم

عباس هادیان ادامه داد: به لحاظ کیفی از دوره سوم تا دوره دهم به لحاظ کیفی قطعا پیشرفت داشتیم به نسبت دوره قبل ۶۰ درصد به همین میزان پیشرفت داشتیم. در ۲۹ حال حاضر اثر به دست داوران رسانده‌ایم. کیفیت‌ها به قدری رشد کرده بود که انتخاب‌ها واقعا سخت شده بود برای همین وضعیت فیلمنامه نویسی را از لحاظ کیفی رو به رشد می‌بینیم. به قدری انتخاب سخت بودو ما به لحاظ فیلمنامه نویسی وضعیت مان رو به راه شده و رو به راه تر خواهد شد.

طرح آزمایشی «سینما مردم» را در دست اجرا داریم

امین سردارآبادی دبیر اجرایی دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در ابتدای این نشست خبری ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سال گذشته این مجموعه گفت: آثاری که در شبکه اکران مردمی پر بیننده بودند عبارت اند از «عابدان کهنز» به کارگردانی مجید رستگار برگزیده بخش مسابقه جشنواره نهم که بیش از ۲۰ هزار نفر در اکران مردمی دیدند و حدود ۵۶ میلیون تومان بلیت فروشی داشت، پویانمایی «شهرهزار کبوتر» به کارگردانی خانم نیک منش و مریم هاشم نژاد که جز پربیننده‌های شبکه‌های اکران بود و یک کار داستانی به نام «سوزن» به کارگردانی آقای جعفری بود. ضمن اینکه هم اکنون طرح آزمایشی «سینما مردم» را در دست اجرا داریم که بنا است بیشتر بتوانیم فیلم‌های سینمایی و اهمیت شبکه اکران را تامین کنیم.

وی در ادامه افزود: امسال ۲۵ درصد رشد در تعداد آثار ارسالی داریم و در بعضی از بخش‌ها دو تا سه برابر رشد داشتیم. در سایت کتاب جشنواره تمام آثار ۹ دوره عمار را قرار داده‌ایم که علاقمندان از این طریق می‌توانند به اطلاعات هر اثر و سازنده آن دسترسی پیدا کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد : افتتاحیه امسال ۱۱ دی ماه ساعت ۱۸ در سالن اندیشه حوزه هنری چندی برگزار خواهد شد و در روز ۱۲ دی در سینما فلسطین شروع اکران‌ها را خواهیم داشت. همچنین مراسم اختتامیه ۲۰ دی ماه برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره با ذکر یادی از شهدای اکران کننده تصریح کرد: ما در بین اکران کننده‌های مان سه شهید داریم. شهید حامد کوچک زاده، اکران کننده شهر رشت، شهید عباس دانشگر، اکران کننده شهر سمنان، شهید حمید قاسم پور، اکران کننده شهر آباده بودند.