«عقیل» تصویری از تحول انسانها در پیاده روی اربعین است

کارگردان مستند «عقیل» گفت: روایتگر موکب داری در پیاده روی اربعین بوده که به دنبال یک‌سری از اتفاقات دید جدیدی نسبت به فضای موکب‌داری پیدا می‌کند.

بهزاد شیخ کارگردان مستند داستانی «عقیل» در گفتگو با خبرنگار «عمار فیلم»، درباره اثر ارسالی خود به دهمین جشنواره فیلم عمار گفت: این مستندِ داستانی ۶۶ دقیقه ای راجع به موضوع موکب‌داری در پیاده روی اربعین است و فردی را نشان می‌دهد که بنا به شرایطی به پیاده روی رفته و در آنجا یک‌سری اتفاقات باعث می‌شود دید جدیدی به فضای موکب‌داری پیدا کند.

وی افزود: تا امروز چند بار سفر اربعین را تجربه کردم و حالت تحول سازی‌ای که برای انسان در این سفر وجود دارد، مهم ترین موضوعی است که هر ساله اتفاق می افتد. این تحول را در تمام افرادی که دیدم و مصاحبه گرفتم، به وضوح مشاهده کردم؛ بنابراین سعی کردم این موضوع را به مخاطبان نشان بدهم.

این مستندساز ادامه داد: در این پیاده روی، رابطه بین زائر و موکب دار برای من جالب بود و می‌خواستم این را به تصویر بکشم. در واقع «عقیل» اسم شخصیتی است که در این مستند در محوریت قرار می‌گیرد.

شیخ خاطرنشان کرد: برای هر مستندساز ایرانی مهم است که در جشنواره عمار اثر داشته باشد. مشاهده کردم که عمار برای مستندسازانی که قدمهای اول را برداشتند، نشست‌هایی می‌گذارد و آن ها را جهت دهی می‌کند؛ همچنین از طرف دیگر عمار باید از مستندسازانی که خود را نشان دادند حمایت کند.

وی اضافه کرد: به نظرم عمار باید بخش ویژه اربعین داشته باشد؛ امسال با توجه به اتفاقات و شلوغی‌های عراق جا داشت تا چندین و چند مستند ساخته شود و شلوغی‌ها و تاثیرش بر روی پیاده روی اربعین به چالش کشیده شود. آنجا اتفاقات زیادی رخ می دهد اما مردم از آن اطلاعی ندارند.

این مستندساز درباره‌ حضور در دهمین دوره جشنواره عنوان کرد: سال ۹۴ یا ۹۵، با مستندی به نام «مهتاب در حوض همسایه» که درمورد انقلاب افغانستان بود در جشنواره عمار شرکت کردم و امسال نیز اثر «عقیل» را برای حضور در این رویداد سینمایی ارائه کرده‌ام.

شیخ در مورد مدت زمان ساخت این مستند گفت: سال ۹۷ این اثر ساخته شد اما به دلیل اینکه باید خط داستانی را رعایت می‌کردیم، پروسه تدوین آن طول کشید تا به جشنواره عمار امسال رسید.