حضور مستند «آن سوی کارون» در دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار

کارگردان مستند «آن سوی کارون» گفت: این مستند روایتگر فعالیت های گروه جهادی شهر ملاثانی در جریان سیل خوزستان در منطقه ملاثانی شهرستان باوی بوده که به کمک مردم رفته و اقدامات شایسته‌ای در راستای عبور

رضا مسعودی کارگردان مستند «آن سوی کارون» در گفتگو با «عمارفیلم» پیرامون تهیه و تولید این مستند برای حضور در دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سخنانی، گفت: این مستند از سویی تبعات جدی نگرفتن خطرات احتمالی و همچنین ضعف مدیریتی سازمان‌های ذیربط در زمان بحران را نشان می‌دهد و از سویی این امید را در مخاطب برمی‌انگیزد که با همکاری و همدلی آحاد مردم می‌توان کم‌هزینه ترین راه عبور از بحران ها را شناخت و پشت سر گذاشت.

وی افزود: مستند «آن سوی کارون» روایتگر اقدامات یکی از گروه‌های جهادی است که در جریان سیل خوزستان در منطقه ملاثانی شهرستان باوی (در شمال شرقی اهواز) به کمک مردم می‌شتابد و اقدامات شایسته‌ای در راستای عبور از بحران سیل انجام می‌گیرد.

این کارگردان ادامه داد: گروه جهادی‌ای که در این مستند با آن همراه شده‌ایم از یک قشر خاص تشکیل نشده است، در این گروه از مکانیک گرفته تا مربی کیک‌بوکسینگ و بنّا و کشاورز و … عضویت داشتند و همین موضوع باعث می‌شد آنها بتوانند در مسائل مختلف ورود کرده و به مشکلات مردم رسیدگی نمایندکنند.

مسعودی خاطرنشان کرد: گروه جهادی شهر ملاثانی از مدتها قبل تشکیل شده بود و اقدامات مختلفی در زمینه محرومیت‌زدایی انجام داده بودند اما به دنبال وقوع سیل در منطقه ملاثانی شهرستان باوی اعضای این گروه جهادی مثل گذشته گرد هم می‌آیند و دست به کار می‌شوند؛ آنها معتقدند فعالیت هایی که در سال‌های گذشته انجام داده‌اند، معدنی از تجربیات گرانبهاست که در حادثه سیل به کمک آنان آمده است.

وی اضافه کرد: فیلم‌برداری مستند «آن سوی کارون» در شرایطی انجام شده است که روستاهای منطقه ملاثانی به زیر آب رفته است، تصاویری نیز از اولین شب حادثه که نخستین سیل‌بند در نقاط بالادستی شکسته می‌شود در این مستند آورده شده است؛ در مجموع این مستند می‌تواند گزارشی ناب از اتفاقات و چالش های پیش‌آمده در منطقه سیل‌زده ملاثانی را به نمایش بگذارد.

علی ناصری دیگر کارگردان مستند «آن سوی کارون» به انگیزه‌ ساخت این اثر اشاره کرد و بیان داشت: در ایام سیل وقتی تلویزیون را روشن می‌کردیم ۹۰ درصد تصاویر مرتبط با مسئولین بود و از مردم تصویر خاصی دیده نمی‌شد. درحالی که در صحنه واقعی ۹۰ درصد مشکلات را خود مردم مدیریت می‌کردند اما این مسئولان بودندن که در تلویزیون مصاحبه می‌کردند و به خود می‌بالیدند. چرا؟ چون وقتی آنها وارد منطقه می‌شدند با خودشان تیم تصویر داشتند اما مردم عادی و مستضعفین که با دست خالی کار می‌کردند رسانه ای نداشتند.

کارگردان مستند «آن سوی کارون» به بیان برخی ایرادات در عرصه ساخت و تولید آثار مستند اشاره کرد و ادامه داد: بسیاری از تیم‌های مستندساز وابسته به نهادهای مختلف دولتی هستند و در اینگونه بحران‌ها سعی می‌کنند به نوعی واقعیت را به نفع مسئولین بازتاب دهند. اما وقتی یک تیم گزارشگر و مستندساز مستقل وارد چنین بحرانی می‌شود کم‌کاری‌هایی که آنجا اتفاق افتاده و تصمیم‌های نادرست را روایت می‌کند.