معماریان با «سرپل ذهاب» به دهمین جشنواره فیلم عمار می‌آید

کارگردان مستند «سرپل ذهاب» گفت: این مستند ضمن بررسی کمبودهای موجود در «سرپل ذهاب» اقدامات مثبت و درخور توجه امام جمعه این شهر در کمک‌رسانی به اهالی این منطقه را روایت می‌کند.

حسین معماریان کارگردان مستند «سرپل ذهاب» در گفتگو با «عمارفیلم» پیرامون آماده سازی این مستند جهت حضور در دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: این مستند کمبودهای موجود در منطقه را بررسی می‌کند و در تلاش به منظور روایت اقدامات مثبت و درخور توجه امام جمعه شهر سرپل ذهاب در کمک‌رسانی به اهالی این منطقه است.

وی افزود: در زلزله سال ۹۶ بسیاری از منازل مسکونی در شهر سرپل ذهاب به طور کامل تخریب و بافت کلی شهر با آسیب جدی مواجه شد، در نتیجه تعداد وسیعی از مردم شهر آواره شدند. حجم خرابی‌ها آنقدر زیاد بود که به راحتی قابل ترمیم و بازسازی نبود.

کارگردان مستند «سرپل ذهاب» ادامه داد: از طرفی کم‌کاری هایی نیز از طرف سازمان های ذیربط صورت گرفت که در مجموع باعث شد مردم این منطقه تا مدت‌ها در سرما و گرمای طاقت‌فرسا بی‌سرپناه بمانند یا مجبور به زندگی در چادر و کانکس باشند؛ در چنین شرایطی بود که امام جمعه شهر سرپل ذهاب با همت و پشتکار به مشکلات مردم رسیدگی کرده و موجب دلگرمی آنان می‌شود.

معماریان خاطرنشان کرد: این مستند به دنبال به تصویر کشیدن تلاش‌های تشکل‌های مردم‌نهاد و ارگان‌هایی چون سپاه پاسداران است‌. در مستند «سرپل ذهاب» می‌بینیم که امام جمعه‌ شهر همواره در دسترس مردم است و در مراحل بازسازی این شهر قدم به قدم با مردم همراه است و هیچگاه دست از تلاش نمی‌کشد؛ زمانی که بدلیل تشدید بارندگی در مناطق غربی کشور، چادرها و کانکس‌های مردم زلزله‌زده دچار آبگرفتگی می‌شود، اولین فردی که شب حادثه به سراغ مردم می‌آید و دوشادوش آنان می‌ایستد، امام جمعه این شهر است.

وی اضافه کرد: در مستند «سرپل ذهاب» سعی شده دوربین گروه مستندسازی پا به پای امام جمعه جلو برود و اتفاقات تلخ و شیرین را از زاویه‌ای نزدیک روایت کند. در واقع ما بنا داریم فراز و فرودهایی که بر مردم زلزله‌زده سرپل ذهاب گذشته است را از زوایه امام جمعه‌ شهر به نظاره بنشینیم.

کارگردان مستند «سرپل ذهاب» یادآور شد: این مستند گوشه‌ای از مشکلات زلزله‌زدگان سرپل و سیر بازسازی این منطقه بدست نیروهای جهادی را نشان می‌دهد؛ در جریان این اثر بیشتر از آنکه به ریشه‌یابی مشکلات پرداخته شود به فرآیند حل مسئله و نقش حرکت های جهادی در گذر از بحران های طبیعی توجه شده است.

معماریان عنوان کرد: مستند «سرپل ذهاب» این امید را در مخاطب ایجاد می‌کند که اگر دست در دست هم دهیم و حساب‌شده عمل کنیم می‌توانیم بر سیل مشکلات فائق شویم و از پس حوادث ناگوار سربلند بیرون بیاییم.

وی در پایان تصریح کرد: امیدوارم این مستند بتواند حرف دل زلزله‌زدگان کرمانشاه را به گوش مسئولین ذیربط برساند و مردمِ دیگر مناطق ایران را از ملایمات و ناملایماتی که بر سرپل ذهاب گذشته آگاه کند.