گفت‌وگویی کوتاه با «مجید رستگار»،­ کارگردان مستند «عابدان کهنز»

تولید «عابدان کهنز» یک سال طول کشید/انتخاب سوژه از یک کتاب

رستگار با اشاره به روند ساخت مستند «عابدان کهنز» گفت: در ساخت این اثر، خیلی از امور به دست ما نبود و اسامی و رنگ‌وبوی شهدا بود که مردم را به سینما ‌کشاند.

به گزارش «عمار فیلم»، مستند «عابدان کهنز»، در نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار رونمایی و اکران شد و توانست لوح افتخار بخش مدافعان حرم و فانوس مردمی پراستقبال‌ترین اثر این جشنواره را به دست آورد. این مستند، در زمان دو نوبت اکران‌های مرکزی جشنواره عمار در سینمافلسطین، مخاطبان زیادی جذب کرد و تا کنون  هم در اکران‌های مردمی خود توانسته است حدود ۲۰ میلیون تومان فروش کند.

مجید رستگار، در گفت‌وگویی درمورد داستان عابدان کهنز گفت: ماجرا مربوط به بعد از دفاع مقدس است که سپاه پاسداران تصمیم می‌گیرد برای کسانی که سال‌ها در دفاع از کشورشان بدون چشم‌داشت مالی جنگیده‌اند، زمین‌هایی در حاشیه شهرها بخرد و هزیته آن را به‌صورت قسطی دریافت کند.

او افزود: یکی از این مناطق، «کهنز» و «شهرک ولیعصر» در شهریار است که از همه‌جای کشور خانواده‌هایی در آن‌جا گرد هم می‌آیند که از آن جمله شهید «مصطفی صدرزاده» از شمال و شهید «محمد آژند» از دزفول هستند.

وی درمورد علت نام‌گذاری مستند بیان کرد: خانواده‌ها با همکاری یکدیگر، برای این شهرک آب، برق و گاز را فراهم می‌کنند و اولین جایی که عبادتگاه اهالی شهرک می‌شود، منزل حاج‌آقا «بهرامی» از اهالی جنوب است و همین تقیّد به نماز جماعت و داشتن عبادتگاه باعث شد این مستند «عابدان کهنز» نام گیرد.

این کارگردان ادامه داد: با گذشت زمان و افزایش جمعیت کهنز، اهالی آن پایگاهی دایر می‌کنند و مسجد وقف‌شده‌ای را می‌سازند و همین مسجد امیرالمؤمنین(ع)، محل تربیت چندین شهید و جانباز می‌شود.

این مستندساز پیرامون چگونگی انتخاب سوژه گفت: این مستند، از کتابی با همین موضوع شکل گرفته است و آقایان «امیر مهریزدان» و «مسعود ملکی» به بنده لطف کردند و از من خواستند کارگردانی این کار را به عهده بگیرم و شش ماه طول کشید تا فیلم‌نامه را به شکل قصه نوشتم اما چون بودجه لازم فراهم نشد، مستند به‌صورت آرشیوی، موشن‌انیمیشن و تولیدی ساخته شد.

رستگار درمورد روند ساخت مستند توضیح داد: این فیلم در سکوت خبری تولید شد، به‌همین‌خاطر مانعی برای ساخت آن به‌وجود نیامد اما از سختی‌های کار این بود که برخی شخصیت‌های مستند حاضر نبودند جلوی دوربین ظاهر شوند و یکی از دلایل ضعیف بودن برخی مستندها با موضوع مدافعان حرم است که هرچند این مستندهای ضعیف تعداد اندکی هستند اما همین موضوع باعث می‌شد سوژه‌های عابدان حاضر نباشند جلوی دوربین حضور پیدا کنند.

او افزود: شخصیت‌های دیگری مانند حاج‌آقا بهرامی و حاج نصیر هم نمی‌خواستند مقابل دوربین حاضر شوند و با کلی ترفند و خواهش، آن‌ها را راضی می‌کردیم و این کار زمان‌بر بود و تولید مستند، طی یک سال و با هشت جلسه فیلم‌برداری انجام شد.

این مستند‌ساز درباره استقبال مخاطبان از عابدان کهنز اظهار کرد: در ساخت این مستند، خیلی از امور به عهده ما نبود و نیروی الهی و شهدایی در آن حاکم بود و اسامی و رنگ‌وبوی شهداست که مردم را به سینما ‌کشاند و برای دیدن مستند، چندبرابر ظرفیت سالن آمدند و در اکران‌ها هم با استقبال روبه‌رو شده است. این برای مستندی که هیچ تبلیغ و تیزری نداشته است، نمایانگر خواست الهی است و حضور شهدا در ساخت مستند و در همه مراحل کارگردانی و تدوین و نگارش حس می‌شد و ما تنها تکه‌هایی را در کنار هم قرار دادیم و کار خاصی نکردیم که شایسته این استقبال باشد و شهدا هستند که این جاذبه را ایجاد می‌کنند.

علاقه‌مندان برای اکران این مستند در شهر و روستای خود، می‌توانند به سایت عمایار به نشانی Ammaryar.ir مراجعه کنند.