کارگردان مستند زمستان یورت مطرح کرد

جلسه تشکیل دادند تا مستند «زمستان یورت» اکران نشود/ کارگران این معدن حقوق و عیدی نگرفتند!

کارگردان مستند زمستان یورت گفت: در حال حاضر کارگران معدن یورت به کار بازگشته‌اند، اما هنوز در بحث دریافت حقوق مشکل دارند و حقوقشان را برای عید نگرفته‌اند.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از خبرگزاری دانشجو، میلاد میرزا باقری دانشجوی ارشد معماری پیام نور گنبد و کارگردان مستند «زمستان یورت» در خصوص اینکه ایده ساخت این مستند چگونه به ذهنش رسید گفت: اردیبهشت ۹۶ وقتی معدن یورت فرو ریخت و تعدادی از کارگران آن از دنیا رفتند، این زمینه در ذهنم ایجاد شد که برای بررسی بیشتر ابعاد این حادثه مستندی بسازم. وقتی وارد پیش تولید کار شدیم تازه متوجه شدیم چه اتفاقاتی برای کارگران این معدن افتاده است چرا که انفجار تنها گوشه‌ای از مشکلات این معدن چیان بود.

وی ادامه داد: سالیان قبل این معدن چیان بازداشت شده بودند، کتک خورده بودند، حقوق شان داده نشده بود و هزار مشکل دیگر که در مستند زمستان یورت به آن اشاره کرده ایم.

میرزا باقری با اشاره به اینکه مستند زمستان یورت در جشنواره عمار اکران شده بود افزود: جشنواره عمار در یکی از بخش‌های خود، نقد درون گفتمانی را تقویت کرده است تا هر فیلم سازی با قدرت کار خود را بسازد و به صریح‌ترین شکل نقد منصفانه به جامعه ارائه دهد. نمونه چنین چیزی را می‌توان در فیلم دیده شده جشنواره سال گذشته عمار به نام “داد” مشاهده کرد.

دانشجوی ارشد معماری پیام نور گنبد در پاسخ به این سوال که چرا از اکران این مستند در بعضی از شهر‌ها جلوگیری شده است گفت: مستند در گلستان اکران شد، اما در آزاد شهر با وجود تبلیغاتی که برای اکران شده بود، شورای تامین جلسه‌ای تشکیل داد و جلوی پخش را گرفت. پس از ۲۲ بهمن تصمیم گرفتیم مستند را در گرگان اکران کنیم، اما اداره کل ارشاد استان گلستان اعلام کرده بود این مستند در مکان‌هایی که مربوط به این اداره می‌شود حق اکران ندارد.

کارگردان مستند زمستان یورت یادآور شد: در حال حاضر کارگران معدن یورت به کار بازگشته اند، اما هنوز در بحث دریافت حقوق مشکل دارند و حقوقشان را برای عید نگرفته اند. این شرایط برای معدن چیان معدن سنگ گرانیت شهرستان رامیان در استان گلستان نیز وجود دارد. کسانی که در معدن یورت از دنیا رفتند هنوز شهید اعلام نشدند با وجود اینکه ۲۰ نفر آن‌ها برای نجات جان کارگران وارد معدن شده بودند.

وی درپایان سخنان خود خاطرنشان کرد: بهتر است شورای تامین آزاد شهر به جای تشکیل جلسه برای لغو اکران یک مستند، جلسه‌ای را برای رفع مشکلات این کارگران تشکیل دهد.