ایمان گودرزی؛

«فریاد ابوذرها» با موضوع تیرباران دانش‌آموزان مبارز ساخته شد/همراهی روسیه با ایران را در «راسایا» نشان دادم

این مستندساز گفت: «فریاد ابوذرها» سرگذشت گروه انقلابی و مبارزی است که اعضای آن را دانش آموزان و جوانان 19 ساله تشکیل می دادند و توسط ساواک تیرباران می شوند.

به گزارش عمارفیلم، ایمان گودرزی کارگردان مستند «فریاد ابوذرها» با اشاره به آخرین وضعیت ساخت این اثر گفت: این مستند روایتگر سرگذشت گروه انقلابی مبارزی در شهر نهاوند همدان به نام «ابوذر» است که در سال ۱۳۴۹ توسط دانش آموزان ۱۹ تا ۲۰ ساله این شهر تشکیل شده بود. این گروه مبارز در قالب فعالیت های خود یک سری اقدامات انقلابی انجام می‌داد که این عملکرد آنها موجب شد تا توسط ساواک شناسایی و دستگیر شوند. در نهایت نیز متاسفانه شش نفر از کادر اصلی آن در سحرگاه ۳۰ بهمن ماه سال ۱۳۵۲ توسط ساواک تیرباران شدند و به شهادت رسیدند.

این مستندساز ادامه داد: فضای غریب و ناگفته‌هایی که پیرامون این گروه، تاریخچه و فعالیت‌های آن وجود داشت موجب شد تا مستندی درمورد آن را تولید کنیم.

گودرزی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه در مورد این گروه مبارز انقلابی، شکل گیری و فعالیت آن در شهر کوچک نهاوند است. اعضای این گروه را جوانان فعال و بااستعدادی تشکیل می‌دادند که یکی از آن‌ها خواننده و دیگری نیز قهرمان ورزش کشتی بود.

این مستندساز یادآور شد: سوژه ساخت این فیلم به دو زمان قبل و بعد از دستگیری گروه «ابوذر» تقسیم می شود. ولی مقطع با اهمیت برای ما دوران دستگیری آنها است. زیرا حوادث و اتفاقاتی که برای اعضای این گروه در زندان پیش آمده که به مراتب بزرگتر و قوی تر از دوران قبل از دستگیری آنها است.

گودرزی تصریح کرد: بر این اساس علاقمند بودیم تا به شکل متفاوتی به دوران دستگیری اعضای این گروه بپردازیم. خوشبختانه نیز موفق شدیم تا تعدادی از اعضای ساواک را که بازجوی آنها بودند پیدا کنیم و بخش مقاومت این گروه مبارز در زندان را از زبان آنها ثبت و ضبط کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مستند «فریاد ابوذرها» در زمان ۵۲ دقیقه در شهر نهاوند ساخته شده است. البته بخش های دیگری از این اثر نیز در استان‌های مرکزی، تهران و همدان تصویربرداری شده است. در حال حاضر، مستند در حال طی کردن مراحل فنی از قبیل صداگذاری و تدوین قرار دارد.

این مستندساز عنوان کرد: قصد داریم تا این اثر را سال آینده که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران است نمایش بدهیم.

گودرزی اظهار داشت: «راسایا» نام مستند دیگری است که در دست ساخت دارم. این اثر در زمان ۵۲ دقیقه و در دو مرحله در شهرهای سن پترزبورگ و مسکو در کشور روسیه تصویربرداری شده است و هم اکنون مراحل تدوین خود را پشت سر می گذارد.

وی افزود: مستند «راسایا» به رویدادها و حوادثی که در سطح منطقه رخ داده و نقش روسیه در برخورد با این رویدادها وهمچنین مشترکات موجود بین مردم این بخش از جهان می پردازد.

این مستندساز ادامه داد: مخاطبان در این مستند با نظر و دیدگاه مردم کشور روسیه نسبت به ورود دولتمردان آنها به جبهه مبارزه با تروریسم آشنا می شوند. در حقیقت مستند «راسایا» در کنار پرداختن به مبارزه روسیه با تروریسم موضوع قرار گرفتن این کشور در کنار ایران را مورد بررسی قرار می دهد.

گودرزی خاطرنشان کرد: این مستند نگاهی برون مرزی به قدرت دیپلماتیک و نظامی جمهوری اسلامی ایران با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در منطقه دارد. در این مستند اقدام به مقایسه برخورد روسیه با ایران در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شده است.

وی در پایان تصریح کرد: نحوه پخش این دو مستند هنوز مشخص نشده است. اما درنظر داریم تا از شبکه های سراسری آنها را نمایش بدهیم.