یک مستندساز خبر داد؛

«بازگشت» شهید دیانت را به جشنواره عمار ارسال کردم/جشنواره‌ها، آثارشان را برای مردم پخش کنند

رضا نوذری، کارگردان و مستندساز گفت: مستند «بازگشت» روایتگر داستان شهیدی است که با آمدن به خواب همرزم و مادرش آنها را به کشف پیکرش راهنمایی می کند.

به گزارش «عمار فیلم»، رضا نوذری، کارگردان و مستندساز درباره اثر جدیدش با عنوان «بازگشت» که برای حضور در هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در نظر گرفته، گفت: این مستند بر اساس ماجرایی واقعی پیرامون کشف و شناسایی یکی از شهدای دوران دفاع مقدس، شهید محمد دیانت ساخته شده است.

وی افزود: یکی از همکارانم که در شهرستان لامرد در حوزه شهدا، تحقیقات می‌کند، داستان تفحص و کشف این شهید را به من اطلاع داد و از این طریق، این ماجرا، سوژه ساخت مستندم شد.

این مستندساز لامردی ادامه داد: ماجرا به این صورت بود که در جریان انتقال پیکر مطهر این شهید به شهرستان محل زندگی او اشتباهی در درج نامش روی می دهد که این امر در جریان بازگشت پیکرش به خانواده او اختلال ایجاد می‌کند.

نوذری خاطرنشان کرد: اما به دنبال خوابی که مادرش و همرزم شهید، در شبی که پیکر او را به شهرستان لامرد می آورند می بینند این شهید را شناسایی می کنند که این ماجرا محور ساخت مستند «بازگشت» می شود.

وی اضافه کرد: برای ساخت این مستند ۲۵ دقیقه‌ای مصاحبه‌هایی را با مادر و همرزم این شهید بزرگوار انجام دادیم. ضمن اینکه به منظور باورپذیرتر کردن این قصه برای مخاطبان، ماجرای کشف پیکر و آمدن شهید به خواب مادر و همرزمش را بازسازی کردیم.

نوذری اظهار داشت: در مسیر ساخت این مستند که از دو سال پیش شروع کرده بودیم، مشکل خاصی نداشتیم و تنها در مقطعی از کار با کمبود بودجه روبرو شدیم که آن را هم با برنامه ریزی مناسب برطرف کردیم.

وی عنوان کرد: تمامی مراحل تصویربرداری مستند «بازگشت» در داخل شهرستان لامرد واقع در استان فارس انجام شده است، البته لوکیشن‌های فیلمبرداری این مستند مختلف و متنوع بود، بخشی از این مرحله، در منزل مادر شهید و قسمت های دیگر در سایر نقاط شهرستان انجام شده است.

این کارگردان در ادمه سخنانش با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره عمار توضیح داد: با توجه به اینکه بازار برای عرضه محصولات فیلمسازانی که کار کوتاه می سازند کم است، جشنواره‌ها بهترین و مهمترین محل و برای نمایش و عرضه تولیدات ما است. در این میان جشنواره عمار نسبت به سایر برنامه های فرهنگی بهترین جایگاه را دارد.

نوذری خاطرنشان کرد: مردمی بودن، مهمترین ویژگی جشنواره فیلم عمار در برابر سایر گردهمایی‌های فرهنگی و هنری است. زیرا فیلم‌های حاضر در این جشنواره، امکان دیده شدن برای مردم کشور را دارند.

وی تصریح کرد: سایر جشنواره‌های فیلم باید از تجربه عمار استفاده کنند و صرفا فیلم‌های خود را در محل خاصی و برای افراد مشخصی اکران نکنند بلکه آنها را در معرض دید و تماشای عموم مخاطبان جامعه قرار بدهند.

گفتنی است هشتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، همچون سال‌های گذشته در ایام بزرگداشت حماسه مردمی «نه دی»، از ۶ الی ۱۵ دی ماه برگزار می‌شود.