موسسه فرهنگی تنفس صبح با ۱۱ اثر در جشنواره عمار شرکت می کند

اسماعیل معنوی، مدیرعامل موسسه فرهنگی تنفس صبح گفت: این مرکز فرهنگی و هنری با 11 اثر شامل 8 مستند و 3 نماهنگ در این دوره جشنواره حضور پیدا می کند.

به گزارش «عمار فیلم» اسماعیل معنوی، مدیرعامل موسسه فرهنگی «تنفس صبح» در سخنانی با اشاره به آثاری که برای حضور در هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در نظر دارند، گفت: نخستین مستندی که در نظر گرفه ایم «دو گونی بلال» نام دارد که در زمان ۲۰ دقیقه ساخته شده است.

وی افزود: این مستند روایتگر زندگی مرد معتادی به نام «حمزه» است که دو گونی بلال نذر می کند تا از اعتیاد نجات پیدا کند. این فرد بعد از رهایی از این بیماری وعده خود را عملی می کند و به زائران کربلا در منطقه چذابه، بلال نذری می دهد.

مدیرعامل موسسه فرهنگی تنفس صبح ادامه داد: مستند دوم ما برای شرکت در جشنواره عمار «حاشیه‌نشینی در مرکز شهر» نام دارد. این مستند ۶ دقیقه‌ای با موضوع منطقه ای بسیار محروم و توسعه نیافته در مرکز شهر اهواز به نام «منبع آب» تولید شده است.

معنوی خاطرنشان کرد: در ابتدا قرار بود این مستند به ماجرای سقوط تخته سنگی بر روی دو خانه در این منطقه و کشته شدن دو کودک بپردازد اما با مشاهده میزان محرومیت منطقه «منبع آب» موضوع مستند «حاشیه‌نشینی در مرکز شهر» به مسائل و مشکلات مردم این منطقه اختصاص پیدا کرد.

وی اضافه کرد: کار دیگر ما «ابو احمد» نام دارد. این مستند که به زبانی عربی است روایتگر داستان پیرمرد ساکن یکی از روستاهای حمیدیه از توابع اهواز است که دهه اول محرم اقدام به برگزاری هیات عزاداری و تعزیه می کند و از دهه دوم محرم تا اربعین نیز با زدن موکبی از زائران امام حسین(ع) پذیرایی می کند.

مدیرعامل موسسه فرهنگی تنفس صبح یادآور شد: «سس مثبت ۱۸» در زمان ۱۳ دقیقه دیگر مستندی است برای شرکت در این دوره جشنواره عمار در نظر گرفتیم. این مستند شامل گفتگویی طنز با فلافل فروشی اهوازی بوده که در جریان آن، مباحث و نکات جالب اقتصادی و سیاسی مطرح می‌شود. 

معنوی اظهار داشت: در این مستند، با استفاده از زبان طنز و در گفتگو با این فلافل فروش به مباحث برجام و مذاکرات هسته ای پرداختیم که او نیز پاسخ های بسیار جالبی را در جریان بحث های ما داده کرده است. 

وی عنوان کرد: «علی‌اکبرهای خمینی» در زمان ۱۵ دقیقه مستند بعدی ما برای حضور در جشنواره عمار است. این مستند به سنت قدیمی سربند بستن جوانان در روز هشتم محرم می پردازد.

مدیرعامل موسسه فرهنگی تنفس صبح ادامه داد: در این سنت، جوانان در روز هشتم ماه محرم خدمت پدران شهدا می رفتند و از آنها سربند می‌گرفتند تا به آنها بگویند راه فرزند شهید او را ادامه می دهند. «علی‌اکبرهای خمینی» به دنبال معرفی و احیای این سنت قدیمی است.

معنوی خاطرنشان کرد: بخش دوم آثار تدارک دیده شده ما برای حضور در هشتمین جشنواره عمار شامل دو مستند کوتاه به نام های «کباب بختیاری» و «جای خالی« درباره میهمان نوازی مردم خوزستان از ازئران امام حسین (ع) در مرز چذابه است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی تنفس صبح یادآور شد: همچنین نماهنگ«قدم قدم»، «سید علی جونم توبایی»، «هیاری» و «چوقاپوش» را نیز به دبیرخانه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار ارسال کردیم.

معنوی با اشاره به برگزاری هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در ماه آینده اظهار داشت: امروزه سینما مهم‌ترین ابزار تاثیرگذاری بر روی جامعه است، با توجه به این موضوع مقداری دیر وارد این عرصه شدیم و در این میان جشنواره مردمی فیلم عمار، خط شکنی بزرگی در این عرصه محسوب می شود.

وی در پایان تصریح کرد: معمولا در این خط شکنی ها به دلایلی مثل فراهم نبودن زیرساخت‌‌ها که طبیعی است، اشکالات و نقاط ضعفی وجود دارد، بر این اساس جشنواره عمار با توجه به راهی که در پیش دارد باید زیرساخت های خود را تقویت کند تا بتواند پاسخگوی نسل جدید فیلمسازانی که آرام آرام وارد عرصه سینما و فیلمسازی می شوند، باشد.

گفتنی است هشتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، همچون سال‌های گذشته در ایام بزرگداشت حماسه مردمی «نه دی»، از ۶ تا ۱۵ دی برگزار می‌شود.