کارگردان «ترخیص»:

«ترخیص» به مسئله شفافیت در حوزه سلامت می‌پردازد

مهدی انصاری گفت: مستند «ترخیص» در سه حوزه نظام سلامت، علوم ارتباطات و فعالان حوزه شفافیت قابل بررسی است و به همین علت بعد از برگزاری مراسم رونمایی، اکران‌های دانشگاهی آن آغز می‌شود.

به گزارش «عمار فیلم»، مهدی انصاری، کارگردان و مستندساز با اشاره به ساخت مستند «ترخیص» گفت: ایده اولیه ساخت این مستند از موضوع شفافیت سرچشمه می‌گیرد، این مسئله در حوزه‌های مختلف از اهمیت فراوانی برخوردار است.

او افزود: متاسفانه در موضوع شفافیت، وضعیت مطلوبی در حال حاضر نداریم، اگر فضاهای مختلف برای مردم شفاف شوند، شاهد انتخاب‌های آزادانه‌ای از سوی آن‌ها هستیم. 

این مستندساز ادامه داد: حوزه سلامت، یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که موضوع شفافیت در آن مطرح است تا جایی که می‌بینیم امروزه، عدم شفافیت ضربات فراوانی به این عرصه وارد کرده است. 

انصاری خاطرنشان کرد: همین موضوع و برخی از اتفاقاتی که در حوزه سلامت رخ داد، موجب شد تا به فکر ساخت مستند «ترخیص» بیفتم. 

او با بیان اینکه تحقیقات این مستند از تابستان سال گذشته شروع شد، عنوان کرد: پس از نگارش سناریوی این اثر، تصویربرداری آن از بهمن ماه ۹۵ در شهر تهران آغاز شد و اواخر فروردین ماه هم به پایان رسید. در حال حاضر نیز بعد از چند اصلاحیه، مستند برای نمایش آماده می‌شود.

انصاری یادآور شد: لوکیشن‌های تصویربرداری این مستند، علاوه بر تهران، در شهرهای مشهد، پاوه و قرار داشت و این کار در بیمارستان‌های مختلف این شهر‌ها ساخته شده است.

این مستندساز در ادامه سخنانش اظهار داشت: به منظور ساخت بهتر مستند «ترخیص»، با متخصصان مختلف، گفتگوهایی داشتیم. البته با یکی از معاونان وزیر بهداشت هم قصد مصاحبه داشتیم که متأسفانه به جایی نرسید.

او توضیح داد: فعالیت و عملکرد یک خبرنگار حوزه سلامت، خط اصلی این مستند را تشکیل می‌دهد. مخاطبان در «ترخیص» مشاهده می‌کنند که او به دنبال پیدا کردن راه حلی برای برطرف کردن موضوع عدم شفافیت در نظام سلامت است.

انصاری ادامه داد: ترس سوژه‌ها از مطرح شدن در فیلم و گرفتن تصاویر لازم از بیمارستان‌ها در کنار همراه نبودن مسئولان وزارت بهداشت، مشکلات عمده ما در مسیر ساخت این کار بود. البته با استفاده از ترفندهای خاصی، برخی تصاویر لازم خودمان را ضبط کردیم.

او تصریح کرد: فضای اصلی این مستند بیشتر در محدوده‌های زنان، زایمان و کودکان است و از دو سوژه بهره می‌برد که در پیشبرد داستان به ما کمک می‌کند. نخستین سوژه، مادر بارداری است که در نبود پزشک در وضع حمل خود به مشکل برمی خورد و دومین سوژه مستند هم نوزادی است که در NICU دچار حادثه‌ای می‌شود.

این مستندساز تاکید کرد: نخستین ورژن مستند که در سه حوزه نظام سلامت، علوم ارتباطات و فعالان حوزه شفافیت قابل بررسی است، دو ماه پیش و در ۴۸ دقیقه آماده شده بود، اما الان در حال آماده کردن نسخه ۴۶ دقیقه‌ای آن هستیم. 

انصاری اظهار داشت: مراسم رونمایی از مستند «ترخیص» در فاصله زمانی بین پایان دهه اول محرم تا شروع اربعین حسینی است و از دانشجویان علوم پزشکی یا علوم ارتباطات دانشگاه تهران هم برای حضور در این مراسم دعوت می‌کنیم، پس از این برنامه، اکران‌های دانشگاهی مستند را شروع می‌کنیم.