در نشست خبری جشنواره عمار مطرح شد؛

جلیلی: جمهور مردم باید در رسانه حضور داشته باشند/طالب زاده: جشنواره عمار اصلاح مسائل کشور را بر دوش می‌کشد

اولین نشست خبری هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار، با حضور اهالی رسانه مسئولان این جشنواره، نادر طالب زاده، دبیر، وحید جلیلی، مسئول شورای سیاست گذاری و سیدرسول منفرد، دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد.

به گزارش «عمارفیلم»، اولین نشست خبری هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور نادر طالب زاده، دبیر جشنواره، وحید جلیلی، رئیس شورای سیاست‌گذاری و سیدرسول منفرد، دبیر این جشنواره در حسینه هنر برگزار شد.
وحید جلیلی رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در این نشست خبری با اشاره به اکران‌های مردمی این جشنواره گفت: محل‌هایی که برنامه های اکران مردمی فیلم های عمار در آنجا برگزار می شود شامل دانشگاه، مدرسه، هیات حسینیه، نمازجمعه، محل کار، نمازخانه، باشگاه ورزشی، گیم نت، کانون فرهنگی، خانه سالمندان، کمپ ترک اعتیاد، زندان، موزه ها و سینماها است.


وی افزود: در حال حاضر پنج هزار گزارش مصور از اکران های مردمی در اماکن مختلف برای مخاطبان گوناگون در سراسر کشور موجود است که عکس ها و گزارش های آن در سایت جشنواره قرار گرفته است. از جمله این اماکن می توان به سینما آفریقا در مشهد، آموزشگاه زبان در کرج، سالن مسجد شهید محلاتی، اردوی جهادی در بوشهر، خوابگاه دانشجویی در سیرجان، اتوبوس سیار در شهرکرد، حسینیه ای در فارس، تماشاخانه ای در دانشگاه علوم پژشکی کاشان، دانشگاه زاهدان، کمپ ترک اعتیاد، یک زندان در سمنان و حتی چند مرکز فرهنگی در کالیفرنیا اشاره کرد.

 

جشنواره عمار به دنبال عدالت رسانه‌ای است
رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم عمار با اشاره به جنبش رسانه های هنری در کشورهای اسلامی ادامه داد: در جهان اسلام و در کشورهای اسلامی ۸۰ درصد مردم مومن و متدین هستند ۱۰ درصد دیگر غیر دینی و غیر مذهبی هستند. متاسفانه جنبش رسانه های هنری در کشورهای اسلامی با فضای فرهنگی و مذهبی این کشورها هماهنگی ندارد.

وی تاکید کرد: متأسفانه ما در بخش توزیع و اکران آثار سینمای ایران مشکل و معضل جدی داریم، چند سال پیش وزیر فرهنگ حماس در ایران بود، من از او پرسیدم، هنوز فیلم بازمانده را ندیده بود. یعنی بیست سال بعد از ساخت، فیلم درخشان بازمانده با آن برجستگی‌های فنی و هنری و سینمایی به اصلی‌ترین مخاطبش نرسیده بود. نمی‌دانم این جا باید یقه چه کسی را گرفت؟ بخش بین‌الملل فارابی چه کار می‌کند؟ باقی نهادهای مسؤول در این حوزه چه کار می‌کنند که آثاری که قابلیت ارائه در فضای جهانی و جهان اسلام را دارد، متأسفانه از آنها پشتیبانی رسانه‌ای و به خصوص پشتیبانی در توزیع نمی‌شود.
جلیلی خاطرنشان کرد: یکی از تلاش های پیوسته و دائم جشنواره عمار ایجاد عدالت رسانه ای و دسترس بودن فیلم ها برای مردم در مناطق محروم کشور است. نکته جالب این است که اغلب اکران کننده های ما در این مناطق دانش آموزان، کشاورزان، رانندگان، کارمندان و حتی کارگران هستند.

وی اضافه کرد: برنامه اکران فیلم های جشنواره عمار با انواع و اقسام وسائل و تجهیزات مختلف و گوناگون انجام می شود. به نظر می رسد که در جامعه ۸۰ میلیونی ایران اگر بخواهیم منتظر باشیم تا سراسر کشور امکاناتی همانند سینما فرهنگ و پردیس سینمایی کوروش برای اکران فیلم ها داشته باشند به عمر بسیاری از هموطنان ما نخواهد رسید.
رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم عمار یادآور شد: نکته دیگر این است که یک سری از فیلم هایی که در جشنواره های دیگر دیده نمی‌شوند، در عمار ضریب می‌گیرند. بر این اساس یک جریان فیلمسازی اگر قصد دارد قدرتمند شود باید در معرض دید عموم قرار بگیرد، نقد شود تا نقاط مختلف ضعف آن برطرف شود. خوشبختانه جشنواره مردمی فیلم عمار توانسته تا حدودی خلاء موجود در سینمای ایران را پر کند.

 

عمار تبدیل به جریان فرهنگی و اجتماعی شده
جلیلی تصریح کرد: اتفاق مبارک دیگری که در جریان برگزاری جشنواره عمار در حال رخ دادن است تبدیل این جشنواره از یک جریان هنری مطلق به جریان فرهنگی و اجتماعی است. در اطراف و پیرامون جشنواره اتفاقات مبارکی در حال شکل گرفتن است که نمونه آن تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا در شهرها و روستاهای مختلف است.
وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: در کنار برنامه نمایش فیلم های عمار شاهد برگزاری نمایشگاه های کتاب و اجرای برنامه شب های خاطره هستیم. این برنامه ها اقدامات مبارک و بسیار خوبی است که در کنار محور سینمایی آن شکل گرفته است.
رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره عمار افزود: مسئله مهمی که در جشنواره عمار دنبال می شود و بارها هم بر آن تاکید کرده ایم این است که نمی‌تواند استراتژی فرهنگی نظام بر نفی، نهی و سلب باشد. متاسفانه باید اعتراف کنیم که در برخی از دستگاه های اجرایی و در برخی از مقاطع استراتژی سلب حاکم است.
جلیلی ادامه داد: جشنواره مردمی فیلم عمار دعوت به دیدن و تماشا است. این جشنواره سازمان تماشای انقلاب اسلامی را دنبال می کند. امروز می‌بینیم که در بسیاری از مصلی های نمازجمعه سراسر کشور قبل از خطبه ها فیلم پخش می شود.
وی خاطرنشان کرد: جشنواره مردمی فیلم عمار تلاش می کند با محصولات فرهنگی که با مبانی بومی، فرهنگی، دینی و انقلابی ساخته شده است سطح مصرف فرهنگی کشور را رشد و ارتقاء بدهد.
رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم عمار اضافه کرد: کم هزینه بودن در اکران فیلم ها، دیگر اقدامات و دستاوردهای جشنواره عمار است. زیرا اگر سایر دستگاه ها بخواهند این فیلم ها را اکران کنند ده ها میلیارد تومان هزینه صرف خواهند کرد.
جلیلی یادآور شد: اتفاق دیگری که در جریان برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار رخ می دهد دیدن فیلم توسط فیلمساز در کنار مردم است. ما در این جشنواره به دنبال افزایش این نوع پخش فیلم هستیم تا فیلمسازان بیشتر از پیش بازخورد دیدن شدن فیلم های خود توسط مردم را دریافت کنند.
وی عنوان کرد: یکی از افتخارات ما در جشنواره عمار این است که شهدا و خانواده های شهدا جایگاه ویژه ای در برنامه های اکران فیلم، افتتاحیه و اختتامیه دارند و همیشه در برنامه های ما در ردیف های نخست برنامه قرار می گیرند و سایر مسئولان هستند که بعد از آنها جای دارند.
رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم عمار تصریح کرد: نکته مهم دیگر در جشنواره مردمی فیلم عمار این است که افرادی که در چرخه اکران مردمی وارد شدند و دوربین به دست گرفتند، به فیلمساز این جشنواره تبدیل شدند. ما یک بخشی ار به جشنواره اضافه کردیم با عنوان «فیلم ما» که در این بخش فیلمساز و سوژه بسیار به هم نزدیک شده اند.
جلیلی ادامه داد: گام نخست جشنواره فیلم عمار پیوست اجتماعی برای هنر انقلاب اسلامی و گام دوم آن پیوست اقتصادی است. به عبارتی بهتر ابتدا باید آن ذائقه سازی صورت بگیرد و مردم با این جنس فیلم ها آشنا شوند و با آنها انس بگیرند. سپس در ادامه این راه از طرق مختلف تلاش می کنیم تا پیوست و چرخه اقتصادی این اکران ها نیز شکل بگیرد.

 

فیلمسازان عمار اصلاح مسائل کشور را بر دوش می‌کشند
نادر طالب زاده دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش دیگری از این نشست خبری در سخنانی گفت: اتفاق خوبی که برای جشنواره مردمی فیلم عمار افتاده این است که شاهد ورود موج جدیدی از محققان و فیلمسازان جوان به عرصه فیلمسازی هستیم.
وی افزود: این محققان و فیلمسازان بسیاری از بارهایی را که برای اصلاح کشور بر دوش افراد است بر دوش می کشند. این موضوع پدیده ای است که از جشنواره عمار شروع شده و به دانشگاه ها رسیده است. نکته مهم اینجاست که این پدیده روبه رشد است.
دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: این پدیده از عرصه مستندسازی شروع شده و در عرصه داستان سازی ادامه پیدا می کند. در این راستا شاهد پرداختن به موضوعات خوبی هستیم که موجب تغییر و تحولاتی در جامعه شده است. به عنوان مثال من در برنامه خود از مستند «داد» برای این بحث استفاده کردم که مردم ما باید حق اعتراض داشته باشند تا اینکه با پلیس درگیر شوند.


طالب زاده خاطرنشان کرد: این تغییر و تحول در حوزه اعتراضات اجتماعی از جشنواره عمار و مستند «داد» آغاز شد و ما در برنامه تلویزیونی به آن پرداختیم که بعدها منجر به شکل گیری اعتراضاتی به مشکلات بانکی شد که مشاهده کردیم نیروی انتظامی در آن دخالت نکرد.
وحید جلیلی در ادامه صحبت های نادر طالب زاده اشاره کرد: در مدت زمان کوتاهی که بر روی فروش مستند «داد» کار کردیم بالای ۱۲ هزار نسخه آن به فروش رفته است که این موضوع برای یک کار مستند، بسیار خوب است.
وی افزود: این موضوع نشان دهنده این است که ظرفیت های بسیار خوبی حتی برای شکل گیری چرخه اقتصادی سینمای انتقادی انقلاب اسلامی وجود دارد.
نادر طالب زاده در ادامه خاطرنشان کرد: باید به سمت برنامه سازی تلویزیونی حرکت کنیم. برنامه سازی تلویزیونی عرصه جدید و هنری است که باید به صورت جدی بر روی آن فکر کنیم و برای آن اقدام به برنامه ریزی کنیم.
وی اضافه کرد: عرصه برنامه سازی تلویزیونی عرصه ای است که باید به طور جدی در مورد آن فکر شود و برای آن برنامه ریزی کنیم. این موضوع که تلویزیون را جذاب کنیم مسئله مهمی است و نمی توان بی توجه از کنار آن عبور کرد.
دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار یادآور شد: برنامه سازی حوزه ای است که ورای مستندسازی ویژه تلویزیون است و باید برای آن اتاق فکری را ایجاد کرد.
وحید جلیلی در تکمیل صحبت های نادر طالب زاده گفت: دوستان ما در تلویزیون تا امروز که راهی برای ورود بسیاری از ظرفیت ها باز نکرده اند. البته اخیرا صحبت هایی در این حوزه صورت گرفته که ظرفیت فیلمسازان عمار نیز پای این کار بیاید. یک نمونه آن برنامه همبازی است که از شبکه نسیم پخش شده است.

 

صدا و سیما حلقه بسته خود را بشکند
وی افزود: این موضوع نیازمند این است که صدا و سیما مقداری حلقه بسته تهیه کنندگی داخل خود را بشکند و به ظرفیت های وسیع جبهه فرهنگی انقلاب در عرصه هنری و رسانه ای توجهی جدی کند.
جلیلی ادامه داد: از دوستانمان در وزارت ارشاد تشکر می کنم که سال قبل دو دستگاه سینما سیار در اختیار ما قرار دادند. البته ما اعلام کرده بودیم که آمادگی فعال کردن ۲۰ دستگاه را در کل کشور داریم. در حقیقت اگر قرار است این شاخه از اکران سینمایی در کشور فعال شود یکی از جاهایی که قابلیت های خود را در این زمینه نشان داده جشنواره عمار است.
نادر طالب زاده در بخش دیگر این نشست خبری گفت: همکاری تلویزیون با جشنواره مردمی فیلم عمار خوب بوده است. رسانه ملی اشتیاق خوبی داشت و در برنامه های مختلف اقدام به دعوت از فیلمسازان جوان می شد. حتی فیلمسازان جوان در زمان برگزاری جشنواره در برنامه های تلویزیونی حضور پیدا می کردند.
وی افزود: جشنواره عمار در زمان برگزاری خود در تلویزیون حضور دارد اما جا دارد تا این وضعیت بهتر از قبل شود. نکته دیگر با توجه به اینکه هر سال نسبت به سال قبل رشد کمی و کیفی کارهای بیشتر می شود می طلبد که تلویزیون به آنها بیشتر بپردازد.
طالب زاده ادامه داد: جشنواره عمار نسبت به سایر برنامه های همانند خود بسیار متفاوت است و نشان داده که بسیاری از بارهای آن به منزل رسیده است. بنابر این باید بر روی تعامل با تلویزیون کار کنیم تا این ارتباط هرچه بیشتر بهتر و مفیدتر شود.


وحید جلیلی در بخش دیگر این نشست خبری گفت: در آثاری که در قالب جشنواره عمار به نمایش در می آید، تنوع به چشم می‌آید. بر این اساس اگر تلویزیون، رسانه ملی محسوب می شود جمهور مردم باید در آن حضور داشته باشند. یک سوم مردم ایران در روستاها زندگی می کنند و زندگی، مشکلات و ظرفیت های آنها چه بازتابی در تلویزیون دارد؟
وی افزود: این بخش فراموش شده از جامعه حضور زنده تری نسبت به رسانه ملی در جشنواره مردمی فیلم عمار دارد. حتی اقشار مختلف ازجمله جراحان، دانشمندان، نخبگان دانشگاه شریف و حتی فلان روستایی اهل نیشابور می بینیم.
مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره عمار ادامه داد: در کارهای سینمایی و مستند لازم است تا به فرم و جذابت های سینمایی توجه کنیم. اما باید بدانیم که سینما یک هنر، صنعت و رسانه است. مدافعان بخش هنری سینما در ایران بدنه قوی داشته و از رسانه های گوناگونی برخوردار هستند.
جلیلی خاطرنشان کرد: اگر جنبه رسانه ای ماهیت سینمای ایران را انکار کنیم باید کل سینمای ایران را تعطیل کنیم. مردم اگر به خاطر اینکه فیلمی صرفا ارزش های فنی دارد آن را می بینند چرا ما نیاییم و آثار خارجی را نشان بدهیم.
وی اضافه کرد: سینما برای ما مهم است اما ملت، فرهنگ و جامعه برای ما مهمتر است. البته کسی نباید بگوید که چون موضوع و محتوای فیلم من ارزشمند است به هر صورتی ساخته شد اشکالی ندارد. اتفاقا اگر فیلمسازی متعهد و ارزشی است باید توان خود را به کار بگیرد تا اثر او به لحاظ فرم هم خوب و مناسب باشد.
رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم عمار یادآور شد: این موضوع که هیات داوران و داوری جشنواره یک نوع داوری غیرمتعارف است و افرادی که در بین هیات داوران هستند تخصص سینمایی ندارند نیز از دیگر اشتباهات رایج است. این موضوع که فردی که سینمایی نیست پس نمی‌تواند در مورد فیلمی هر اظهار نظر کند غلط مشهوری است که مشخص نیست چگونه به رسانه ها راه پیدا کرده است.
جلیلی عنوان کرد: بالاخره بخش مهمی از سینما محتوا است و اصلا فرم ادامه محتوا محسوب می شود. در حقیقت زمانی که محتوا به خوبی شکل می‌گیرد به فرم مناسب خود می رسد. حتی اگر به دوره های ابتدایی جشنواره فجر هم نگاه کنید می بینید که داوران، افرادی بودند که تخصص سینمایی هم نداشتند.


وی اظهار داشت: یکی از گسل های مهم در عرصه سینمای ما گسستی است که بین اندیشمندان و هنرمندان ما بوجود آمده است. این در حالی است که تاریخ هنر ایران شاهد پیوستگی دو حوزه اندیشمندان و هنرمندان است.
رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم عمار در پایان تصریح کرد: جشنواره عمار یکی از برکات فتنه ۸۸ است و اولین دوره این جشنواره در اولین سالگرد فتنه ۸۸ برگزار شد. افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره هرسال در ایام الله ۹ دی برگزار می شود.اما اکران‌های عمار در طی سال ادامه دارد، یعنی جشنواره عمار هیچ روزی تعطیل نیست.

بنابرین گزارش، سید رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره عمار نیز در ابتدای این نشست خبری به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های اخیر بخش اکران مردمی این جشنواره و همچنین هشتمین دوره جشنواره پرداخت.