«هم بازی» راهی تازه برای بازگشت به خانواده/ سرگرمی‌های جدید و جذاب کودکان و نوجوانان را از کجا یاد بگیریم؟

شاید برخی خوشحال باشند که دیگر محله شان ساکت و آرام شده و صدای هیچ بازی و هیجانی از گوشه و کنار شهر به گوش نمی رسد اما این آرامش قطعا پایدار نخواهد بود.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از سراج ۲۴، شاید برخی خوشحال باشند که دیگر محله شان ساکت و آرام شده و صدای هیچ بازی و هیجانی از گوشه و کنار شهر به گوش نمی رسد اما این آرامش قطعا پایدار نخواهد بود. هر سنی اقتضائات خاص خودش را دارد. کودکی و نوجوانی برای شادی و هیجان است. باید دوید، باید سر و صدا کرد و باید انرژی سوزاند تا یک رفتار اجتماعی کم کم به بلوغ برسد.

این روزها ابزارها و لوازم جدید جای همه چیز را گرفته است، گاهی خوب و گاهی هم واقعا مضر. نقطه منفی ماجرا اینجاست که بیشتر اثراتمنفی ابزارهای نو در حوزه فرهنگ اثر می‌کند. به راحتی می توان گفت که سبک زندگی و هویت اصلی ملت ها چیزیست که جدی ترین آسیب پذیری را در برابر ابزارپرستی یا بخشی از مدرنیته داشته است.

احتمالا در گذشته و در روزهای گرم تابستان بیشتر شاهد بچه هایی بودیم که پس از ۹ ماه تحصیل مداوم، تمام انرژی خود و شور و نشاط نوجوانی شان را در کوچه ها و خیابان ها با بازی های مختلفی مثل فوتبال، هفت سنگ و … خالی می‌کردند. اما حالا اوضاع متفاوت است. کمتر سر و صدای بچه ها در خیابان ها شنیده می شود.

شاید برخی خوشحال باشند که دیگر محله شان ساکت و آرام شده و صدای هیچ بازی و هیجانی از گوشه و کنار شهر به گوش نمی رسد اما این آرامش قطعا پایدار نخواهد بود. هر سنی اقتضائات خاص خودش را دارد. کودکی و نوجوانی برای شادی و هیجان است. باید دوید، باید سر و صدا کرد و باید انرژی سوزاند تا یک رفتار اجتماعی کم کم به بلوغ برسد.

کودکی که بازی‌های اجتماعی را یاد نگرفته و با تبلتش در گوشه اتاق بزرگ شده قطعا در آینده با چالش های جدی ای مواجه خواهد شد. او برای رشد رفتار اجتماعی و شکل گیری ارتباطاتش هدایت نشده و ناچار در فردیت و انزوا با ابزارهای جدید و بازی های دیجیتالی بزرگ شده، به راحتی از جامعه فریب می خورد.

هفت یا هشت سال قبل انجام بازی های کامپیوتری هم کمی اجتماعی تر بود، مثلا باید کلوپی شناسایی می شد تا بچه های محل و مدرسه به آنجا بروند و وقتشان را دور هم بگذرانند. آن هم بی آسیب نبود اما حداقل ترجیح داشت به وضعیت کنونی. حالا دیگر نیازی نیست برای یک بازی گروهی را جمع کرد، با دوستی هماهنگ کرد و اوقات فراغت را گذراند. الان یک تبلت و یک اینترنت کافی است تا قدر ترین رقبا را از سراسر جهان مقابل خود بیاوریم!

این روزها برنامه تلویزیونی «هم‌بازی» روی آنتن شبکه ۵ سیما رفته است تا بازی های قدیمی و جدید و البته جذاب را برای مردم یادآوری کند. ظرفیت های بسیاری در بازی هست که می تواند به شکل گیری عمیق رابطه های فامیلی و دوستی منجر شود.

بررسی و معرفی بازی های رایانه‌ای، بازی های آپارتمانی، اسباب‌بازی و مهدکودک گوشه ای از اقدامات این برنامه تلویزیونی است. «هم بازی» با شعار «اولین برنامه تلویزیونی درباره ویژگی‌های خوب بازی» مهمان خانه های مردم شده است.

هم بازی را می شود با خانواده دید تا سرگرمی های جدید را یاد گرفت و کمی از گوشی های موبایل و سرگرمی های فردی و مجازی فاصله گرفت. این برنامه هر هفته روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۱۶:۱۵ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود و تکرار آن هم روز بعد ساعت ۱۱ پخش می‌شود.