به گزارش عمار فیلم؛ «محمدرضا یوسفی» کارگردان مستند «دوئل امجدیه» در رابطه با اثر خود بیان داشت: روایت از دل یک حادثه تاریخی انتخاب شده است. به دلیل آنکه دیدیم اجتماعی سازی فضای مقاومت بسیار کمرنگ شده است به دنبال این سوژه رفتیم. قبل از انقلاب بازی فوتبال بین تیم ایران و اسرائیل برگزار شده بود که جنبه سیاسی داشت و با حواشی بسیاری همراه بود. ما مصاحبه هایی با پیشکسوتان باشگاه فوتبال استقلال آن دوره داشتیم این بازیکانان از این خوشحال بودنند که جام بازی را به دست آورده اند و پیروز شده اند. با اینکه در دوره رژیم پهلوی بازی را انجام دادند اما کاملا همراه با تفکر مردم بودنند. این یک حقیقتی است که حمایت از مردم فلسطین و دشمنی ما با با اسرائیل یک ریشه تاریخی دارد.
یوسفی در رابطه با پیوند این داستان با مسئله جدایی بحرین از ایران افزود: قبل از ماجرای دوئل امجدیه در 20 فروردین 1349 انگلیس برای جدایی بحران از ایران به شاه فشار می آورد و رژیم هم به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل بود. تیتر جدایی بحرین از ایران در روزنامه ها کوچک تر شد و جای خود را به تیتر بازی فوتبال ایران و اسرائیل داد و شاه از ماجرای پیروزی ایران برای سرپوش گذاشتن روی این اتفاق استفاده کرد.
رضوانه فتحی در رابطه با ساخت مستند«محدثه به توان2» بیان داشت: بحث نوجوانان که زمینه پیشرفت کشور هستند برای ما مهم بود. بسیاری از دستاورد های آنها در رسانه دیده نمی شد و ما قصد داشتیم کاری کنیم که آنها دیده شوند و این الگوسازی اتفاق بیفتد. در این فضا القا ناامیدی بسیار زیاد است ما می خواستیم با معرفی نوجوانان موفق این فضا را بشکنیم و بگویم نوجوانان با امکانات کمی که در دسترس دارند با نیروی تلاش و امید سعی می کنند به دستاورد های خوبی برسند.
فتحی در رابطه با مستند «سفارت سیاه» گفتند: مستند فضایی سیاسی داشت و نقش سفارت آمریکا در ایجاد شکست کشورهایی که قصد داشتند حکومتی مردمی را تشکیل دهند را به تصویر کشیدیم.
اسعد دبیر جشنواره در رابطه با این مستند افزود: شعار عمار اندیشه؛ هنر و رسانه است. در مستندها هنر کمتر دیده می شود چون کار پژوهشی است و ارائه مستندات را به همراه دارد. اما در این مستند هنر در کنار واقعیت استفاده شده بود و بحث امید، روایت پیشرفت، اراده یک نوجوان که کاری را به انتها برساند و معادلات را تغییر دهد را دیدیم.