طاهرفر: جشنواره عمار به هیچکس باج نداد/ برای عوامل ساخت سریال ماه‌ رمضان سفره نهار باز می‌کنند تا آنتن خالی‌ نماند

کارگردان تلویزیون گفت: مشکل امروز ما ساخت فیلم‌های ارزشی توسط کسانی‌ است که به ارزش‌‌ها پایبند نمی‌باشند، به عنوان مثال فیلمی برای ماه مبارک رمضان تولید می‌شود که برای عوامل در پشت‌ صحنه سفره نهار باز

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از آناج، قربانعلی‌ طاهرفر در نشست بررسی وضعیت جشنواره مردمی فیلم عمار آذربایجان‌‌شرقی در سالن جلسات مجتمع رسانه‌‌ای آناج برگزار شد، با بیان اینکه در سینمای دینی باید صاحب اثر مولفه‌های دینی داشته باشد، اظهار داشت: اصرار بی‌جا برای الهی کردن اثر هنری کارساز نیست، در طول انقلاب انواع جشنواره‌های سینمایی برگزار شده اما چون نگاه جشنواره‌ها ویترینی، فرمایشی و تکلیفی بوده اثرگذاری نداشته است.

وی ادامه داد: به دلیلی عماری بودن این جشنواره را تعریف نمی‌کنم اما این جشنواره چون مردمی می‌باشد می‌توان با زبان مردم برای مردم سخن گفت، ما مخاطب را مردم تلقی می‌کنیم به طور مثال؛ نهنگ عنبر یکی از مزخرف‌ترین فیلم‌های سینما است اما چون رکورد فروش را شکسته باید بگوییم مردمی است؟

این کارگردان تلویزیونی با اشاره به ساخت فیلم‌هایی از قبیل “آجی‌بال” و “طاهره” بیان کرد: قبل از سریال “آجی بال” سریال “طاهره” را که نقد و تراژدی اجتماعی بود ساختم اما کسی این فیلم را نگاه نکرد اما آجی بال رکورد مخاطب را شکست و ذائقه مردم امروز چنین فیلم‌هایی را می‌پسندد.

وی افزود: ما دائم سخن از تعالی سلیقه مخاطب می‌گوییم، اما سلیقه مخاطب در یک جا ایستاده و علت استقبال از فیلمی مانند نهنگ عنبر نیز مشخص می‌باشد، تلقی ما از مردم مخاطب نیست، عمار از مردم برای مردم است بنابراین مردم سهمشان را در عمار ادا کرده‌اند.

طاهرفر با بیان اینکه جشنواره عمار به صورت واقعی از مردم و برای مردم است، تاکید کرد: در هشت سال جنگ مگر کسی مردم را دعوت کرده بود که از پیرزن جوراب‌باف تا سرمایه‌دار به آن کمک می‌کردند؟ این همان بحث مردمی بودن می‌باشد، هر ایده در هنر از مردم برای مردم باشد موفق عمل می‌کند و عمار ریشه در احساس مسئولیت دارد.

وی تصریح کرد: فیلم های جشنواره عمار نه قابلیت پخش در رسانه و نه سینما را دارد، اما درد مردم و انقلاب را بیان می‌کند و اینجاست که سازمان تماشا به میدان می‌آید، جشنواره‌های میلیاردی کدام یک به خانه‌های ما رسیده است؟ اما مستندهای عمار به داخل خانه‌های مردم نیز نفوذ کرده‌ است.

این هنرمند رسانه‌ای در برگزاری هشت دوره جشنواره عمار را دارای رویش‌های فراوانی دانست و توضیح داد: در تمام ادوار جشنواره‌های مختلف دو بند کشف استعداد و پرورش آنها وجود دارد ولی در هیچ جشنواره چنین اتفاقی نمی‌افتد ما در بحث عمار توانمندسازی وجود دارد، اگر شهید آوینی فیلم “عروس” بهروز افخمی را تحسین کرد زیرا آتیه افخمی را می‌دید و می‌دانست که محصول حوزه هنری می‌باشد.

وی خاطرنشان ساخت: در جشنواره عمار صاحب اثر اگر به ارزش‌های انقلابی پایبند نباشد جشنواره بر روی آن فیلم سرمایه‌گذاری نمی‌کند مشکل امروز ما ساخت فیلم‌های ارزشی توسط کسانی‌ است که به ارزش پایبند نمی‌باشند، به عنوان مثال فیلمی برای ماه مبارک رمضان تولید می‌شود که برای عوامل در پشت‌صحنه سفره نهار باز می‌شود و مسئولین هم می‌گویند مهم نیست فقط آنتن خالی نماند.

طاهرفر تاکید کرد: اما برای عمار مسائل این‌چنینی مهم می‌باشد و مهره‌ها و سربازهای فرهنگی شناسایی شده است و از آنها استفاده می‌شود، امروز تیزرهای اقتصاد مقاومتی که در صدا و سیما پخش شده، محصول عمار می‌باشد و در بسیاری موارد تیزرهای فوق العاده‌ای کارشده که جرات پخش نداشتند، عمار انقلابی‌ترین جشنواره می‌باشد که تا به امروز به هیچکس باج نداده است.