گفت‌و‌گو با حسين شمقدري، كارگردان مستند «الف، الف، پاريس»

روایت یک دگردیسی درباره محکوم فراری فتنه ۸۸

مستند «الف الف پاريس» كار تازه حسين شمقدري ماجراي عضو فراري ستاد موسوي در جريان فتنه سال 88 را روايت مي‌كند.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از روزنامه جوان، مستند «الف الف پاریس» کار تازه حسین شمقدری ماجرای عضو فراری ستاد موسوی در جریان فتنه سال ۸۸ را روایت می‌کند. شمقدری پیش از این با ساخت مستند «میراث آلبرتا»ی ۱ و ۲، «سی سال سکوت» و همچنین «انقلاب جنسی» نگاه‌ها را به خود جلب کرده بود. او در آخرین مستندی که ساخته برخلاف آثار قبلی سوژه‌ای سیاسی را انتخاب کرده است. «الف الف پاریس» با همکاری «شبکه مستند» و «مرکز فیلم ونمایش بسیج» تهیه شده است و مؤسسه «آرمان مدیا» مجری طرح آن است.

کارهای پیشین شما بیشتر جنبه اجتماعی داشت ولی در مستند «الف الف پاریس» یک سوژه سیاسی را انتخاب کرده‌اید. دلیل انتخاب این سوژه چیست؟

در سفرهایی که با دوستانم برای ساخت مستندهای میراث آلبرتا به خارج از کشور داشتیم دنبال دانشجویانی می‌گشتیم که از کشور خارج شده بودند و در اروپا زندگی می‌کردند و به طور عادی با حمزه غالبی هم آشنا شدیم.

مگر ایشان دانشجو بودند؟

بله، دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس بوده‌اند. ما در میراث آلبرتا به طور عادی با گروهی از دانشجویانی که به خاطر مشکلات سیاسی از کشور خارج شده بودند هم آشنا می‌شدیم، آن زمان وقتی با حمزه غالبی آشنا شدم او اصلاً به ما اعتماد نداشت، ضمن اینکه خودم هم حس کردم موضوع او بیشتر به کار یک مستند مستقل می‌آید. چون او مسئول شاخه جوانان و دانشجویی ستاد موسوی در سال ۸۸ بود. معتقد بودم هرقدر زمان بیشتری بگذرد برای ساخت مستند درباره او بهتر است.

در سفرهای بعدی اعتماد بیشتری میان ما ایجاد شد، هم او نسبت به صداقت ما اطمینان حاصل کرد و هم ما توانستیم تعهد و وفاداری خودمان را در ساخت مستند به او اثبات کنیم. روراست بودن شخصیت خود این آدم هم به ما کمک کرد.

نگران این نبودید که عملکرد او به عنوان یکی از افرادی که به قانون تمکین نکردند تطهیر شود و همین مسئله باعث شود پیام درستی به مخاطب منتقل نشود؟

او حاضر می‌شود حقایقی را بگوید که خیلی‌ها حاضر به گفتن آن نمی‌شوند. ما متوجه شدیم که او به خاطر دوری از وطن و اتفاقات سیاسی که برایش رقم خورده دچار ناملایماتی در خارج از کشور شده است. نگاه او به مسائل تغییرات زیادی کرده است.

واقعاً تغییری در نظراتش ایجاد شده؟

البته، او امروز پس از نزدیک به هشت سال نظرات متفاوتی دارد، البته رویکرد و سلیقه سیاسی‌اش همان است اما درباره کلیت نظام نظراتش دچار تغییر شده است. ما در شخصیت او جنبه‌ای را مشاهده کردیم که وجه دراماتیک فیلم را جلوه می‌دهد.

او به خاطر خروجش از ایران قدری واخورده شده و تغییر نگاه جدی در او ایجاد شده است. او پس از دستگیری دو راه را در مقابل خود می‌بیند، زندان اوین یا مهاجرت یا بهتر بگوییم فرار از کشور.

حمزه غالبی یک مجرم سیاسی تلقی نمی‌شود؟

در مستند به این مسائل اشاره شده است، او در همان روزهای ابتدایی فتنه دستگیر می‌شود و خودش می‌گوید که مدتی را در بازداشت به سر برده و به طور طبیعی وضعیت زیاد مطلوبی هم نداشته است. او حالا شش سال است که از کشور خارج شده و زندگی متفاوتی را در پاریس تجربه می‌کند.

الف الف پاریس را باید یک مستند پرتره قلمداد کنیم؟

کاملاً نمی‌شود گفت پرتره است، چون ما از دریچه نگاه بخشی از زندگی یک فرد به ماجراهایی پل می‌زنیم که اهمیت زیادی در تاریخ معاصر کشور دارد. ما از دل واکاوی یک سوژه به تلفیقی از مستند موضوعی و پرتره می‌رسیم.

از فروش اینترنتی مستند راضی هستید؟

«آرمان مدیا» یک مؤسسه کاملاً خصوصی است و بخش خصوصی مانند همیشه به نفع بخش دولتی زیان می‌بیند. اطلاع رسانی ما در فضای مجازی هم ضربه جدی خورده و روی فروش ما تأثیرات منفی گذاشته است.