گفت‌وگو با یکی از موفق‌ترین اکران‌کنندگان جشنواره مردمی فیلم عمار؛

عمار مردم را در تولید و پخش تولیدات سینمایی دخیل کرد

با تلاش‎های او در ششمین دوره جشنواره عمار فیلم «شاهزاده روم» در شهرستان کوچک صومعه‎سرا 6 میلیون و در دوره هفتم نیز فیلم «یتیم‌خانه ایران» 3 میلیون فروش داشت. با آقای جعفری درباره چگونه آشنایی‌اش با جش

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از حلقه وصل، سیدمحمد جعفری. استان گیلان شهرستان صومعه‌سرا. متولد ۱/۱/ ۱۳۷۹٫ دانشجوی رشته عمران در مقطع لیسانس. اینها اطلاعات شناسنامه‌ای سیدمحمد جعفری موفق‎ترین اکران‌کننده فیلم‌های جشنواره مردمی‌فیلم عمار است. با تلاش‎های او در ششمین دوره جشنواره عمار فیلم «شاهزاده روم» در شهرستان کوچک صومعه‎سرا ۶ میلیون و در دوره هفتم نیز فیلم «یتیم‌خانه ایران» ۳ میلیون فروش داشت. با آقای جعفری درباره چگونه آشنایی‌اش با جشنواره عمار و ارزیابیش از این جشنواره به گفت‌وگو نشستیم.

آقای جعفری بفرمایید که با جشنواره عمار چگونه آشنا شدید؟

قبل از آشنایی با جشنواره عمار در شهرمان برخی فعالیت‌های فرهنگی را داشتم و از روی علاقه به این حوزه ورود کرده بودم تا اینکه در دوره پنجم جشنواره عمار، تیزر تلویزیونی این جشنواره را دیدم. از سایت جشنواره اقدام و ثبت‌نام کردم. مسئولین دبیرخانه با من تماس گرفتند و با هماهنگی صورت گرفته به رشت رفتم و از آنجا فیلم‌ها را گرفتم و اکران‌ها را شروع کردم. در این دوره اکران‌ها به صورت ابتدایی و در مدارس و مساجد و… بود. خاطرم هست که همان سال اول حول‌‌وحوش دو سه هزار مخاطب جمع کردیم و فیلم‌های عمار را به آنها نمایش دادیم.

در دوره ششم عمار چطور؟

در جشنواره ششم از حالت آماتور اکران‌ها بیرون آمدیم و کمی حرفه‌ای‌تر وارد حوزه اکران شدیم. نشست اکران‌کننده‌ها شهرستان را تشکیل و کل شهرستان را درگیر اکران فیلم‌های جشنواره عمار کردیم. تیم اکران که بسته شد به آموزش و پرورش رفتیم و کلیه مدارس شهرستان را با اکران فیلم‌های عمار درگیر کردیم. بنرهایی در این خصوص طراحی و اکران‌ها را در مدارس شروع کردیم. با اکران در مساجد و جاهای مختلف دامنه اکران‌ها در دوره ششم کمی بازتر شد. در دوره ششم تعداد مخاطبان ما به ۱۰۰۰ نفر رسید. در این دوره فیلم شاهزاده روم برنده بود. ما با اکران این فیلم در سه روز حدود ۶ میلیون فروش داشتیم.

دوره هفتم؟

در دوره هفتم جشنواره عمار آمار مخاطبان ما به ۲۰ هزار نفر رسید. نکته اینجاست که حدود ۷۰ درصد اکران‌های ما در مدارس است. همکاری مسئولین آموزش و پرورش و مدارس واقعا قابل تحسین است. چون ما خواسته‌ای از آنها نداشتیم که آنها به ما نه بگویند. خدا را شکر تمام خواسته‌های ما را برآورده کردند. در این دوره فیلم یتیم‌خانه ایران را اکران کردیم که در حدود کمتر از ۱۴ ساعت بیشتر از ۱۲۰۰ نفر این فیلم را دیدند. این را در نظر بگیرید که در یک شهر کوچک و بدون سینما، در کمتر از ۱۴ ساعت حول‌وحوش ۱۲۰۰ نفر از این فیلم دیدن کردند و ما در همین مدت بالای ۳ میلیون ۵۰۰ هزار تومان فروش داشتیم. این فروش فوق‎العاده بود. چون ما فیلم‌هایی در همین سینمای ایران داریم که آمار مخاطبانشان کمتر از ۱۰۰۰ نفر است.

قیمت بلیط‌های شما برای اکران‌ها چقدر بود؟

شاهزاده روم را برای دانش‌آموزان ۲۵۰۰ و برای مردم ۳۰۰۰ تومان اکران کردیم. یتیم‌خانه ایران را هم ۳۰۰۰ تومان اکران کردیم.

برای دوره هشتم چه فکرهایی کردید؟

نشست اکران‌کننده‌های خودمان را برای دوره هشتم هم برگزار کردیم. فیلم‌‎ها را بینشان توزیع و برخی از اکران‌های ما همین الان هم در مدارس آغاز شده است.

به عنوان سوال پایانی، ارزیابی خودتان را از جشنواره مردمی فیلم عمار بفرمایید؟

ما جشنواره‌هایی را داشته و داریم که از اسم و رسم انقلاب فاصله گرفتند. بازیگران این جشنواره‌ها از مردم فراری هستند و خودشان را خیلی فراتر از مردم می‌دانند. عمار در بدو تولد اولین نقطه‌ای را که زد همین آسیب بود. این جشنواره مردم را در سینما دخیل کرد. چون می‌دانست که ما اگر می‌خواهیم رشدی در جامعه داشته باشیم مطمئنا با حضور مردم خواهد بود. عمار با همین رویکرد بالای ۱۸۰۰۰ اکران‌کننده در سراسر کشور دارد. در این مدت هم که من با این جشنواره درگیر بودم به عینه شاهد رشد فیلم‌های این جشنواره هستیم.