حاشیه‌نگاری از مراسم اختتامیه جشنواره عمار؛

از پیام شفاهی رهبر انقلاب برای عماریون تا دل پردرد مادر شهید خالقی‌پور از روزهای آشوب

مادر شهید خالقی‌پور با اهدای چفیه شهیدش به کارگردان قائم‌مقام از روزهای پرآشوب کشور گلایه کرد.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از خبرگزاری فارس، بار دیگر در کوچه انقلاب در فرهنگسرای بهمن حاضر می ‌شوید با این تفاوت که هیجان جوایز و دیده شدن آثار توسط هیات داوران هم به این شور و شوق اضافه شده است. کوچه انقلاب به غرفه هایی اختصاص داده شده و در بخشی هم نقاشی تصویر شهید محسن حججی نقاشی می‌شود.

کنار میز پذیرایی درست روبروی در ورودی سالن استند پوستر مستند ها وفیلم های جشنواره قرارداده شده و کمی آن طرف تر در کوچه انقلاب دسته گل‌هایی برای خانواده های شهداتدارک دیده شده است.

در سالن آمفی تئاتر با حضور خانواده‌های شهدا گشوده می‌شود و این خانواده ردیف اول سالن را به خود اختصاص می‌دهند. بعد از اجرای سرود بخش تقدیر با دعوت از خانواده های شهدا آغاز می شود. اولین تقدیر مربوط به بخش نقد درون گفتمانی است که با یک نقد درون گفتمانی از عملکرد صدا و سیما در پوشش اخبار آشوب های اخیر کشور توسط حسین شمقدری-کارگردان مستند میراث آلبرتا -پایان می گیرد. هرچند همین نقد هم دقایقی بعد توسط آقای سلیمی نمین درباره مصوبه شورای امنیت پاسخ داده می شود.

سالن را ترک میکنم تا کمی از حال و هوای لابی و کوچه انقلاب با خبر شوم. که فضه سادات حسینی هم از راه می رسد. کم کم به این باور می‌رسم که عمار وعده گاه انقلابی هاست از هر نسل و قشری که باشند. کنار در ورودی تالار، محمد حسین امانی ایستاده که او را از تیزرهای اقتصاد مقاومتی این روزهای تلویزیون می‌توان شناخت .

دختر شهید رحیمی هم گوشه ای ایستاده و از چهره اش مشخص است در اضطراب غرفه شان است اما دلش هم نمی آید سالن را رها کند. محمدرضا شهبازی مشغول اجرای استندآپ درباره  مراحل ضد انقلاب شدن است که با حال و هوای این روزهای کشور سنخیت دارد.

با اعلام جایزه ویژه بخش تاریخ معاصر به مستند «قائم مقام» حال و هوای سالن عوض می شود نه به خاطر خود مستند به خاطر هدیه مردمی و ویژه  مادر شهیدان خالقی پور. چفیه ای  که ۶ سال گردن شهیدش بود تقدیم صدری نیا می کند. وقتی مادر با آن لحن صمیمی و ساده از ارزش دلی هدیه می گوید نم اشک بر چشم های حضار می نشیند. علی صدری نیا دقایقی با بغض فروخورده و چشم‌های نمناک به صحبت های مادر شهید که دل پر دردی از این روزهای آشوب کشور دارد گوش می دهد و بعد با بوسه به چادر مادر شهید این هدیه را ارزشمند ترین هدیه تلقی می کند و صداقت در روایت را مزیت مستند می داند.

متن پیام شفاهی رهبری به اکران کنندگان عمار شور و شوق وصف ناشدنی در سالن ایجاد می‌کند. کلیپ احمدجو خبر از تقدیر از این هنرمند می‌دهد.  احمدجو آشنایی اش با عمار را همراه شور و شعف خاصی توصیف می کند. دقایقی هم آقای وحید جلیلی به عنوان مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره درباره این پاسداشت صحبت می کنند

بسته های پذیرایی اختتامیه اینبار کلوچه بسراق است که توسط خانواده شهدای مدافع حرم افغانستانی و بانوان فعال فرهنگی شهر صفادشت البرز تهیه شده بود. استندآپ علی زکریایی درباره مبارزات سیاسی با رویکردی متفاوت است.

جایزه ویژه «نشان مردمی استقلال» از جوایز مهم جشنواره است که به سلیمه نصیری، قهرمان مستند «حاصل فصل من»؛ محمود بارانی، قهرمان مستند «دشت آدمخوار»؛ علی بیات، بهرام کرمی و حاجت نجفی به نمایندگی از پنج قهرمان مستند «ید واحد» و محمدعلی هاشمی، قهرمان مستند «ز مثل…» تقدیم شد. بعد از سخنرانی پدر شهید احمدی روشن، شلوغی کوچه انقلاب خبر از پایان مراسم می دهد، مردم حاضر در مراسم «عمار» را راه رسیدن به خواست و دغدغه های مردم در کوچه انقلاب می داند به این انقلاب پایبندند.