گروه جهادی عمار؛ از اکران فیلم تا تولید ماسک / فاصله‌گذاری اجتماعی با رحل قرآن

فعال فرهنگی نهاوند گفت: در ایامی که اعضای ستاداکران تحت عنوان گروه جهادی عمار ماسک تولید می‌کردند، توانستیم دو بار فیلم اکران کنیم.

به گزارش «عمار فیلم»، در این ایام که همچنان بیماری کرونا در شهرها وجود دارد و گویی به همین زودی‌ها قصد رفتن ندارد، فعالان اکران مردمی شهرستان نهاوند دست به اکران‌های عمومی با حفظ شرایط کامل فاصله‌گذاری اجتماعی زده‌اند و نهاوند یکی از شهرهای پیشرو در این مسئله است.

گفتگویی با فهیمه گرایی، یکی از فعالان فرهنگی شهرستان نهاوند داشتیم و با او درباره اکران در ایام پس از قرنطینه صحبت کردیم. البته این اکران با هماهنگی و کمک خانم حیدری و خانم مریم گرایی انجام شده است.

فهیمه گرایی، یکی از فعالان فرهنگی شهرستان نهاوند درباره حال و هوای روزهای اوج کرونا که اکران‌ها متوقف بود گفت: واقعا دلتنگ روزهای اکران شدم. برای من باورپذیر نبود که یک‌ مرتبه همه چیز را کنار بگذارم و خانه نشین بشوم.

این فعالان فرهنگی در ادامه افزود: در زمان اوج کرونا دنبال فرصتی برای اکران بودم که تشکیل گروه‌های جهادی برای مقابله با کرونا این فرصت را در اختیار من گذاشت. در ایامی که اعضای ستاداکران تحت عنوان گروه جهادی عمار ماسک تولید می‌کردند دنبال یک فرصت بودیم تا حداقل برای گروه جهادی فیلم اکران کنیم و فکرکنم توانستیم دو اکران یا بیشتر انجام بدهیم.

وی ادامه داد: البته در این میان به فکر اکران عمومی هم بودیم ولی به دلیل اینکه وضعیت شهر قرمز بود، امکان اکران برای ما وجود نداشت. البته زمانی که وضعیت بهتر شد دنبال یک روز با مناسبت خاص می‎گشتیم که روز ۱۴ خرداد اولین اکران عمومی و روز ۲۷ خرداد نیز دومین اکران عمومی خود را انجام دادیم.

فهیمه گرایی با اشاره به سختی‌های اکران در این شرایط خاطرنشان کرد: به هرحال این نوع اکران عمومی آن هم در این شرایط دشواری‌های خود را داشت. ضدعفونی کردن اماکن و استفاده از ماسک و دستکش و رعایت فاصله اجتماعی و … ازجمله سختی های موجود در مسیر اکران فیلم ها بود. ولی شوق اکران فیلم بعد از چند وقت این سختی‌ها را لذت بخش می‌کرد که البته این اکران‌ها با کمک خانم حیدری و خواهرم خانم مریم گرایی انجام شد.

این فعال فرهنگی درباره فیلم‌های اکران شده و بازخورد مخاطبان نیز گفت: در این اکران‌های مردمی فیلم‌های «امین روح‌الله»، «رفتار امام با کودکان»، «سوپرایز» و «بر اثر زلزله» را اکران کردیم. استقبال مخاطبان خوب بود و دوستان به یاد اکران‌های ایام گذشته بعد از چند وقت با شوق و دقت خاصی به فیلم‌ها توجه می‌کردند. به خصوص اینکه مخاطبان با پخش مستند «بر اثر زلزله» که روایت مجاهدت‌های مهندس حسینعلی عظیمی بود، با این شخصیت ارتباط گرفتند و این اثر را خیلی دوست داشتند.»

وی درباره اینکه چگونه مخاطبان، فاصله گذاری اجتماعی را به خوبی رعایت کرده بودند افزود: عقل حکم می‌کرد در این وضعیت کرونایی به خاطر سلامت مخاطبان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم که یکی از آنها رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. تنها وسیله‌ایی که در محل اکران فیلم‌ها موجود بود، رحل قرآن بود و با کمک رحل‌ها این حرکت انجام شد. به ازای تعداد مخاطبان احتمالی با فاصله حداقل ۵/۱ تا ۲ متر رحل‌ها را روی زمین قرار دادیم و در بدو ورود از مخاطبان خواستیم هر نفر پشت یک رحل بنشیند که فاصله اجتماعی رعایت شود. مخاطبان این اکران بیشتر اعضای ستاد اکران شهرستان -که حالا شده بودند گروه جهادی عمار و پایگاه‌های مقاومت بسیج بودند.

فهیمه گرایی پیرامون نگرانی‌های موجود پیرامون استقبال مخاطبان تصریح کرد: درباره استقبال مخاطبان نگرانی نداشتیم چون برای اکران این فیلم‌ها فراخوان عمومی نداشتیم و مخاطبان را با تماس تلفنی به جلسه دعوت کرده بودیم و از حضور آنها اطلاع داشتیم.

این فعال فرهنگی در پایان با اشاره به محاسن اکران در زمان کرونا به همراه فاصله اجتماعی مناسب این امر گفت: اغلب مواقع زمان اکران شلوغی مکان باعث رنجش بود ولی این ایام دهان‌ها و پاها بسته شده و افراد نه اجازه دارند کنار هم بنشینند و نه با این ماسک‌ها می‌توانند حرف بزنند که این موضوع نعمت روزهای کرونایی است. البته یکی دیگه از نعمات این وضعیت شیوع بیماری کرونا اکران درفضای امامزاده بود که حال و هوای خوب خودش را داشت.