ایران قبل و بعد از انقلاب با رویکرد ترسیم چشم انداز

در دومین نشست ارائه مقالات اولین جشنواره علوم انسانی عمار مطرح شد:

در دومین نشست جشنواره علوم انسانی عنوان شد: مولفه های ذکر شده توسط کارشناسان خارجی برای انتقال قدرت غرب به شرق با بندهای قید شده در بیانیه گام دوم قابل تطبیق است.

سید حمید سید جعفری با محوریت جهان و علوم اجتماعی به بررسی موضوع «بررسی تطبیقی روند جابه‌جایی قدرت جهانی از غرب به شرق از منظر بیانیه گام دوم» به ارائه مقاله خود پرداخت و  بیان داشت: ۹ مولفه موثر برای این جا به جایی ذکر شده است که بنده توانستم هشت مورد آن را با بندهای بیانیه گام دوم تطبیق بدهم. در خصوص اینکه چه عواملی منجر به آزادسازی تجارت و بازکردن درهای اقتصادی که شرق آسیا را به نوک قدرت تبدیل می کند بررسی هایی صورت گرفت که از آن جمله ی آن ها می توان به وجود بازار ایران تجار خارجی و بازار خارجی برای تجار ایرانی اشاره نمود.

وی افزود: مساله ی دیگر رویکرد اقتصاد مقاومتی است که حضرت آقا در بیانیه گام دوم به آن اشاره داشته و بر متمرکز شدن روی علوم دانش بنیان و مردم شدن اقتصاد و تصدی نکردن دولت برای برون رفت از گره های اقتصادی تاکید کرده اند.

سید جعفری اضافه کرد: با به کارگیری این مولفه های قید شده در بیانیه گام دوم نظام جمهوری اسلامی وارد مرحله دولت سازی و تمدن سازی می شود. همچنان که تحلیلی که از روند این تحولات دارند این است که با توجه به دو قطبی شوروی و لیبرال تا پیش از این اگر مکتب جدید دیگر در صدد روی کار آمدن باشد لازم است ایدئولوژی جدیدی برای خود داشته باشد که بتواند خلاء های ایدئولوژی غربی را پر کند.

وی افزود: ما در حوزه سیاسی با وجود چهل سال تحریم توانسته ایم به پیشرفت های قابل توجهی دست پیدا کنیم و با وجود شرایط سخت نظام سیاسی ما به حیات خود ادامه داده است اما در حال حاضر پاشنه آشیل ما مسائل اقتصادی است که برای جایگزینی مکتب اقتصاد لیبرال نتوانسته ایم به مکتب اقتصاد اسلامی را تدوین کنیم. اگر این مساله محقق شود می توانیم برای برقرار نظم جهانی می توانیم یک الگوی نظام موفق برای ارائه داشته باشیم.

جعفری در ادامه به ذکر مولفه های انتقال قدرت پرداخت که از این قرار است: ۱) اصلاحات اقتصادی ۲) ویژگی های ژئوپولیتیکی ۳) در کنار هم واقع شدن چند قطب اقتصادی جهان ۴) فرهنگ سازی در زمینه کار و تولید ۵) جمعیت و وسعت زیاد ۶) غیر دولتی فعال ۷) دسترسی به آب های وسیع ۸) توسعه علوم فناوری و اقتصاد دانش بیان و اقتصاد مقاومتی ۹) سیاست خارجه مبتنی بر اصل توسعه گرایی همزیستی مسالمت آمیز

نعمت الله سعیدی در ادامه برنامه یادداشت خود را با محوریت نگاهی بر مستند «ارثیه پدری» ساخته مهدی نقویان ارائه داد و گفت این مستند بدون استفاده از یک پلان تولیدی و به کارگیری از تصاویر آرشیوی در همه ی قسمت ها توانسته است بدون ریتم فیلم کند شود مخاطب را تا آخر فیلم بنشاند و این مهم به ایجاد سووال ها و ارائه پاسخ ها برمی گردد.

وی افزود: در طول این چهل سال اخیر صدها حزب و گروه مخالف داریم که با مرام انقلاب اسلامی به شدت عناد دارند که به حدی که کار را به تقابل نظامی هم کشانده اند. از بین این گروه های متعدد، آن هایی که بدنه اجتماعی قوی تری دارند دو گروه هستند. یکی سلطنت طلب ها هستند و دیگری منافقین هستند که مورد دوم از نظر سازمان یافتگی  و تشکیلات در رده ی بالاتری قرار دارند. گروه اول از نظر سواد و ادبیات مضحک ترین گروه سیاسی است و گروه دوم که منافق ها هستند منفورترین ها هستند.

سعیدی اضافه کرد: تکیه بر سوء استفاده از احساسات نوستالوژیک گذشته رویکردی است که این ها در پیش گرفته اند. همان طور که می دانید یک نوجوان به گذشته احساس خاصی ندارد و برای همین بچه ها شاداب تر و سر حال تر هستند برای همین افرادی که پا به سن گذاشته اند وقتی به یاد دوران کودکی یا نوجوانی خود می افتند احساس شادابی و طراوت می کنند و بر همین مبنا افرادی که در دوران پهلوی زندگی کرده اند با تداعی خاطرات گذاشته احساسات آن دوره ی سنی برای شان تداعی می شود. بر همین اساس استفاده از تصاویر دوران پهلوی که همراه تفریح و رفاه استفاده می شود همان حس و حال را برای مخاطب ایجاد می کند.

وی خاطر نشان کرد: در مستند ارثیه پدری ابتدای هر سکانس با بخشی از یک فیلم فارسی آغاز می شود و بر اساس آن دیالوگ، بحثی مطرح می شود که به کیفیت به قدرت رسیدن پهلوی اشاره دارد. در آن زمان روسیه و انگلیس معتقد بودند مردم ایران ظرفیت جمهوری را ندارند. برای انتخاب شاه به سراغ شاهزاده قاجار رفتند، اما مشکلی که وجود داشت این بود که زبان فارسی نمی فهمید.

سعیدی گفت: در روایت تاریخ باید نگاهی نو و جدید داشته باشیم و در کنار آن تکرار و تذکر را هم در پیش بگیریم و به جنبه های مقابل فکر کنیم ولی ما معمولا خیلی حرف ها را نمی زنیم.