به همت انتشارات «راه یار» دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

کتاب «ده قاب، ده قهرمان» درباره مستندهای برگزیده «ملت قهرمان» جشنواره عمار منتشر شد

کتاب «ده قاب، ده قهرمان؛ مروری بر مستندهای برگزیده ملت قهرمان جشنواره مردمی فیلم عمار» از سوی انتشارات راه یار منتشر شد.

به گزارش «عمار فیلم»، کتاب «ده قاب، ده قهرمان؛ مروری بر مستندهای برگزیده ملت قهرمان جشنواره مردمی فیلم عمار» از سوی انتشارات راه یار منتشر شد. این کتاب ۱۰ بخش دارد که هر بخش دو قسمت دارد: یک. مروری بر مستند برگزیده و دوم. گفتگو با کارگردان آن مستند برگزیده.

نویسندگان، کتاب «ده قاب، ده قهرمان» را به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تقدیم کرده اند و این اولین کتابی است که سپهبد شهید سلیمانی تقدیم شده است.

محتوای کتاب

کتاب «ده قاب، ده قهرمان» درباره مستندهای برگزیده «ملت قهرمان» است: قاب اول: مشتی اسماعیل، قاب دوم: بدون مرز، قاب سوم: مهربانو، قاب چهارم: معلم، قاب پنجم: موزاییک انقلابی، قاب ششم: حاج‌شکرالله، قاب هفتم: ایمان، قاب هشتم: بانو، قاب نهم: روحانی دریا و قاب دهم: باباحاجی.

بخشی از مقدمه کتاب

نعمت الله سعیدی (نویسنده و منتقد هنری) در مقدمه کتاب نوشته است: «کتابی که هم اکنون در دست دارید، یادداشت‏ها و گفتگوهایی در مورد ده فیلم مستند است؛ مستندهایی که هرکدام در مورد یک شخصیت خاص ساخته شده است، آدم‏هایی که بی‏ شک هر کدام‏شان عالَمی هستند برای خودشان. و نخستین ویژگی خاص‏شان هم این است که جوری زندگی نکرده ‏اند که بخواهند خیلی خاص باشند! آدم‏هایی که قبل از اینکه نگران و درگیر این باشند چطور دیده می ‏شوند، چطور عروسی بگیرند که کسی نگرفته است، چطور لباس بپوشند که به چشم بیایند، چطور اسباب و اثاثیه خانه‏ شان را بچینند که متفاوت باشد و… زندگی عادی خودشان را کرده‏اند. آدم‏هایی که قاعدتاً چطور دیدن برایشان به مراتب مهمتر است از چطور دیده شدن. چرا؟ چون خدا را باور کرده‏اند. اینکه آدم قبول داشته باشد رب و رسول و رستاخیزی هست، خیلی فرق دارد با باور کردن‏شان.»

سعیدی در ادامه مقدمه می نویسد: «در دورانی که طیف گسترده ‏ای از رسانه‏ های داخل و خارج و فعالان فضای مجازی و… همه تلاش می‏ کنند بدترین تصویر ممکن را از مردم ایران بدهند و بسازند (و مخاطبان خود را نیز همین‏گونه تربیت کنند) اینکه به بهانه یکی از بخش ‏های جشنواره عمار سعی کنیم از خوبی‏ ها و قهرمانی ‏های یک مردم بگوییم و فیلم بسازیم، فرصتی است بسیار مغنتم و کاری ضروری. واقعاً عجیب است که وقتی هر بار فیلترشکن را روشن می‏ کنی و به سایت‏هایی چون «صدای آمریکا» و «رادیو فردا» متصل می ‏شوی، روزی نیست که رئیس ‏جمهور یا وزیر امورخارجه یا یکی از بلندپایه ‏ترین مقامات دولت آمریکا، در مورد نظام جمهوری اسلامی ایران ابراز نظر و ملامتگری نکرده باشند! آن هم با مضمون اینکه دیگر کار ایران تمام است! یا مجدداً اعلام اینکه شدیدترین تحریم‏ها در راه است. آدم نمی ‏داند بالاخره این شدیدترین تحریم‏ها چند بار ممکن است؟ چرا یک ملت سالهاست که مورد بی‏ سابقه ‏ترین تحریم‏های تاریخ جهان قرار می‏گیرند؟! این حجم از ملامت و دشمنی را چرا آمریکا با هیچ کشور و مردم دیگری ندارد؟! مثلاً مقاماتی چون رئیس ‏جمهور و وزیر امورخارجه آمریکا هفته ‏ای یک‏بار هم به صورت میانگین چیزی از چین و روسیه می ‏گویند؟! ژاپن و هند و برزیل و ترکیه و عربستان جای خود!»

مشخصات

چاپ اول کتاب «ده قاب، ده قهرمان» به کوشش نعمت الله سعیدی و مجید مالکی در ۱۹۲ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۰۰۰۰ تومان از سوی انتشارات راه یار منتشر شد. پیش از این کتاب های «فیلم، فیگور، فلسفه: تأملاتی در مبانی زیبایی شناسی سینمای دینی»، «سکه تقدیر؛ تحلیل سریال روزی روزگاری»، «دین در دام درام؛ مجموعه نقدهای سینمایی و تلویزیونی» و «عفریته و افلاطون؛ یادداشت هایی درباره شعر» از سوی نعمت الله سعیدی منتشر شده است. علاقمندان جهت تهیه این کتابها، علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می ‌توانند به واحد فروش دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی واقع در میدان انقلاب اسلامی، خیابان ۱۶آذر، روبروی پورسینا، پلاک ۶۰، حسینیه هنر (۰۲۱۴۲۷۹۵۴۵۴) یا سایت های عماریار ammaryar.ir و پاتوق کتاب فردا bookroom.ir و من و کتاب www.manvaketab.ir مراجعه و یا نام کتاب را به شماره ۰۹۱۹۹۰۳۸۲۷۰ پیامک کنند.