با همکاری جمعی از پژوهشکده‌های مطرح کشور

نخستین دوره آموزش تاریخ شفاهی پیشرفت برگزار می‌شود

نخستین دوره آموزشی تاریخ شفاهی پیشرفت یادبود دکتر کاظمی آشتیانی به منظور ایجاد و شناخت بیشتر حوزه پژوهشی "پیشرفت در جمهوری اسلامی" و با هدف تربیت و حمایت از پژوهشگران این عرصه؛ در حسینیه هنر تهران

به گزارش «عمار فیلم»، مسعود ملکی قائم مقام دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار … پیرامون ضرورت برگزاری این دوره آموزشی گفت: موضوعات تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی عمدتاً به فعالیت‌های سیاسی سال‌های ۴۲ تا ۵۷، چالش‌های سیاسی سال‌های ۵۷ تا ۶۰ و ثبت و تحلیل دفاع مقدّس، محدود شده است. از طرف دیگر کم اهمیت جلوه‌دادن پدیده‌های تاریخی که در بین سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۶۸ رخ داده است موجب می‌شود وقایع تاریخی بعد از این بازه نیز روزمره و خنثی دیده شوند.

وی افزود: این درحالی است که وجه ممتاز انقلاب اسلامی ایران، اتفاقاً در سا‌ل‌های دورتر از پیروزی آشکار می‌شود. جایی که برخلاف بسیاری از انقلاب‌های دنیا، انقلاب اسلامی، انسان‌های تراز خود را در نسل‌های جدید بازتولید می‌کند.

قائم مقام دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تاکید کرد: انقلاب اسلامی در ادامه مسیر خود در حوزه‌های تخصصی گوناگون، اندیشۀ پیشرفت را مطابق آرمان‌ها و انگیزه‌های انقلابی تثبیت کرده است. همچنین در برابر تجدیدنظرطلبی، نه‌تنها تاب آورده، بلکه جریان‌های ارتجاعی را نیز علی‌رغم تهاجم همه‌جانبۀ تئوریک و فرهنگی و روانی، منفعل کرده است. حتی در فضای جهانی و منطقه‌ای چالش‌گری با ابرقدرت‌ها را ادامه می‌دهد. لذا سه‌چهارم اخیرِ عمر انقلاب، حتماً شایستۀ توجهات جدّی‌تر جریان تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی است و تاریخ‌نگاریِ انقلاب اسلامی بدون ثبت و تحلیل دهه‌های ۷۰ تا ۹۰، ناقص و بی‌فرجام خواهد ماند.

ملکی خاطرنشان کرد: فرهنگ، امنیت، استقلال، پیشرفت، جمهوریت، سبک زندگی و… همگی عرصه‌هایی بوده‌اند که انقلاب در طول سه دهۀ گذشته و بعد از پایان جنگ و رحلت امام(ره)، کارنامه‌ای درخور و بعضاً درخشان در آن دارد. اما مشخصاً درباره پیشرفت جمهوری اسلامی باید نهضتی فراگیر راه بیافتد. جهش‌های شگفت‌انگیز علمی در فناوری‌های مدرن در رشته‌های گوناگون هوافضا، بیوتکنولوژی، نانو، انرژی هسته‌ای، موشکی و… همه و همه شایستۀ ثبت و بررسی و تحلیل است. فلذا تاریخ نگاری و الگونگاری پیشرفت می‌تواند و باید این رسالت را به عهده بگیرد و راوی فتح انقلاب در حوزه علم و فن‌آوری باشد.

وی اضافه کرد: نخستین دوره آموزش تاریخ شفاهی پیشرفت یادبود دکتر سعید کاظمی آشتیانی در دو بخش عمومی و تخصصی در تابستان ۹۸ و با حضور مدیران ارشد، دانشمندان و کارشناسان و مدیران شرکت‌ها و سازمان‌های پیشرو در جمهوری اسلامی برگزار خواهد شد.

قائم مقام دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی عنوان کرد: مقدمه‌ای بر تعریف و ضرورت تاریخ شفاهی پیشرفت، سیری در هنر و ادبیاتِ پیشرفت در ایران و جهان، تصویری هوایی از پیشرفت در ایران، مدیریت دانش، آسیب شناسی فرصت‌ها و تهدیدها در مساله پیشرفت و تجربه دنیا در حمایت فرهنگی از پیشرفت ‌های این دوره مقدماتی خواهد بود.

ملکی افزود: کارگاه عمومی این دوره از نیمه مرداد ماه ۱۳۹۸ برگزار می‌شود و علاقمندان به تاریخ شفاهی پیشرفت می‌توانند با تکمیل فرم ثبت نام به آدرس ganj.info در این دوره ثبت نام نمایند که پس از گزینش اولیه و مصاحبه از افراد منتخب در دوره دعوت به عمل می‌آید. لیست برنامه روزانه دوره، هزینه دوره و اساتید، همزمان با گزینش داوطلبان به ایشان اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: مهلت ثبت نام در دوره مقدماتی تا تاریخ ۳۰ تیر۹۸ است و علاقمندان می توانند برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن: ۴۲۷۹۵۳۳۳ تماس گیرند. درضمن از افرادی که دوره فوق را به خوبی گذارنده باشند در حوزه تاریخ نگاری پیشرفت همکاری به عمل خواهد آمد.

قائم مقام دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در پایان گفت: نخستین دوره آموزش تاریخ شفاهی پیشرفت یادبود دکتر سعید کاظمی آشتیانی با همکاری شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشکده و پژوهشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه امام حسین(ع)، پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف، شبکه کانون‌های تفکر ایران و نشر الگو نگار پیشرفت در حسینیه هنر تهران برگزار می‌شود.