نادر طالب زاده: نترسیدن رسالت جشنواره عمار است/تلاش عمار، بازنمایی جمهور مردم ایران در قاب سینماست/ هنر، اندیشه و رسانه در جشنواره علوم انسانی

نشست خبری دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار و نخستین جشنواره علوم انسانی عمار صبح امروز در محل حسینیه هنر تهران برگزار شد.

به گزارش «عمار فیلم»، نشست خبری دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار و نخستین جشنواره علوم انسانی عمار با حضور نادر طالب زاده، دبیر جشنواره، سعید خورشیدی، رئیس شورای سیاست گذاری، حجت الاسلام مجتبی نامخواه، دبیر علمی اولین جشنواره علوم انسانی عمار، حمید صالحی، دبیر اجرایی جشنواره فیلم در حسینیه هنر برگزار شد.

 

جشنواره عمار، به دنبال اهداف انقلاب اسلامی

نادر طالب‌زاده، دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار در ابتدای سخنان خود در این نشست خبری گفت: جشنواره عمار، بستری جدی و استخوان‌دار و گسترده در کل وطن ماست و ان‌شالله به زودی در صداوسیما هم شاهد این تحول خواهیم بود.

وی ادامه داد: جشنواره عمار در واقع، یک فکر و کانسپتی است که می‌توان گفت ریشه‌های آن را شهید آوینی ساخته است، این جشنواره، بستری شده است که جوانان در آن دیده می‌شوند.

طالب زاده در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: متاسفانه امروز بسیاری از افراد حتی دولتمردان ما نمی‌دانند انقلاب اسلامی برای چه بوده و چه هدفی را دنبال می‌کند به همین دلیل، ما درگیر برجام و برجام‌ها می‌شویم، خوشبختانه جشنواره عمار در حوزه جنگ نرم و تفکر شعله‌هایش به خوبی برافروخته شده است. اگر بخواهم این رویداد را تشریح کنم، شرکت کنندگان در جشنواره عمار نگهبانان انقلابند، جوانانی خوشفکر که دغدغه انقلاب را دارند.

وی خاطرنشان کرد: عمار توانسته در این نقطه یعنی دوازدهمین دوره خودش با خیلی از جوانان حرفه ای وارد کار شود، جوانانی که اهل نوشتن، فیلمسازی و ساخت سریال به صورت حرفه‎‌ای هستند و ما از کارهایشان به وجد آمده‌ایم مثل مستند دیپورت آقای حسینی که در واقع اینها خروجی‌های عمار هستند. این کارها برد بین‌المللی دارند و حتی باید زیرنویس شوند و رویشان کار کرد. البته در برخی از جاها  ما نگهبانان خوبی نبوده‌ایم که آن هم به دلیل سن کم و بی‌تجربگی برخی جوانان عماری و ترس ناشی از شرایط امنیتی است. چه کسی ما را می‌ترساند و چه کسی  باید در مقابل این ترس‌ها بایستد؟  جشنواره عمار، هویت انقلابی دارد و ما به دنبال اهداف انقلاب هستیم، متاسفانه تلویزیون، حوزه هنری، فارابی و… احتیاط درباره پرداختن به اهداف انقلاب احتیاط می‌کنند. رسالت جشنواره عمار نترسیدن در این نبردهای نرم است.

طالب زاده با اشاره به برخی دخالت‌ها برای توقف یکی از برنامه‌های تلویزیونی خودش تاکید کرد: ما امیدواریم که بتوانیم در تلویزیون حرف‌های بیشتری بزنیم، این مسئولان باید بدانند که انقلاب اسلامی حفظ کردنی و نترسیدنی است چرا که این پست‌ها تغییر می‌کنند اما هدف و کار ما نه.

وی خطاب به فیلمسازان عمار عنوان کرد: بچه‌های عماری نباید بترسند و به دنبال اصلاح فسادها و مسائل باشند و به دنبال فرمان امام مبنی بر اینکه «مصادره نکنید مال مردم را» بروند و نترسند. رهبر انقلاب هم در هیچ کجا نقد را ممنوع نکردند و گفتند به دنبال نقد کردن باشید.

دبیر جشنواره عمار یادآور شد: هر سال کار جشنواره عمار حساس‌تر می‌شود و آن قدر مطلب و موضوعات مختلف داریم و از طرفی نگران موضوعاتی هستیم که به آنها پرداخته نشده است چرا که باید بدانیم انقلاب اسلامی یک انقلاب جهانی است نه ایرانی.

نادر طالب زاده در ادامه سخنانش با اشاره به ماجرای دعوت مهمانان امریکایی برای بزرگداشت سردار سلیمانی بیان کرد: علی رغم تایید وزارت ارشاد، در نهایت ویزای عده ای از این مهمانان توسط وزارت امور خارجه صادر نشد. اینها نتیجه ریاکاری است و باید به دنبال دلیل اینها رفت، به قول رهبر انقلاب نباید کارهای دکوراتیو انجام داد بلکه به دنبال کارهای واقعی باید بود. جشنواره عمار جای جلوی شک‌ها، ایستادن است و جای مستندسازی در این زمینه‌هاست.

 

تلاش برای بازنمایی جمهور مردم در قاب سینما و رسانه

در بخش دیگری از این نشست خبری، سعید خورشیدی رئیس شورای سیاست گذاری دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سخنانی گفت: جشنواره عمار از فضای رسانه‌ای خاصه سینمایی کشور، آسیب‌شناسی دارد و طبق آن تلاش می‌کند در جهت رفع ‌کاستی ها و نقایص گام بردارد.

او افزود: این روز ها از فقدان عدالت رسانه‌ای رنج می بریم چون اقشاری از جامعه ایران در آن بازنمایی نمی‌شوند و به دنبال آن، نقاط قوت و ضعف‌های جامعه روایت نمی گردد. طی ادوار گذشته عمار، تلاش شده تا در جهت بازنمایی جمهور جامعه ایران در قاب رسانه و سینما گام هایی برداشته شود که موفقیت های نسبی کسب شده اما قطعا به تلاش و مجاهدت با قدرت و قوت بیشتری نیاز است. به عنوان مثال از فیلم هایی که برای جشنواره ارسال شده است مکان و لوکیشن روستا بسامد معناداری دارد.

خورشیدی بیان کرد: در حوزه نقد درون گفتمانی تلاش شده درعین حال که طرح مسئله می شود مخاطب را برای حل این مسائل به مطالبه‌گری فرا خوانیم. به عنوان نمونه در جشنواره امسال فیلمی در مورد کارگران هپکو درایم که نشان می‌دهد چگونه مسئله ای در حوزه بی‌عدالتی و تبعیض را می شود، برطرف کرد و مسایل این صنف را نیز دید.

وی با اشاره به اتفاق جدیدی که به دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار قرار است، اتفاق بیافتد، گفت: امسال آغاز جشنواره علوم انسانی عمار را نیز داریم که با هدف حل مسائل و کاستی هایی که در انقلاب اسلامی با آن رو به رو هستیم، شروع به کار می کند. اساسا پدیده‌های اجتماعی به صورت شبکه ای درهم تنیده اند و زمانی که به سراغ نهاد علم می‌رویم و در تئوری و تحلیل های فعالان علوم اجتماعی و انسانی ورود می کنیم باز هم با آسیب هایی تقریبا مشابه رو‌به‌رو هستیم  یعنی بخش هایی از جامعه ایرانی اسلامی کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره عمار خاطر نشان کرد: عنوان عمار دلالت بر نوعی گردهمایی دارد و عمار باید تبدیل شود به محلی برای تعمل و تعامل  فعالان حوزه هنر و اندیشه و رسانه. اگر نگاهی به ترکیب داوران سال های گذشته جشنواره در بخش های مختلف بیندازید ما با تنوعی از تخصص ها و حوزه های تخصصی رو به رو هستیم که این ناشی از نگاه عمار است که سینما را صنعت، رسانه و هنر می دیده و تلاش داشته گسل های جامعه ایران خاصه گسل هنر و اندیشه و هنر و رسانه را علاج کند. امسال در این مسیر گام قوی و منسجمی برداشتیم و از دل جشنواره عمار، جشنواره جدیدتری با عنوان جشنواره علوم انسانی را کلید زدیم.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره عمار، در پایان بیان کرد: امیدواریم این بستر بتواند فضای جدیدی در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی برقرار کند و بتوانیم در راستای تحقق آرمان ها و اهدافی که در حوزه علم بر دوش دغدغه مندان و فعالان انقلاب اسلامی است، کمکی کند.

 

پیوند هنر، اندیشه و رسانه در جشنواره علوم انسانی

در بخش دیگر این نشست خبری، مجتبی نامخواه دبیرعلمی جشنواره عمار، بیان کرد: کلیت ایده برگزاری جشنواره علمی عمار به سیر ده ساله جشنواره بر می گردد که پیوندی است بین اهالی هنر، اندیشه و رسانه.

او افزود: طی ده سال اخیر ۱۵۰جلسه و بیش از هزار ساعت گفتگو برگزار کردیم که ناگفته نماند این جلسات از گفتگو خارج و به یک داد و ستد بین دو حوزه اندیشه‌وران علوم انسانی و درام نویسان و مستندسازان و اصحاب رسانه منتهی شده است. خروجی مشترک این جلسات، ضرورت تکرار و تداوم و انسجام گفتگو هاست و این ضرورت ما را به سمت شکل گیری این جشنواره جدید پیش برده است.

وی راجع به اهمیت برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره عمار رابطه علوم انسانی، اندیشه و هنر را از یک سمت و رابطه نظریه و مشاهده را از سمت دیگر به هم نزدیک می کند و شکاف و فاصله ها را کمتر می کند.

دبیر علمی جشنواره عمار اظهار داشت: عمار تجربه تحقق یافته‌ای از این تعامل را دارد که می خواهد تجربه را تبدیل به یک برنامه و نهاد مستقل کند و از اهالی علوم انسانی که به مسئله عینی بیشتر توجه می کنند دعوت می‌کند و انباشت ده سال مشاهده را در اختیارشان قرار می‌دهد تا ارتباط دقیق تری داشته باشند با حوزه اندیشه.

نامخواه بیان کرد: به صورت ملموستر باید بگویم فیلمساز به روایت از موضع برابر نگاه می‌کند و توانایی خلق روایت های بدیعی از انسان های عادی اما ویژه جامعه پدید می آید که قهرمان های خودشان هستند. مجموع این مستندها را تحت عنوان مستندهای انسان انقلاب اسلامی صورت بندی کردیم.   

وی افزود: در حوزه هنر هم همین طور است در حوزه هنر آثاری را در ادوار مختلف هنر داشتیم که هنرهای مختلف را روایت می کرد کاری که بعد از انقلاب اتفاق افتاده بود را روایت می کرد. گاهی جنبه های بداعتی داشت گاهی بازگشت فلسفه اساسی به قالب های هنری مثلا تئاتر را دوباره به عنوان یک قالب آموزش و پرورش مطرح می کرد. روایت تئاتر، روایت موسیقی و روایت هنرهای که در دل انقلاب اسلامی به وجود آمدند و پر و بال گرفتند، روایت مورد نیاز تامل و تدبیر بیشتر است یک جور کندوکاو نظری درباره آنها باید رخ بدهد که در جشنواره علوم انسانی عمار اتفاق می افتد.

دبیر علمی جشنواره علوم انسانی اظهار داشت: قالبهای این جشنواره یک مقدار جنبه هایی از بداعت دارد به این معنا که به جز مقاله علمی و یاداشت که حجم کمتری از مقاله را دارد گفتارهای علمی را هم یکی از قالبها عنوان کردیم. سخنرانی های کوتاهی که سنت شفاهی را در علوم انسانی مورد توجه قرار می دهد و احیا می کند. سنت شفاهی فقط یک سنت ارائه نیست بلکه یک سنتی از ارائه دانش انسانی است که امکان ارائه و گفتگو و تعامل بیشتری دارد به همین خاطر در جشنواره علوم انسانی عمار امکان دریافت آثار در گفتارهای علمی است همین طور تقریر که روش متداولی در علوم انسانی و علوم اسلامی بوده است. ما در حال حاضر تاملات قابل توجهی از اندیشمندان علوم اجتماعی ایرانی را داریم که گویی که تقدیر نشدند و مورد توجه قرار نگرفتند و صورت بندی نشده اند. تبدیل این آرا توسط پژوهشگران جوان تر یکی از قالب هایی است که بنا است در آن دریافت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: حاشیه نویسی که پیرامون مشاهدات عینی است می تواند با حاشیه های اندیش‌وران تکمیل شود و تبدیل شود به یک آثار قابل توجه. از این جهت حاشیه نویسی که در حاشیه دیگر نظریه ها از نظر جشنواره می تواند یکی از قالب ها باشد.

نامخواه اضافه کرد: اساتید متعدد از اندیش‌وران علوم اجتماعی در طول دوره های مختلف جشنواره در کنار جشنواره بودند و به نوعی جشنواره علوم انسانی عمار محصول پیشنهاد و مطالبه آن ها و ابتکار و خلافیتی است که این اساتید و اندیش‌وران داشتند. به طور مشخص در هیات علمی جشنواره علوم انسانی عمار درخدمت آقایان حجت الاسلام پارسانیا، شجاعی زند و حسین کچویان هستیم که در حوزه های مختلفی از علوم اجتماعی را سال ها صاحب نظر هستند و کار کردند و به یک معنا راهبری کلیت یک جریان را بر عهده دارند. از تاریخ اعلام فرخوان جشنواره، ارتباط با اساتید آغاز شده منتها در ادامه فراخوان، رویدادهایی را خواهیم داشت که از اواسط دی ماه شروع می شود. رویدادهایی که ایده جشنواره علوم انسانی عمار را به صورت انضمامی‌تر توضیح دهد. در چند بخش این رویدادها برگزار می شود. گفتارها و کارگاه هایی هستند که بر موضوع انسان انقلاب اسلامی، محور انقلاب اسلامی و دیگر گونه های انسانی آن، زن و به طور مشخص زن انقلاب اسلامی متمرکز است و تجربه ها و مسائل زنانه در نسبت با انقلاب اسلامی را روایت می کند.

 وی تصریح کرد: رویدادهایی که بر محور هنر انقلاب اسلامی، تجربه ها و مساله های انقلاب اسلامی در زمینه سینما، مستند، تئاتر و هنرهای تجسمی را محور کار خود قرار داده است. بررسی تجربه های مدیریتی و آموزشی انقلاب اسلامی و تحولی که ایده ی انقلاب در حوزه مدیریت، سازمان، نهاد و  همچنین حوزه یاری گری و مدد کاری ایجاد کرده است. مساله انقلاب اسلامی در زمینه عقب ماندگی در عدالت، در حوزه آزادی، اعتراض و توسعه و پیشرفت. مساله های انقلاب و تجربه های آن در حوزه های جبهه جهانی مستضعفین و تاملی بر تعاملاتی میان فلسفه و روش شناسی و تحولات انقلاب اسلامی و بازخوانی این تعاملات وجود دارد. اجمالا اینها محورهایی است که ذیل چهار محور انسان جامعه جهان و آینده انقلاب که در فراخوان است و ذیلش محورهایی است که ذکر شد و رویدادهای متناسب با هر کدام برگزار خواهد شد. این رویدادها تاملاتی که اندیش وران جوان ذیل راهبری و سیاست گذاری شورای علمی پیرامون آثار ادوار مختلف جشنوراه عمار و همین طور روایت های مشاهداتی و عینی که در خارج از جشنواره عمار در تک نگاری و مشاهدات و در آثار دیگر است که آنچه که مشاهده این تجربه راه طی شده است. جشنواره علوم انسانی عمار تلاش می‌کند صورت بندی نظری کند و از این جهت دست یاری به همه اندیش‌وران و پژوهشگرانی دست دراز می کند که مساله‌شان مساله ایران و واقعیت اکنون ایران است.

دبیر جشنواره علوم انسانی تاکید کرد: همان طور که جشنواره عمار، جشنواره رشد یکباره و جنبش‌واره ای داشت، جشنواره علوم انسانی عمار هم امیدوار است به زودی تبدیل شود به جنبش‌واره نظری و فراخوان متوجه نسبت به مشاهدات و تجربه ها. همان طور که در بسیاری از آثار رسانه‌ای‌مان، فلسفه وجودی خودمان را حدیث نعمت انقلاب می دانیم جشنواره علوم انسانی هم چنین کارکرد و چنین گفتگویی را هدف خود قرار داده و امیدواریم مانند جشنواره علوم انسانی عمار به یک پدیده ای تبدیل شود که دست اندرکاران آن از نتایجش تعجب بکنند و به حال علوم اجتماعی ایران مفید باشد و بتواند روزنه هایی را پیش روی ما بگشاید.

 

پاسداشت محمدسرور رجایی و مسعود جعفری جوزانی

حمید صالحی دبیر اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش دیگری از نشست با اشاره به آثار رسیده به جشنواره خاطرنشان کرد: بالغ بر ۳۰۰۰ اثر از سراسر کشور در بخش های مختلف فیلم، فیلمنامه، پویانمایی، مستند و… شرکت کرده‌اند. بعد از بخش مستند، فیلمنامه بیشترین تعداد آثار حاضر در جشنواره امسال را دارد. در حوزه علوم انسانی نیز ۴۶۲ اثر به دست ما رسیده و داوری شده اند و تا چند روز آتی نتایج را به سمع و نظر رسانه ها می‌رسانیم.

وی افزود: افتتاحیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، ۱۸ دی ماه و اختتامیه هم ۲۴ دی برگزار می‌شود. از ۱۹ام تا ۲۳ دی ماه اکرانهای مرکزی جشنواره در سینما فلسطینصورت می‌گیرد. طبق روال سالهای گذشته در افتتاحیه و اختتامیه از دو چهره ی فرهنگی موثر تجلیل به عمل می‌کنیم، در افتتاحیه مراسم پاسداشت مرحوم محمدسرور رجایی، شاعر و نویسنده افغانستانی و در اختتامیه نیز از مسعود جعفری جوزانی که آثار ماندگاری مانند «شیر سنگی»، «در چشم باد» و…. را در کارنامه دارند، تجلیل می‌کنیم.