روایتی از زندگی مرحوم حسینعلی عظیمی در مستند «بر اثر زلزله»

کارگردان مستند «بر اثر زلزله» گفت: خدا را شکر می‌کنیم که توانسته‌ایم در مستند «بر اثر زلزله» مصداق یک مرد جهادی را به مردم نشان دهیم.

عبدالکریم شهابی کارگردان مستند «بر اثر زلزله» در گفتگو با «عمار فیلم» پیرامون ساخت این مستند در سخنانی، گفت: در جسله‌ای که با دوستان دفتر مطالعات جبهه فرهنگی داشتم، مطرح کردم که دنبال یک الگوی موفق در حوزه فعالیت‌های جهادی هستم. تعدادی سوژه به من معرفی شد. در بین آنها، با وجود اینکه درباره مرحوم مهندس حسینعلی عظیمی کارهایی تولید شده بود، اما دیدم این سوژه هنوز به خوبی پرداخت نشده است و نیاز به روایت بهتری دارد.

وی ادامه داد: از آنجایی که به عنوان فیلمساز به حوزه پیشرفت علاقه‌مند هستم و از قبل هم به علوم مهندسی علاقه داشتم، سراغ فعالیت‌های مرحوم مهندس عظیمی که در فضای مهندسی و جهادی بود رفتم. ان شا الله در ساخت مستندهای دیگر نیز به دنبال روایت بزرگانی خواهم رفت که در عین دارا بودن تخصص بالای علمی، دارای روحیه انقلابی و جهادیِ سرچشمه گرفته از جهاد سازندگی باشند.

این مستند ساز با اشاره به مراحل تولید مستند «بر اثر زلزله» افزود: از پژوهش تا تولید نهایی مستند حدود یک سال به طول انجامید. در واقع کار پژوهش‌های مورد نیاز برای تولید این مستند از بهمن ماه سال ۱۳۹۷ آغاز شد. برای روایت بهتر باید در فصول مختلف به روستای «بنه زمین» سفر می کردیم تا شاهد تغییرات آب و هوایی این روستا باشیم.

شهابی خاطرنشان کرد: مستند ۴۴ دقیقه ای «بر اثر زلزله» به تصویربرداری در ۳ فصل نیاز داشت، تا چرخه کامل امرار معاش اهالی روستای «بنه زمین» را شاهد باشیم.

این مستندساز یادآور شد: در روز اکران مستند در دهمین جشنواره عمار، متاسفانه مهندس حسینعلی عظیمی به دلیل بیماری شدید و برخلاف میل خودش نتوانست در اکران مستند حضور پیدا کند، اما بعد از ارسال مستند، در تماس تلفنی ابراز رضایت فراوانی نسبت به این اثر داشتند و کار را تایید کردند.

شهابی اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنیم که توانسته‌ایم در مستند «بر اثر زلزله» مصداق یک مرد جهادی که می‌تواند به عنوان یک الگو برای مردم درنظر گرفته شود را به مخاطبان نشان دهیم. البته قدرت جهاد سازندگی که مولود انقلاب است بسیار فراتر از چیزی است که بخواهیم آن را در قالب یک مستند نشان بدهیم. اما برای احیاء ساختاری دوباره جهادسازندگی، در حوزه رسانه نیاز به ساخت مستندهایی از این دست است.

وی با اشاره به بازخوردهایی که از این مستند داشته است، تصریح کرد: اغلب مخاطبان پس از تماشای مستند «بر اثر زلزله» این اعتقاد را داشتند که این اثر نسبت به زمان خودش که ۴۴ دقیقه بوده بسیار خوب است و کشش لازم را برای همراهی مخاطبان دارد.