رضا زاده‌محمدی؛

«داد» حرکتی برای مباره با فساد/ مستندی که مدیران مخاطب آن هستند

کارشناس رسانه گفت: مستند «داد» اگر در بین خواص جامعه دیده شود بسیار بهتر از این است که آن را به سطح جامعه برده

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از فردا نیوز، رضا زاده محمدی کارشناس و فعال حوزه رسانه درگفتگو با فردا پیرامون مستند «داد» که به برخوردهای نادرست با اعتراضات صنفی می‌پردازد و در اکران‌های خود با برخی حواشی نیز همراه بوده است، گفت: این مستند از سوژه بسیار خوبی برخوردار است؛ در حقیقت بچه های جنبش عدالتخواه برای بررسی اعتصاب‌هایی که در سیستم حمل و نقل کشور اتفاق افتاده بود رفتند تا ریشه این اتفاقات را پیدا کنند که با ساخت این مستند متوجه شدند ظلم و بی عدالتی ریشه این مسائل بوده است.

وی افزود: مشکلی که مستند «داد» از آن رنج می برد چند سوژه ای بودن مستند است ولی باز هم در نهایت کار خوبی شده بود؛ نکته مهم دیگر موضوع این مستند است که به مخاطب نشان می دهد وقتی بی عدالتی صورت می گیرد یک صدای اعتراضی هم از سوی نیروهای انقلابی و حزب الهی در حمایت از مردمی که تحت ظلم و ستم هستند بلند می شود.

این کارشناس و فعال حوزه رسانه ادامه داد: نکته دیگر اینکه بسیار خوب می شود دانشجویان و بچه های انقلابی همانند یک رابط بین مردم و حکومت حاضر شوند تا صدای مردم را بهتر به گوش دولتمردان برسانند که اگر اینگونه شود دانشجویان و بچه های انقلابی هرچه بیشتر با مسائل و مشکلات مردم آشنا می شوند.

زاده محمدی خاطرنشان کرد: آن دسته از نهادهایی که اعتقاد دارند به این قبیل مطالبات خیلی نمی شود دامن زد آنها هم یک سری معذوریت هایی دارند و خیلی بهتر است دانشجویان از آنها باخبر باشند که معمولا هم از این دست مسائل مطلع هستند.

وی ورود بچه های حزب الهی به ماجرای این مستند را بسیار خوب و مفید دانست و اضافه کرد: نکته دیگر زمانی که بچه های انقلابی و حزب الهی وارد ماجرای ساخت مستند «داد» شدند صدای دشمنان زودتر خوابید زیرا آنها وقتی ببینند حزب الهی ها از کاری حمایت می کنند دیگر به سراغ آن نمی روند؛ البته در برخی موارد باید خیلی دقیق مطالعه کرد زیرا ممکن است مسئله یا مشکلی باشد که به این سادگی ها قابل حل نباشد.

این کارشناس و فعال حوزه رسانه در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از جنبش عدالتخواه تصریح کرد: مشکل جنبش عدالتخواه این است که در برخی مواقع یک سری اقداماتی می کنند که شاید خیلی جالب و خوب نباشد؛ در حقیقت انجام اقداماتی از قبیل خواندن بیانیه و انجام تجمع در مورد برخی موضوعات و مسائل انجام می دهند که آن هم خیلی درست و اصولی نیست.

زاده محمدی در بخش دیگر سخنان خود خواستار ارسال مستند «داد» برای مسئولان شد و گفت: این مستند باید به دست برخی از مسئولان رسانده شود تا آنها ضمن اینکه مستند «داد» را مشاهده کنند، نظر خود را نیز درمورد آن بیان کنند و اینگونه نباشد فقط مردم جامعه آن را ببینند و در مورد آن نظر بدهند.

وی در ادمه سخنانش با اشاره به فضای دانشگاه ها، بیان کرد: بیشتر مطالبات بدنه دانشگاهی، لیبرالی و سیاسی است و نکته مهم این است که آن فردی که به دنبال این مطالبات می رود خیلی هوشمند باشد که به چه صورتی عمل کند که نتیجه مناسبی از این پیگیری حاصل شود. در حقیقت پیگیری علمی تر این مطالبه هم مهم است زیرا در اینجا مطالبه گر دانشجو است.

این کارشناس و فعال حوزه رسانه ادامه داد: نکته دیگر اینکه دانشجویان هم انتزاعی هستند؛ به عبارتی بهتر دانشجویی می تواند مفید موثر واقع شود که دستی در این کار داشته باشد نه اینکه در خوابگاه دانشجویی مستقر باشد، مشغول درس خواندن باشد و فقط بیاید بیرون و مطالبه گری کند. زیرا فراوان دیده شده است که بیشتر این دست از دانشجویان را در این مسیرها سرکار می‌گذارند.

زاده‌محمدی حرکت های جدید جنبش های دانشجویی را مایه امیدواری دانست و خاطرنشان کرد: دانشجویانی که از صحنه دور هستند این امکان درمورد آنها وجود دارد مطالبات آنها مسیری اشتباه را پیگیری کند؛ البته حرکت هایی توسط افراد عدالتخواه در دست انجام است که می تواند نشانه‌های خوبی برای مبارزه با فساد در سطح کشور باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: پرداختن به این قبیل موضوعات در مستندهایی از قبیل مستند «داد» به خودی خود تلخ است اما اقدامات و حرکت هایی سازندگان این دست مستندها باید انجام بدهند تا آثار آنها به سیاه نمایی دچار نشود؛ یکی از همین اقدام ها این است که باید در بخش‌هایی از کار جایی برای مسئولان نظام نیز درنظر بگیرند.

این کارشناس و فعال حوزه رسانه موضوع مستند داد را بسیار جذاب دانست و یادآور شد: عوامل مستند «داد» باید دو طرف ماجرا را در فیلم خود بیاورد زیرا ممکن است طرف مقابل نیز در مورد شرایط این حرفه و یا شغل حرف ها و سخنانی برای گفتن داشته باشد. مستند «داد» از موضوعی جذاب برخوردار است و همین موضوع موجب می شود تا کار بیشتر و بهتر دیده شود. در واقع سازندگان این مستند برای ساخت و تهیه تصاویر به محل هایی ازجمله روستای «آق دره» رفته اند که کمتر کسی جرات می کند به آنجا سفر کند.

زاده‌محمدی ضمن جدید خواندن سوژه این مستند آن را حاوی تصاویر جدید دانست و تصریح کرد: نکته مثبت و بسیار مهمی که می توان درمورد مستند «داد» به آن اشاره کرد این است که این کار از تصاویری ساخته شده که تا امروز کمتر دیده شده است؛ در حقیقت ما امروز با فیلم خوبی که از سوژه جدیدی برخوردار است روبرو هستیم.

وی مردم جامعه و نسل جوان را مخاطبان اصلی این مستند نام برد و گفت: مخاطبان اصلی مستند «داد» را در نگاه نخست مردم جامعه و نسل جوان و در نگاه بعدی تمامی مسئولان سیاسی و انقلابی ایران هستند؛ البته مسئولانی که به این موضوعات مرتبط هستند ازجمله نیروی انتظامی و مسئولان و مدیران نظام نیز باید این مستند را ببینند تا بر روی تصمیمات آنها تاثیر بگذارد.

زاده محمدی در ادامه سخنانش حل مشکلات جامعه را برعهده مدیریت کشور دانست و خاطرنشان کرد: مسئله ای هم که باید بیان کرد این است که ما با برگزاری تجمع های مختلفی که در سطح کشور برگزار شود موافق نیستیم زیرا ما مخالف هر چیزی که موجبات بروز آشوب و ناامنی را در کشور فراهم کند هستیم. بر این اساس در حقیقت مدیریت کشور باید برای بررسی و حل مسائل و مشکلاتی که در مستند داد بیان شد تصمیم بگیرد.

این کارشناس و فعال حوزه رسانه در پایان تصریح کرد: مستند «داد» اگر در بین خواص جامعه دیده شود بسیار بهتر از این است که آن را به سطح جامعه برده و در مساجد و مدارس اکران کنیم؛ در حقیقت مسئولان باید مخاطب این قبیل مستندها ازجمله مستند «داد» باشند.