یك پژوهشگر سینما:

حرکت کارگردانان شهرستانی به سمت سینمای حرفه ای

عارفی معتقد است یکی از دستاوردهای مهم "جشنواره فیلم عمار" در ده سال گذشته تزریق نیروی جدید به بدنه سینمای ایران و حرکت کارگردانان شهرستانی به سمت سینمای حرفه ای است.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از رادیو گفتگو، برنامه “گفت و گوی فرهنگی” رادیو گفت و گو با موضوع هنر انقلابی و سینما، از عمار تا سینما حقیقت با حضور معین عارفی پژوهشگر حوزه سینما روانه آنتن شد.

عارفی در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان کرد: هنر اتقلاب اسلامی همچون خود انقلاب اسلامی یک شمول و گستردگی عجیبی دارد.

این پژوهشگر حوزه سینما گفت: سینما از جمله بخش های هنری در ایران است که قبل از انقلاب هم وجود داشته اما هیچ وقت به رسمیت و قوت شناخته نمی شد بطوریکه دو سال قبل پیروزی انقلاب حجم تولید آثار سینمایی به شدت افت کرد و سینما در آستانه ورشکستگی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه سینما در قبل از انقلاب هیچ نسبتی با مردم و دغدغه ها و هویت آنها نداشت افزود: سینما در آن زمان یک امر ملحدانه تلقی می شد و جامعه مذهبی ایران رغبت و تمایل چندانی به سمت سینما نداشتند اما با پیروزی انقلاب اسلامی سینما در جامعه ارج و قرب پیدا کرد و هم اکنون سینمای ایران از نظر کیفیت آثار و تکنیک جزو سینماهای برتر دنیا محسوب می شود.

عارفی همچنین به نقش بی بدیل انقلاب اسلامی در جهت دهی به آثار تولیدی و مطرح کردن دغدغه‌های جامعه اشاره و اظهار کرد: امام خمینی (رحمه الله علیه) در سال ۱۳۶۷ معیارها و پارامترهایی را برای هنر برشمردند که از این بیانات می توان به شاخصه های الزامی در هنر انقلاب اسلامی پی برد.

پژوهشگر حوزه سینما با اشاره به این بیانات امام خمینی (رحمه الله علیه) در این حوزه گفت: امام در بخشی از این پیام می فرمایند: “تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله و سلّم) و ائمه هدی (علیهم السلام)، اسلام فقرای دردمند و پابرهنگان و تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم آور محرومیت ها باشد.”

وی ادامه داد: امام خمینی (رحمه الله علیه) همچنین در فرازی دیگر می فرمایند که “هنر در مدرسه عشق نشانه نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی و ترسیمی روشن از عدالت، شرافت و اسلام است.”

عارفی معتقد است یکی از دستاوردهای مهم “جشنواره فیلم عمار” در ده سال گذشته تزریق نیروی جدید به بدنه سینمای ایران و حرکت کارگردانان شهرستانی به سمت سینمای حرفه ای است.

پژوهشگر حوزه سینما با اشاره به بازنمایی و بازتولید آثار سینمایی کشورهای مختلف به ویژه آمریکا در حوزه های مختلف گفت: رویکرد توجه به واقعیت ها و داشته ها و پشتوانه فرهنگی در برخی هنرمندان ما وجود ندارد و گویا هنرمندان ما دوست دارند که بیشتر در انتزاع و گسست، اقدام به تولید اثر کنند.

عارفی همچنین از تضاد هویتی در اکثر فیلم های فجر سال قبل انتقاد و مطرح کرد: به نظرم برقراری ارتباط بین اندیشه با رسانه و هنر در رفع اینگونه مسائل موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه دانشگاه های هنر در تربیت نیروهای هنرمند به داشته های تاریخی مان در حوزه هنر و مقطع تاریخی انقلاب رجوع نمی کنند گفت: جالب است پژوهشگران خارجی “روایت فتح “را در دانشگاه ها بررسی می کنند و برای آن مقاله می نویسند و حتی آن را به عنوان سیلابس درسی تدریس می کنند اما دانشگاه های ما نسبت به این موضوع به قدری بی تفاوتند که گویا این موضوع از اول وجود نداشته است.