دبیر اجرایی جشنواره عمار

ایجاد خودباوری در هنر انقلاب از اهداف اصلی ماست/تاکنون ۲۰ هزار درخواست اکران داشته ایم

سیدرسول منفرد گفت: جشنواره عمار به نقطه‌ای رسیده است که در هر دوره چند صد فیلم خوب برای ارائه دارد و از طرف دیگر به
ایجاد خودباوری در هنر انقلاب از اهداف اصلی ماست/تاکنون ۲۰ هزار درخواست اکران داشته ایم

ببه گزارش روابط عمومی جشنواره عمار به نقل از دزمهراب، نشست صمیمی دبیر اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار  با اکران کنندگان شهرهای شمال خوزستان در مرکز فرهنگی وارثین دزفول برگزار شد.

دبیر اجرایی جشنواره عمار در حاشیه این نشست در گفتگو با خبرنگار دزمهراب گفت: در سال ۸۹ تعدادی از فیلم سازان، چند فیلم را برای روشنگری ابعاد و پشت پرده انتخابات۸۸ ساخته اما از آن جهت که فیلم سازهای مردمی و نه چندان حرفه ای بودند در اولین سالگرد ۹دی ماه از صداو سیما پخش نشد.

سید رسول منفرد افزود: سپس پیشنهاد داده شد که از مردم کمک گرفته وفیلم ها را پخش کنند و اینگونه شد در آن سال در تعدادی از مسجد این فیلم ها اکران و در سال های بعد به مدل جشنواره عمار تبدیل گشت ضمن اینکه ما در سال اول تنها خواستیم به وظیفه خود عمل کنیم و قصد برگزاری جشنواره دائمی نداشتیم اما نهایتاً این تجربه به ایده و مدل تبدیل شد.

 

 ایجاد خودباوری در هنر انقلاب از اهداف اصلی ماست/تاکنون  ۲۰ هزار درخواست اکران داشته ایم

 

وی با بیان اینکه شش دوره قبلی جشنواره عمار، فیلم ها در قالب اکران های مردمی بوده و تمرکز به مکان خاصی نداشته است، تصریح کرد: قید جشنواره برای فیلم ها رویکرد است اگر فیلمی دارای رویکرد انقلاب اسلامی باشد می توانید در جشنواره مردمی فیلم عمار گنجانده شود.

دبیر اجرایی جشنواره عمار تصریح کرد: اگر در فیلمی امید وجود نداشته باشد در جشنواره عمار جای ندارد فیلمی باید به جشنواره بیاید که حماسی و منجر به مقاومت و اعتماد به نفس مردم شود و اگر خلاف این باشد به صراحت می گوییم در جشنواره عمار جای ندارد حتی اگر بهترین فیلم را داشته باشد.

منفرد قالب فیلم ها را مستند داستانی انمیشن نماهنگ و غیره عنوان واظهار کرد: فیلم هایی از یک تا بیش از ۹۰ دقیقه با تنوع بالا و موضوعاتی نظیراقتصاد مقاومتی، بیداری اسلامی، مسائل و مشکلات جامعه، تاریخ معاصر ایران و دیگر موضوعات از استان های مختلف در جشنواره قرار دارند.

وی در ادامه گفت: در دوره اول داری فیلم های خوبی نبوده ایم و از حدود یک یا دوتا فیلم معمولی از آن دوره تا کنون جشنواره به نقطه ایی رسیده که در هر دوره چند صدتا فیلم خوب درحال ارائه دارد ضمن اینکه کل آثاری ثبت نامی در جشنواره اول ۱۹ اثر بوده درحالی که در دوره گذشته ۲۴۰۰ اثر ثبت نام کردند یعنی از لحاظ کمی و کیفی دارای رشد بوده است.

دبیر اجرایی جشنواره عمار افزود: در اکران نیز در دوره اول ما در ۳۰ نقطه فیلم ها را نمایش درآوردیم و الان در دوره ششم به جایی رسیدیم که ۲۰هزار نفر درخواست ارائه فیلم برای ما ارسال کرده اند حال ممکن از این تعداد ۲ یا سه هزار نفرشان به هردلایلی نتواسته باشند فیلم ها را اکران کنند.

منفرد دبیرخانه جشنواره را حلقه وصلی بین فیلم ساز و اکران کننده خواند افزود: با فراخوانی که ارائه میدهیم مردم به صورت داوطلبانه رجوع کرده و درخواست جهت اکران را به ما میدهند و ما در اولین مراجعه دو یا سه فیلم را در اختیار وی قرار داده و در صورت موفق بودن اکران فیلم های بعدی نیز در اخییاریش قرار می گیرد بنابراین ما اکران کننده نیستیم.

 

 ایجاد خودباوری در هنر انقلاب از اهداف اصلی ماست/تاکنون  ۲۰ هزار درخواست اکران داشته ایم

 

وی همچنین اشاره ایی به اکران های در دزفول داشت و اظهار کرد: طبق برآوردهای ما در ۲۰ تا ۳۰ نقطه از دزفول فیلم اکران شده است اما باید از جهتی دیگر به این موضوع نگاه داشت که دزفولی که ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد نمی تواند ۵هزار نفر درخواست اکران فیلم بدهند.

منفرد ادامه داد: اگر در دزفول ۱۰۰هزار نفر ماهی یک فیلم ببینند و ماهی ۱۰۰۰تومان برای تماشای آن بدهند رقمی بالغ بر ۱۰۰میلیون تومان بدست می آید که با این عدد می توان ۵ فیلم خوب ساخت؛ باید این توانی را که دزفول وجود دارد را یادآوری کنیم و دلیل محقق نشدن آن را جستجو کنیم.

دبیر اجرایی جشنواره عمار با تاکید براینکه دزفول می تواند با درآمد ماهی ۱۰۰میلیون تومان در عرض سه ماه یک فیلم سینمایی خوب بسازد یادآور شد: اگر دور دزفول یک دیوار کشیده شود، این شهر آنقدر توانی دارد که هرساله چند فیلم سینمایی اکران کند منتهی این ظرفیت ها را کسی نمی بیند و یادآوری نمی کند توقع ما این است که این ها را به مردم یادآوری شود.

سید رسول منفرد خاطر نشان کرد: توقع ما از شما(دزمهراب) به عنوان رسانه ی این شهر این است که به سراغ فیلم سازهایی که در دزفول هستند بروید و آنها را به مردم معرفی کنید و تشویق شوند که کار بهتر انجام دهند.

وی تصریح کرد: خیلی ها بر این باورند که دزفول باید از بالا حمایت شود تا به جایی برسد در حالی که در هر کجای کشور اگر اتفاق خوبی افتاده نتیجه تلاش های فردی و جمعی از پایین و مردم بوده بوده و حمایت از بالا نبوده است.

دبیر اجرایی جشنواره عمار ایجاد خود باوری در هنر انقلاب را یکی از اهداف اصلی جشنواره عنوان و مردم را مستقیماً تولید کنند دانست و اذعان نمود: جشنواره یک برنامه ی مرکزی و رسمی دارد که هرساله دی ماه برگزار می شود ولی این بخش بسیار کوچک برنامه است بخش اصلی برنامه اکران های مردمی جشنواره است که در طول سال ادامه دارند و محدود به زمان خاصی نیست.

منفرد با بیان اینکه هدف جشنواره اکران مردمی است و می خواهد این را فعال کند افزود: امسال در جشنواره هفتم متفاوت نسبت به دوره های قبلی، اکران های مردمی قبل از جشنواره شروع خواهند شد به این خاطر که این مردم هستند باید مشخص کنند که چه فیلمی بهتر بوده و باید جایزه بگیرد و نظر نهایی مردم و نه متخصصین فیلم ساز خواهند داد.

وی بار دیگر رسانه ها را مورد خطاب سخنان خود قرار داد و اظهار کرد: متاسفانه رسانه های حزب الله ایی بیشتر به فیلم غربی و غرب زده توجه می کنند هرچند نگاه انتقادانه داشته باشند که این باعث میشود که به این فیلم نه فیلم های خوب حزب الله ایی ضریب بدهند.

دبیر اجرایی جشنواره عمار افزود: بنده از شما انتظار دارم اگر یک فیلم غربی و غرب زده را نقد می کنید در کنارش دو یا سه تا فیلم حزب الهی را تبلیغ کنید، اگر یادداشتی در خصوص یک فیلمی که در تهران تولید شده است می نویسید یک فیلم هم در خوزستان هرچند بسیار آماتور باشد را نیز تبلیغ کنید.

منفرد در پایان گفت: فیلم سازان شهرستانی در غربت کار می کنند و  نیاز دارند به آنها انگیزه داده شود ، انگیزه نه از آن جهت که برای مردم یا من و شما فیلم میسازند، از این جهت که اگر فیلمی ساخته میشود دیده و و فیلمش موثر میشود و کار بی فایده نمی کند.

شایان ذکر است در نشست اکران کنندگان شمل خوزستان، اکران کنندگان به بیان دیدگاه ها و نظرات و پیشنهادات خود در فضایی خودمانی پرداختند ضمن اینکه جلسه آموزشی توجیهی بسیار مفیدی نیز عصر همین روز که با استقبال خوبی همراه شده بود برگزار گردید.

 

 ایجاد خودباوری در هنر انقلاب از اهداف اصلی ماست/تاکنون ۲۰ هزار درخواست اکران داشته ایم