قصد ما ارائه یک تصویر متفاوت از عدالت رسانه‌ای بود

همزمان با انتشار نگاره فراخوان دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، با طراح این نگاره به گپ و گفت نشستیم.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو؛ رامین ندیمی طراح نگاره فراخوان دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو با اشاره به اهمیت جشنواره فیلم عمار و اهمیت آن در توضیح نگاه محتوایی این نگاره گفت: جشنواره عمار به عنوان یکی از بزرگترین و البته متفاوت‌ترین جشنواره‌های فیلم کشور، همواره مرکز توجه مردم و رسانه‌ها بوده است. قطعا برگزاری هرچه بهتر چنین جشنواره‌ای با اهداف و محتوایی ناب و منطبق با اصول انقلابی اهمیت بسیاری دارد، لذا در روند طراحی پوستر نیز مهمترین هدف ما کمک به هرچه بهتر دیده و فهمیده شدن این اهداف بود که از اولین جلسه ایده پردازی تا خروجی پایانی حدود ۲۰ روز زمان برد.

این طراح جوان کشور با اشاره به مفهوم این تصویر و هدف پیامی خود در این طراحی گفت: قصدی که داشتیم ارائه یک تصویر متفاوت از مفهوم عدالت رسانه‌ای بود. مصداق‌های زیادی هم در این رابطه داریم. قهرمان‌های خارج از کادر دوربین سینماگران مانند ننه عصمت، شهدای مدافع حرم و…، سانسور رسانه‌ای مردم واقعی چه در رسانه‌های داخلی و چه خارجی، دیکتاتوری اقلیت سرگرمی ساز بر سینما و محوریت گیشه در مقابل دغدغه‌های واقعی مردم از جمله مصداق‌های بی عدالتی رسانه‌ای بودند. سعی کردیم این مفاهیم که بسیاری از آن‌ها با مدل اکران مردمی عمار پیوند خورده بودند را، در قالب نگاره فراخوان جشنواره در معرض دید مخاطبین قرار دهیم.

ندیمی در تشریح نماد‌های استفاده شده در طراحی این نگاره افزود: در مرحله ایده پردازی دو مفهوم متضادی که می‌خواستیم در پوستر وجود داشته باشند را انتخاب کردیم و شروع به پیدا کردن نماد‌های مربوط به هر کدام کردیم، سینمای مردمی و سینمای اقلیت حاکم. در نهایت نتیجه بر آن شد که صندلی‌های مختلف می‌توانند به عنوان نماد استفاده شوند. یک صندلی راحت و لاکچری سینما که جلوتر از همه نشسته و در حال خوردن پاپ کورن خیالش راحت است که صندلی‌های عادی نمی‌توانند از حریمی که با نوار ورود ممنوع ایجاد کرده رد شوند‍! البته این مسئله به شکل دیگری هم نشان داده شده و آن هم نوع نور پردازی که متمرکز بر صندلی‌های ساده مردمی به جای صندلی سینما است.

وی ادامه داد: خیلی راحت می‌شود با نگاه به لیست پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما به این نکته پی برد که متاسفانه در شرایط کنونی جو حاکم بر سینما سنخیتی با اهداف و آرمان‌های متعالی انقلاب ندارد. عمار می‌خواهد این شرایط را تغییر دهد و به سمت سینمای مردمی دغدغه‌مند حرکت کند. سعی کردیم این هدف را با به تصویر کشیدن تعداد بالای صندلی‌های عادی در برابر تک صندلی سینمایی نشان دهیم.

ندیمی در پاسخ به سوال خبرنگار درباره علت تنوع بالا صندلی‌ها و موضوعیت آن نیز گفت: یکی از مزیت‌های جشنواره عمار نسبت به جشنواره‌های مشابه، اکران‌های مردمی آن است. فیلم‌های عمار هر جایی که مردم هستند اکران می‌شود؛ از سینما و سالن‌های آمفی تئاتر گرفته تا مسجد و مدرسه و حتی اتوبوس! در دوران شیوع کرونا هم این اکران‌های مردمی ادامه داشت و سال گذشته فیلم‌ها در فضا‌های باز (مثل پارک‌ها) اکران می‌شدند. هر کدام از صندلی‌هایی که استفاده کردیم مربوط به یکی از این اکران هاست.

وی در پایان گفت: جلسات فشرده ایده پردازی پوستر اصلی جشنواره از این هفته شروع شده و انشالله اثر متفاوت تری را به مردم ارائه خواهیم کرد.

گفتنی است فراخوان دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در ۱۱ مهر ماه منتشر و دریافت آثار تا ۲۰ آبان ماه ادامه دارد.