یک مستند معدنی در راه عمار / بررسی شفافیت مالی معدن‌های سنگ مرمر در «قزل قیه»

کارگردان مستند «قزل قیه» گفت: شفافیت مالی، اینکه به چه نیتی از این معدن ها استفاده می شود؟ چطور قانون در این باره اجرا نمی شود؟ و فساد شبکه ای که در مجموعه معدن ها وجود دارد

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از خبرگزاری فارس،‌ «سیامک مختاری» کارگردان مستند «قزل قیه» درباره این مستند راه یافته به «جشنواره عمار» گفت: این مستند درباره معدن سنگ مرمر است. آنچه در این سالها از چشم مردم مخفی مانده است ارزش معادن مختلف داخل کشور است. یکی از پر سودترین این معدن ها معدن مرمر است که مرمر قیمت بالایی دارد و نود درصد از آن صادرات می شود.

این کارگردان نیز بیان داشت: این معدن ها معمولا به دست یک ارگان و اصناف خاصی است و علیرغم اینکه منفعت مالی به مردم نمی رسد، هیچ شفافیت مالی هم در آنها وجود ندارد وطی تحقیقاتی که داشتیم یکی از پرکیفیت ترین معدن ها در شهر سریش آباد در استان کردستان و مرز همدان قرار دارد.

وی درباره استفاده از منابع تحقیقاتی در شکل گیری این مستند نیز گفت: ما برای این مستند از یک سری اسناد مربوط به معادن و قوه قضائیه و طرفین دعوا و ادعا و همچنین صحبت با افراد جنبش عدالت خواه در کردستان استفاده کردیم.

مختاری همچنین درباره هدف از ساخت این مستند، گفت: در واقع با بررسی یک مورد خاص کلیت این ماجرا را مطرح کردیم. شفافیت مالی، اینکه به چه نیتی از این معدن ها استفاده می شود؟ چطور قانون در این باره اجرا نمی شود؟ و فساد شبکه ای که در مجموعه معدن ها وجود دارد همگی از موضوعاتی بود که در این مستند ۷۰ دقیقه ای بررسی کردیم.

وی درباره موانع و محدودیت هایی که برای تولید این مستند داشته است، بیان داشت: یکی از موانعی که برای تولید این مستند داشتیم صحبت کردن و به حرف آوردن مسئولین بود که پروسه تولید را نیز طولانی کرد اما با ترفندهای مختلفی که داشتیم تا حدی موفق شدیم و تعدادی از اینها با ما همکاری کردند.

این کارگردان درباره حضور این مستند در جشنواره عمار نیز گفت: در سال ۹۱ و ۹۲ دو مستند داشتم و در جشنواره عمار شرکت کرده بودم. اما درباره مستند «قزل قیه» می خواستیم این مستند را در جشنواره حقیقت هم پخش کنیم اما به دلایلی نشد و به جشنواره عمار رساندیم و امیدواریم که در این جشنواره پخش شود.

سایر عوامل این مستند عبارتنداز: تهیه کننده: جواد رئیسی، تدوین: سیامک مختاری و جواد رئیسی ، تصویربردار: سیامک مختاری، مهدی جعفری، صدابردار: علی صدرالدینی، مدیر تولید: علی صدرالدینی.