مریم ستوده، اکران کنندۀ جشنواره عمار در استان فارس:

عمار، پایه‌گذار تشکیل و تکمیل سینمای انقلاب است/ «مردمی بودن» جشنواره فیلم عمار مهمترین مزیت این جشنواره است

مریم ستوده اکران کنندۀ جشنواره عمار در استان فارس: رسالت جشنواره مردمی فیلم عمار، پایه‌گذاری، تشکیل و تکمیل سینمای انقلاب در قالبی مردمی و متفاوت است که پس از یک دهه فعالیت به نقطه خوبی رسیده است.

به گزارش سایت خبری شیرازه، مریم ستوده در گفتگوی اختصاصی با این رسانه در آستانۀ افتتاحیه اکران‌های مردمی مستندهای جشنواره فیلم عمار در استان فارس اظهار کرد: رسالت جشنواره مردمی فیلم عمار، پایه‌گذاری، تشکیل و تکمیل سینمای انقلاب در قالبی مردمی و متفاوت است که پس از یک دهه فعالیت به نقطه خوبی رسیده است.

«مردمی بودن» جشنواره فیلم عمار؛ از مهمترین مزایای این جشنواره

وی «مردمی بودن» جشنواره فیلم عمار را یکی از مهمترین مزایای این جشنواره دانست و افزود: مردمی بودن این جشنواره که از شاخص‌ترین تفاوت‌های آن با دیگر جشنواره‌ها در ابعاد مختلف نمایان است، در بخش تولید و فراخوان گردآوری آثار، در زمینه نوع آثار، اهدای جوایز و مراسم افتتاحیه و اختتامیه، این جشنواره همواره متفاوت ظاهر شده است و بروز قهرمانانی مثل ننه عصمت و مشهدی اسماعیل و دیگر آثار نیز مهر تاییدی بر این صحبت است.

اکران کنندۀ جشنواره فیلم عمار در استان فارس در ادامه این گفتگوی اختصاصی با شیرازه گفت: موضوع محور بودن جشنواره، یکی دیگر از تفاوت‌هایی است که می‌توان به آن پرداخت، به این صورت که موضوعات مهم، اساسی و کلان جامعه اسلامی و انقلابی در دستور کار این جشنواره قرار دارد و آثار ارائه شده نیز حول این محورها است و مسائلی مثل اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی اسلامی، نقد درون گفتمانی، دفاع مقدس و مدافعان حرم و مصادیق دیگر با زیر مجموعه‌هایشان در این جشنواره مبنای فعالیت می باشد و سال به سال نیز بر آن اضافه می‌شود.

تشکیلاتی عمل کردن و شکل‌گیری شبکه اکران در نقاط مختلف کشور نیز انقلابی در شبکه توزیع است

ستوده بیان داشت: تشکیلاتی عمل کردن جشنواره و شکل‌گیری شبکه اکران در نقاط مختلف کشور نیز انقلابی در شبکه توزیع است که جشنواره عمار به عنوان یک الگوی موفق مورد توجه همگان است، حضور اکران‌کننده‌ها در نقاط مختلف شهری و روستایی و حتی در میان عشایر، یک نقطه قوت و قدرت در جشنواره عمار به شمار می‌آید و این چرخه روز به روز نیز در حال گسترش است.

سینمامردم از ابتکارات جشنواره عمار است

به گفته این فعال فرهنگی جبهه انقلاب استان فارس؛ سینما مردم یکی دیگر از ابتکارات جشنواره عمار است که در نقاط مختلف شهری و روستایی بدون سینما اتفاق افتاده است و با همت و کمک اهالی مناطق مختلف حسینیه ها و مساجد و سالن‌های کوچک به عنوان سینما مردم با امکاناتی کم و ساده تجهیز شده‌اند و فعالیتی مستمر و قابل توجه دارند.

وی بیان داشت: تاثیر و تغییر در سبک زندگی مردم و عدالت گستری و رفع محرومیت و ایجاد توازن در فرهنگ و فضای اجتماعی، مهمترین هدف جشنواره برای ایجاد سینما مردم و پیگیری اکران‌های سیار است.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان داشت: مجموعه آثار ارائه شده در ده دوره اخیر در سایت عماریار ارائه شده است و افراد می‌توانند با عضویت و خرید اشتراک در این سایت آثار مختلف را تماشا کنند.

ستوده تصریح کرد: استان فارس همواره یکی از پیش‌قراولان عرصه اکران و ارائه کننده الگوهای نو برای اکران‌کنندگان بوده است و در چندین دور نیز اکران کنندگانی از استان فارس به عنوان برتر و نمونه معرفی شده‌اند.

به گفتهاکران کنندۀ جشنواره فیلم عمار در استان فارس؛ بهترین و موفق ترین تجربه ما، اکران فیلم سینمایی منطقه پرواز ممنوع بود که استان فارس در شهرهای بدون سینما جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور داشت و در نقاط مختلف بدون سینما، فیلم ها به دیدن مردم رفتند.

این فعال فرهنگی بیان کرد: با شیوع کرونا و تعطیلی سینماها و پررنگ شدن فضای فعالیت vod و سینمای خانگی جشنواره عمار نیز خدمات خود را به صورت مجازی ارائه کرد و جشنواره یازدهم نیز اولین تجربه کاملا مجازی این جشنواره خواهد بود.

ستوده خاطرنشان کرد: جلسات مختلفی در فضاهای مجازی با حضور اکران‌کنندگان از سراسر کشور برگزار شده است و با توجه به نظرات جمعی، بستر و فضای فعالیت جشنواره یازدهم مشخص و معرفی شده است که طبق روال هر سال در نهم دی ماه فعالیت خود را در سراسر کشور آغاز می‌کند.

چرایی آغاز فعالیت در نهم دی‌ماه

وی به چرایی آغاز فعالیت در نهم دی‌ماه اشاره کرد و گفت: انگیزه اولیه برگزاری جشنواره به وقایع سال ۸۸ و لزوم روشنگری از زاویه فیلم و مستند برمی‌گردد و نخستین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار در سال ۸۹ با حضور آثار فیلم سازان جوان و ناشناخته انقلابی آغاز به کار کرد و این اتفاق یک دهه به صورت مستمر و قوی تر از قبل ادامه یافت و به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های رهبری، رسالت به نقطه اوج رساندن سینمای انقلاب را بر عهده دارد.

اکران کنندۀ جشنواره فیلم عمار در استان فارس افزود: امروز اتفاق مهمی در جشنواره خواهد افتاد و نخستین تجربه مجازی در سایت عماریار، افتتاحیه اکران مستند «ماح» است که یکی از آثار فاخر و بسیار آموزنده جشنواره عمار به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: این فیلم، به روایت ماجراهای شکل‌گیری و فعالیت‌های یکی از مساجد موفق کشور در استان فارس است که مخاطبان خود را شگفت‌زده خواهد کرد.

ستوده گفت: این اکران مردمی آنلاین، در قالب خرید «بلیت اختیاری» و «نذر فرهنگی» برگزار می‌شود و حضور در آن برای عموم به شرط ثبت‌نام قبلی آزاد است.

عضو جبهه مطالعات فرهنگی انقلاب اسلامی در بخش پایانی این گفتگو با شیرازه اظهار داشت: همزمان با این مراسم، نمایش آنلاین مستند «ماح» در سامانه عماریار نیز آغاز می‌شود و علاقه‌مندان به مدت دو هفته می‌توانند این اثر را با خرید بلیت و در قالب اکران آنلاین مشاهده نمایند.

وی بیان کرد: اکران‌های مردمی و فراخوان‌های مردمی یکی از مهمترین دغدغه‌های ما هست و امیدواریم با توجه به سومین حرم اهل بیت (ع) بودن شیراز و پیشرو بودن استان فارس در مجموعه فعالیت های فرهنگی هنرمندان استان نقش و سهم مهمی را در این عرصه ایفا نمایند و با تولید آثار فاخر و ارائه آن در جشنواره ها و اهمیت دادن به جشنواره‌های مردمی داخلی رسالت خود را در قبال اصالت و هویتشان به انجام برسانند.

ستوده ابراز امیدواری کرد: با حضور پررنگ‌تر از اکران کنندگان در سراسر استان فارس بیش از پیش شاهد درخشش و در اوج بودن استان در مجموعه فعالیت های جبهه مطالعات فرهنگی انقلاب اسلامی باشیم تا بتوانیم ظرفیت‌های جدیدی را در این عرصه ایجاد کنیم.