روز جهانی پزشک در آینه جشنواره عمار

با توجه به روز جهانی پزشک، دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار مستندهای «راه غریب»، «ترخیص»، «مردان زندگی» و «طبیب عشق» را برای علاقه‌مندان به این حوزه پیشنهاد کرد.

به گزارش «عمار فیلم»، با توجه به روز جهانی پزشک، دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار چند مستند را برای علاقه‌مندان به این حوزه پیشنهاد کرد: مستند «راه غریب» به کارگردانی علیرضا کاظمیان، داستان دانشجویانی است که با انگیزۀ خدمت،‌ واردِ نظام آموزش پزشکیِ ایران می‌شوند؛ اما به ‌مرور، نوعی بی‌تفاوتی و ماشینی‌شدن یقهشان را می‌گیرد. آن‌ها در اوایلِ دانشجویی اهدافی دارند که در سال‌های پایانیِ تحصیل برای‌شان خنده‌دار ‌شده است! ناکارآمدی سیستم آموزشِ پزشکی، عدم ‌حضور مؤثر هیئت‌ علمی در میان دانشجویان و بررسی دلایل افزایش افسردگی در میان دانشجویان پزشکی، بخش‌هایی از موضوعاتِ مستند است.

مستند «راه غریب» در هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار، موفق به کسب فانوس بهترین فیلم مستند بخش نقد درون‌گفتمانی شد.

مستند تقدیر شده‌ «ترخیص» به کارگردانی مهدی انصاری، با پرداختن به دو نمونه از اشتباهات پزشکی که رسانه‌ای شدند تلاش دارد تا مخاطبان را به فقدان شفافیت در امور پزشکی به عنوان راه حل این گونه موارد توجه دهد.

در حدفاصل زمانیِ چندماهه، دو نوزاد که تازه به دنیا آمده‌اند، در روند پزشکی خود دچار اختلال و مشکلاتی می‌شوند و والدین آن‌ها از مسئولان درمانیِ فرزندان خود شکایت می‌کنند. خبرنگاری به نام «علیرضا وهاب‌زاده»، روند دادرسی قضایی این دو خانواده را پیگیر و درنهایت متوجه می‌شود که دلیل اصلی این رخداد، نبود شفافیت در نظام بهداشت و درمان کشور است که مشکلاتی را برای بیماران و پزشکان به همراه دارد. مستند، این شفافیت را در نظام پزشکی ایران و انگلستان واکاوی می‌کند.

مستند «مردان زندگی» به کارگردانی یحیی رضایی، روایت مردان تیم پزشکی هلال احمر جمهوری اسلامی در بیمارستان‌های صحرایی سوریه است. این مستند جنگ سوریه و داعش را از منظر پزشکان و رسالت آنان به تصویر می‌‌کشد. مردانی که سلاحشان دارو و امیدشان بهبود و سلامت انسان‌هایی‌ست که به درمانگاهشان می‌‌آیند.

این مستند لوح افتخار جشنواره مردمی فیلم عمار را در کارنامه دارد.

مستند «طبیب عشق» به کارگردانی فرهاد مختاری، زندگینامه دکتر فریدون عزیزی، فوق تخصص غدد درون ریز و چهره ماندگار اهل قزوین است. ایشان در قزوین متولد شده و پس از گذران دوران دانش آموزی در قزوین، در رشته پزشکی دانشگاه تهران تحصیل نموده و برای کسب تخصص به آمریکا مهاجرت می کنند. ریاست بخش غدد بیمارستان سنت ماری در آمریکا، آشنایی با دکتر بهشتی، ایجاد انجمن اسلامی و مبارزات انقلابی دوره رژیم ستمشاهی در آمریکا، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت در گروه پزشکی مخصوص حضرت امام خمینی (ره) و …. از مقاطع زندگی این چهره ماندگار قزوینی می باشد.