در مراسم رونمایی از یک مستند خودرویی

عدالت پناه: سریال مستند «چرخ ناکوک» به چالش‌های صنعت خودرو خواهد پرداخت

کارگردان مستند چرخ ناکوک گفت: با توجه به ظرفیتی که در صنعت خودروی کشور وجود دارد تلاش کردیم در یک سریال مستندی مشکلات این صنعت را به صورت موشکافانه بررسی کنیم.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از خبرگزاری فارس، روز گذشته مستند «چرخ ناکوک» با موضوع خصوصی سازی صنعت خودرو با حضور سعید مدنی مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا و عوامل سازنده این مستند در حضور خبرنگاران خبرگزاری فارس رونمایی شد.

حجت الله عدلت پناه کارگردان این فیلم مستند با تقدیر و تشکر از مجموعه خبرگزاری فارس که امکان رونمایی از این فیلم مستند را فراهم کرد گفت: در سال ۹۷ که به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شد فیلمی را رونمایی کردیم که مخصوص یکی از صنایع پرطرفدار است واین روزها حال خوبی ندارد.

وی ادامه داد: برای استفاده از کالای ایرانی نیازمند یک عزم جدی هستیم و تا این اراده و عزم ایجاد نشود نمی توان انتظار داشت تا شعار سال محقق شود.

عدالت پناه گفت: با صحبت های اولیه که با جناب آقای سیف اللهی تهیه کننده در خصوص ساخت این مستند مطرح شد و وی پیشنهاد ساخت این مستند را مطرح کرد و دقیقا مصادف با زمانی بود که هجمه های گسترده به سوی خودروهای داخلی در رسانه های مختلف و از سوی مردم مطرح می شد و به نوعی تضعیف این صنعت داخلی بود براین اساس تصمیم گرفتیم بعد از یک کار مطالعاتی که توسط تیم آقای سیف اللهی انجام شد کار ساخت را انجام دهیم.

وی گفت: سعی ما در این مستند ضمن تشویق مردم به مصرف کالای ملی این بود که شرکت های خودروساز را ترغیب به تولید کالای با کیفیت کنیم.

عدالت پناه خاطرنشان کرد: پس از گفت‌وگو با مشاوران متعدد به این جمع بندی رسیدیم که شرایط خودروسازی کشور در شرایط بحرانی است، علتش مشخص نبودن این صنعت است که آیا بخش خصوصی آن را مدیریت می کند یا بخش دولتی و این موضوع موجب شد که در گام اول به وضعیت این صنعت بپردازیم.

کارگردان مستند چرخ ناکوک گفت: بهبود شرایط خودروسازان و تعین تکلیف شدن وضعیت آنها منتج به تولید خودروهای با کیفیت می شود که می تواند تبلیغ خوبی برای این صنعت باشد انتظار داریم هرچه سریعتر دولت گام های لازم را برای خصوصی سازی بر دارد.

وی گفت: متاسفانه اکنون شاهد هستیم اگر دو خودروی مشابه خریداری کنیم کیفیت آنها به یک شکل نیست و این ضعف بزرگ این صنعت است.

عدالت پناه گفت: ماجرای فیلم از یک داستان واقعی شروع شد به طوریکه من با همین خودروی شخصی خود که ۳۰۰۰ کیلومتر هم راه نرفته بودم دچار مشکلاتی شدم که برای رفع آنها با مسئولان و کارشناسان و قطعه سازان مختلف گفت‌وگو کردم و آنچه که در نهایت مشاهده می کنید ماحصل ۲۰ ساعت مصاحبه با این افراد است.

وی گفت: ما به عنوان ایرانی اگر چه باید به دنبال مصرف کالای ایرانی باید باشیم اما توقع داریم که تولیدکنندگان هم جنس باکیفیت در اختیارمان قرار دهند و امیدواریم که این فیلم به دست مسئولان ارشد و تاثیرگذار هم برسد که البته فرایند این کار در حال انجام است.

عدالت پناه گفت: در این فیلم همه مشکلات را نتوانستیم مطرح کنیم بلکه اکنون با کمک تهیه کننده این مستند به دنبال ساخت سریال مستندی هستیم که مشکلات صنعت خودروی کشور را به صورت موشکافانه بررسی کرده تا بتوانیم با ایجاد مطالبه عمومی این صنعت را از حالت بحرانی خارج کنیم.

وی گفت: بیش از یک دهه است که از ابلاغ سیاست های اجرای اصل ۴۴ می گذرد و باید این موضوع پیگیری شود که چرا در طول این سالها بخش خصوصی واقعی در صنعت خودروی کشور ورود پیدا نکرده و اشکال کار از کجا است.

کارگردان این فیلم مستند ابراز امیدواری کرد به زودی کار تولید این سریال مستند آغاز شود، البته انتظار می رود در فرایند فیلم برداری بتوانیم از متخصصان و مسئولان فعلی صنعت خودرو نیز استفاده کنیم که متاسفانه این افراد تاکنون هیچ همکاری با ما برای ساخت آن نداشتند.