صدای مسلمانان روهینگیا را با مستند به جهان می‌رسانیم/مستند عبدالکریم سروش تا پایان سال آماده می‌شود

محمدمهدی خالقی، مستندساز ضمن اشاره به رونمایی مستند جدیدش درباره آوارگان روهینگیا گفت: برای رساندن صدای این مسلمانان به گوش جهانیان، علاوه بر جشنواره‌های داخلی، برای حضور بین‌المللی هم برنامه داریم.

به گزارش «عمار فیلم» محمد مهدی خالقی مستندساز و کارگردان مستند «رویای روهینگیا» درباره تولید این فیلم گفت: سه ماه قبل به منظور بررسی وضعیت اردوگاه‌های مسلمانان روهینگیایی سفری دو هفته‌ای به کشور بنگلادش انجام دادیم که حاصل آن ساخت دو مستند به نام های «روهینگیا زخم زمین» و «رویای روهینگیا» بود. نخستین اثر در هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار حاضر شد اما دومین کار به این جشنواره نرسید.

وی افزود: مستند «رویای روهینگیا» در زمان ۲۵ دقیقه ساخته شده و داستان زندگی «عرفه الله» کودک روهینگیایی را روایت می‌کند که به دنبال رخ دادن اتفاق هایی برای خود و خانواده اش، آواره می شود. در این اثر، ماجرای آوارگی آنها از روستای «آراکان» تا زمانی که وارد اردوگاه‌های آوارگان در کشور بنگلادش می شوند به تصویر کشیده شده است.

این مستندساز ادامه داد: فیلمسازان برای ساخت چنین مستندهایی زمان چندانی در اختیار ندارد. زیرا به دلیل مسائل امنیتی و اقامتی هر لحظه امکان لغو مجوز حضور آنها در اردوگاه های آوارگان وجود دارد. بنابراین مستندسازان باید با سرعت بیشتری کار خود را تولید کنند.

خالقی خاطرنشان کرد: به دلیل تنوع مخاطبانی که این قبیل مستندها از آن برخوردار هستند تصمیم گرفتیم تا در حوزه پخش ضمن نمایش «رویای روهینگیا» در جشنواره های داخلی کشور، آن را برای حضور در برنامه‌های بین المللی نیز آماده کنیم. در واقع رساندن صدای مسلمانان آواره روهینگیا به گوش جهانیان دلیل برنامه ریزی ما برای حضور در عرصه های بین المللی است.

وی اضافه کرد: ماه آینده کنفرانسی در تهران با موضوع آوارگان روهینگیایی برگزار می شود و با توجه به این موضوع قصد داریم مستند «رویای روهینگیا» را در این کنفرانس اکران کنیم.

این مستندساز یادآور شد: برای پخش مستند «رویای روهینگیا» از تلویزیون نیز با شبکه افق هماهنگی های لازم انجام شده تا شاهد پخش این اثر از رسانه ملی باشیم.

خالقی در پایان سخنان خود با اشاره به آخرین وضعیت مستند دیگر خود درباره «عبدالکریم سروش» گفت: در حال حاضر آخرین مراحل فنی این مستند را سپری می کنیم. البته تدوین کار به دلیل مشکلات مربوط به آرشیو مقداری طول کشید که متاسفانه به جشنواره فیلم عمار امسال نرسید. اما تلاش می کنیم تا قبل از پایان سال جاری آماده نمایش شود.