ابراهیم فیاض:

صدا و سیما مغزی کوچک و هیکلی گنده دارد / عقب مانده‌ترین تفکر نسبت به جهان در حوزه های علمیه و دانشگاه هاست

ابراهیم فیاض در نشستی در جشنواره عمار مطرح کرد: نخبگان جامعه ما عامل بدعت، فتنه و ارتدادند. همه عقب ماندگی‌های جامعه به نخبگان بر می گردد و در این میان مردم همیشه پیشتاز بوده‌اند.

به گزارش «عمار فیلم»، ابراهیم فیاض در نشستی که در حاشیه هشتمین جشنواره عمار برگزار شد در خصوص فرایند شکل گیری فتنه ایراد سخنرانی کرد و گفت: همه چیز از بدعت هایی شروع می شود که توسط عالمان دینی پایه گذاری می شود، بدعت‌هایی که برای ارضاء غرایض از راه خلاف است، یک مقدار که می گذارد حق و باطل گم می شود و فتنه شکل می گیرد و این فتنه به ارتداد ختم می شود.

وی به وقایع معاصر ایران اشاره کرد و بیان داشت: بعد از جنگ هشت ساله که بازسازی ها شروع شد مهم‌ترین بحث ها عدالت و ظلم بود که دولت هر یک را به جای دیگری معرفی کرد. حق و باطل گم شد و درسال ۸۸ بروز پیدا کرد و امروز شاهد فتنه و ارتداد هستیم.

این استاد دانشگاه شرایط غبار آلود فتنه در زمان حکومت امام علی (ع) را ترسیم و خاطر نشان کرد: نسل جدید آن روزگار علی را نمی شناخت برای همین معاویه خیلی خوب توانسته بود وجهه ای برای خود کسب کند تا جایی که امام علی(ع) می‌گوید چقدر روزگار مرا پایین آورده است که امروز علی را با معاویه مقایسه می کنند.

فتنه ۸۸ ماحصل عملکرد نخبگان جامعه بود

وی تصریح کرد: آن بدعت‌هایی که خلفای ثلاثه ایجادکرده بودند به فتنه معاویه ختم شده بود و فتنه معاویه به ارتداد یزید. وقتی حق و باطل گم می شود یک حرکت اجتماعی شکل می گیرد که به آن فتنه می گویند.

این جامعه شناس، فتنه ۸۸ را ماحصل عملکرد نخبگان جامعه خواند و اظهار داشت: یک طرف ماجرا دولت بود و یک طرف دیگر نخبگانی که با او مخالف بودند. احمدی نژاد اگر آن حرف ها را نمی زد فتنه راه نمی افتاد بعد هم جلوی رهبری ایستاد. هنوز هم ادامه دارد. خودش هم ایرانی پرست است. ارتدادش این است می خواهد ملیت را در برابر دین قرار بدهد.

ایجاد جنبش و بینش از دستاوردهای عمار

وی دستاوردهای عمار را ایجاد جنبش و بینش عنوان کرد و گفت: ما سه چیز داریم که خیلی مهم است یکی دانش، یکی بینش و یکی ایده است. دانش از آموزش و فلسفه به وجود می آید. بینش یک شهود است که در حین زندگی و در عمل به وجود می آید. بینش مربوط به اجتماع است و ایده کار رسانه هاست. الان دنیا از دانش و بینش عبور کرده است و به ایده و رسانه رسیده است. در این سال ها مدام رسانه وارد کشور می شود در حالی که سواد آن وجود ندارد. رسانه های جدید ساختار فرهنگی جدید ایجاد می کنند و روز به روز هم بیشتر می شوند چون رسانه های دیجیتال بی نهایت ظرفیت دارند اگر سخت افزاری به آن افزوده شود این ظرفیت بی نهایت بیشتر می شود.

فیاض اضافه کرد: آینده آن چیزی نیست که شما فکر می کنید. هر تکنولوژی جدید که می آید منطق جدید خودش را دارد. این منطق شبکیه ای که در جامعه دارد گسترش پیدا می کند یک بند انگشت بیشتر نیست یک منطق بیشتر ندارد و آن جلب توجه است. اما برای فهم ش باید فلسفه جدید بفهمی، عرفان بفهمی، منطق این شبکه، شیطان پرسی را گسترش خواهد داد. الان ارتباطات در ایران فهمیده نمی شود. نمی دانند رسانه یعنی چه. فکر می کنند رسانه یک سخت افزار است. وقتی می گویی یک اتفاق دارد رخ می دهد همه حمله می کنند که این حرف ها چیست می زنی. چون دچار وهم و جهالت هستیم. وقتی به آن می گویم هشیار باش می گوید خبری نیست.

صدا و سیما غضنفری با مغز کوچک و هیکل گنده است

وی با تأکید بر ضرورت ایفای نقش عمار در ایجاد بینش درجامعه گفت: باید این ها را ارجاع بدهید به جامعه. صدا و سیما به شدت کوته فکر و عقب مانده است. تلویزیون بزرگترین مشکل امنیتی در کشور است اگر زودتر جمع‌اش نکنند به خودمان ضربه می زند. صدا و سیما غضنفری با مغز کوچک و هیکل گنده است. در روزهای اول این اغتشاشات یک گزارش پخش نمی کرد وقتی هم شروع کرد انگار نماینده cia است. درک نمی کند رسانه ی جدید فرهنگ جدید با خود می آورد. تلویزیون از ۹ دی هیچ فیلمی نگرفته است و آن فیلمی که می بینید نشان می دهد هلی کوپتر نیرو انتظامی است که لحظات آخر آمده است. برای همین باید ضرغامی را محاکمه کرد.

فیاض با اشاره به عدم همراهی نخبگان در شکل گیری انقلاب اسلامی افزود: بصیرت مال مردم است. مردم عادی بودند که انقلاب کردند مردم بودند که شهید دادند حوزه علمیه قم توی انقلاب نبود. آخوند محله ما زیر بار انقلاب نمی رفت. می گفتند این هم مثل ۱۵ خرداد شکست می خورد. مردم قیام کردند. جبهه هم که می خواستیم برویم می گفتند خودکشی است. همین مسعود عالی رفت جبهه و حجره ش را تعطیل کردند. طلبه متأهلی که فرزند داشت ۱۷ ماه در بیمارستان بود و شهریه‌اش را قطع کرده بودند.

وی افزود: الان آخوندها ضد عدالت اند. قم پر از ربا شده است. بدعت گذار خود این ها شده اند. مردم می آیند وسط و مردم دارند جمع می کنند. فتنه گذار و بدعت گذار همین نخبگان اند از آخوند و غیر آخوند. مردم خودشان انقلاب کردند و دارند این کشور را جلو می برند.

با انقلاب ممکلت ۵۰ سال جلوتر افتاد

فیاض با انتقاد از رویکرد سینمای دفاع مقدس نسبت به رزمندگان بیان داشت: در فیلم‌های رسمی جمهوری اسلامی مدام از رزمنده‌ها می پرسند که چرا جنگیدی؟ باید جواب پس بدهیم! همین آقایانی که جنگ به پا می کردند و هنوز هم حرف هایشان فتنه است می گفتند جنگ را باید تمام کنید. ما قطعنامه را قبول کردیم و صدام آمد جلو. مردم با زیر شلواری آمدند پشت تانک نشستند. همان بچه هایی که آخر جنگ از فتنه گری آقایان به ستوه آمده بودند بدون هیچ مقدمه ای نشستند پشت تانک ها صدا را تا پشت مرزها عقب بردند. امام گفت مگر نمی گفتید مردم خسته شده اند؟ دقیقا مثل ۹ دی. پس چه کسانی خسته شده بودند؟ همین آقایان! امام تکیه ش به همین مردم بود. نخبگان با انقلاب موافق نبودند حتی خود شهید مطهری با انقلاب موافق نبود. تا قبل از اینکه برود پاریس و امام را ملاقات کند اعتقادی نداشت و وقتی رفت و برگشت گفت همه امید امام به ملت است. مردم انقلاب کردند و این مسئله بسط پیدا کرد، زمانی که انقلاب می‌شود، فقط ساختار تغییر نمی کند بسط فرهنگی ایجاد می شود به طوری که وقتی انقلاب شد احساس می کردیم مملکت ۵۰ سال جلو افتاده است.

جامعه به شدت باز و متفکر شده است

این استاد دانشگاه با انتقاد از دولت‌های پیشین خاطر نشان کرد: با دولت هاشمی رفسنجانی به دوران ما قبل انقلاب بازگشت کردیم. یعنی جمشید آموزگار، آخرین نخست وزیری که در زمان او انقلاب شد در دوره ی هاشمی به ایران برگشت و با آن مشورت می کردند، نخبگان برگشت کردند اما مردم ادامه دادند. احمدی نژاد هم آخرش شاهنشاهی شد. حکومتی ها می خواهند به زمان شاهنشاهی و آریا مهر برگردند. چه اتفاقی دارد رخ می دهد مردم دارند به جلو می‌روند و ایران دارد بزرگ می شود، موشک بالستیک ندارد تفکر جهانی دارد اما آمریکایی ها گفتند ایران خیلی خطرناک است و دارد منافع ما را در منطقه تهدید می کند. می خواهید ببنید قصه چیست ببینید اخبار سراسری شبکه های تلویزیونی در جهان هر روز خبری از ایران و آمریکا مخابره می کنند.  

عقب مانده‌ترین تفکر نسبت به جهان در حوزه های علمیه و دانشگاه ها است

وی افزود: جامعه ما به شدت باز شده و به شدت متفکر است. تمدن‌اش جهانی شده است و بزرگترین مشکل اش نخبگان اند. امروز عقب مانده‌ترین تفکر نسبت به جهان در حوزه های علمیه و دانشگاه ها است. من در هر دوی آن هستم و دارم می گویم اندیشه ها مال سه دهه پیش است. دانشگاه تهران عقب است. نمی تواند تئوری سازی کند. خودشان عقب مانده اند مردم را تحقیر می کنند. مردم می خواهند جهانی شوند اما نخبگان نمی گذارند همه آقایانی که در فرهنگ کارکرده اند این ها می گویند در جامعه دین ش متحول نشود عقب می ماند. دین است که پیشرفت ایجاد می کند. دین بزرگ ترین نظام پدیداری جامعه است. الان مشکل فرهنگی داریم مشکل دینی داریم.